Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


Галерия Васка Емануилова представя: ИЗЛОЖБАТА Е В ПРОЦЕС. ЗАПОВЯДАЙТЕ ОТНОВО! Самостоятелна изложба на Бора Петкова

07 Февруари 2008 - 09 Март 2008


Новият изложбен сезон в галерия „Васка Емануилова” започва с откриването на програма „Скулптура”, в рамките на която ще се представят автори, работещи в тази област. Целта на програмата е да развие интерес и по-добро разбиране към съвременната скулптура и проблемите, които тя поставя. Инициативата е свързана и с желанието да се привлече внимание върху развитието на скулптурата в България. Най-подходящо място за това е галерията, притежаваща музейна колекция с работи на известната българска скулпторка Васка Емануилова.

Първият избран автор в рамките на програмата е Бора Петкова (р. 1979). Нейният нестандартен и интересен подход към скулптурния обект е познат на публиката от поредицата й участия в изложбите, свързани с Националния конкурс за млади художници, критици и куратори на Международна фондация „Св. Св. Кирил и Методий”, както и в изложбите, представящи селекциите към Наградите за съвременно българско изкуство на М-Тел и Наградите за ново българско изкуство „Гауденц Б. Руф” през 2007 г.

Изложбата на Бора Петкова в галерия „Васка Емануилова” – „Изложбата е в процес. Заповядайте отново!” представя процеса на обособяване на един скулптурен обект в изложбеното пространство. Самият изложбен период е разделен на четири отделни етапа, в които обектът се намира в различни фази на своята завършеност (от 07.02. – до 18.02.2008 г., от 18.02. – до 25.02.2008 г., от 25.02. – до 03.03.2008 г. и от 03.03. – до 09.03.2008 г.). Всяка седмица художничката ще работи по него, като постепенно го обособява в пространството, докато в последната седмица от изложбата той не бъде представен като завършен скулптурен обект. Представянето на изложбата като работен процес поставя въпроса не само за това как художничката работи с предмета в пространството, но и какво е скулптура, как възприемаме и комуникираме като зрители със скулптурни обекти, както и какви са границите и рамките на изложбеното пространство.







Снежана Симеонова ПЛАТНОХОДКИ

05 Февруари 2008 - 02 Март 2008


Цикълът Платноходки е създаден през последните две години. Той е логично продължение на сериите Мрежи и Двойки, в които формите набъбват или се разгръщат в пространството, позволявайки неговото нахлуване в тях. Подобно на Мрежи и Двойки движението в Платноходки е центробежно, то разтваря обемите отвътре навън. 

Изградени от различни материали – желязо, депрон, полиестерна смола, дърво, хартиена каша, плява – единадесетте скулптури, представени в СГХГ, изобразяват различни съотношения на отчаяние и надежда. 

Композиция от пет човешки фигури е в смисловия и физически център на изложбата. Разчленените дрехи осъществяват левитацията на телата, плуващи между небесно и земно. 

Метафори на пътуването, Платноходките на Снежана Симеонова се лутат между възможността и невъзможността за промяна, закотвени от страхове, полъхнати от копнежи. 

Композициите са създадени в ателието на художничката в с. Илинденци – място, превърнало се през последните години в център на скулптурата. Силното му излъчване оказва сериозно влияние върху творческото развитие на Снежана Симеонова.


---------------------------------------------------
Снежана Симеонова завършва специалност скулптура в Националната художествена академия през 1976 година. Работи в широкия диапазон между малката пластика и монументалната скулптура. Тя е един от редовните участници в българските скулптурни симпозиуми, а също и в международни симпозиуми в Латвия, Германия, Унгария, ЮАР, Япония, Испания, Белгия, Израел, Турция. Характерно за работите й е лекота примесена със спотаено напрежение, сдружение между изящество и напираща енергия.







40 ГОДИНИ ВИДЕОИЗКУСТВО В ГЕРМАНИЯ СГХГ и Гьоте-институт България

31 Януари 2008 - 02 Март 2008


Всички електронни носители на информация имат кратко съществувание. Музеите и колекциите по света се сблъскват с този проблем. Тоталното загубване на дигитални данни е част от един сценарий на ужаса. Тази проблематика се осъзнава все по-ясно, тъй като междувременно видеозаписът става все по-често употребявано художествено изразно средство. 

Инициативата на Държавната културна фондация на Германия „40 години видеоизкуство в Германия – дигиталното наследство” има за цел да спаси, опази и предаде културното наследство на видеоизкуството, станало една от най-завладяващите художествени форми на 20. век. За пръв път в Германия се осъществява такъв комплексен проект съвместно от пет музея в Карлсруе, Дюселдорф, Бремен, Мюнхени Лайпциг.

В продължение на две години се събират оригинални видеозаписи, сравняват са копия и се оценява художествената им стойност, за да се запишат всички формати по най-добрия дигитален начин. Намира се възможност и за пръв път да се реставрира електронна информация от особено стойностни исторически видеоленти. Част от резултата от това изследване се представя чрез пътуващата изложба „40 години видеоизкуство в Германия”, която ни предлага възможност да се запознаем с историята на този вид творчество. 

Специално жури е подбрало 59 произведения, които имат не само историческа стойност, но са актуални и днес. Те са създадени в периода 1963-2005 г. Сред авторите срещаме имената както на легендарни художници от 60-те години на 20. век, така и на емблематични фигури от следващите десетилетия до най-новите попълнения на немската художествена сцена. Открояват се автори като: Ян Дибетс, Ото Пине, Йозеф Бойс, Ребека Хорн, Марсел Оденбах, Роземари Трокел, Кристиян Янковски и др.







КОЛЕКЦИЯТА. НОВИ ПОСТЪПЛЕНИЯ

25 Януари 2008 - 30 Март 2008


Софийската градска художествена галерия представя най-новите постъпления във фондовете Живопис, Графика, Скулптура и Съвременно изкуство и фотография, постъпили през последната година като откупки или дарения. Ще бъдат показани произведения, представителни за различни периоди в българското изкуство от различни поколения художници. 

Благодарение на финансовата подкрепа на Софийската община, през 2007 година галерията реализира първите от 1991 година насам откупки на художествени произведения, но основният източник за попълване на музейните фондове все още са даренията от самите автори, техните наследници и колекционери. 

Изложбата отразява логиката на формиране на музейна сбирка и принципите при подбора на произведенията. Колекцията следва хронологията на историята на изкуството, показва различните насоки в нейното развитие, поставя ударение върху определени автори, периоди или конкретни изложби и събития с особено значение.

Сред новопостъпилите произведения има творби на автори с цялостен принос в развитието на българското изкуство като Златю Бояджиев, Петър Дочев Веселин Стайков, Борис Денев, Йоан Левиев, Димитър Киров, Олга Вълнарова, Генко Генков, Любен Диманов, Румен Гашаров. Включването на работи от Станислав Памукчиев, Божидар Бояджиев, Красимир Добрев и Венцислав Занков е стъпка към попълване на един малко изследван етап от развитието на съвременната живопис и пластика, започнал в края на 80-те години на миналия век. Застъпен е и периодът, поставящ началото на съвременно изкуство в България, с работи като движещата се машина „Време” на Любен Костов, участвала в Третото Истанбулско биенале през 1992 г. Тъй като галерията има функциите на своеобразен музей на София, акцент в подбора са произведения, посветени на града, в който живеем, като „Софийски лъвове” на Надежда Олег Ляхова и „Отговорна живопис” на Кирил Прашков. Този избор е обоснован и от повишения интерес на съвременните художници към градската тема. Емблематичният цикъл „Alla’s Secret” на Алла Георгиева е представителен за развитието на художествения феминизъм у нас през 90-те. В колекцията на музея влизат и работи от младите автори Светозара Александрова и Самуил Стоянов, които са сред най-активно работещите в областта на съвременното изкуство от последните няколко години.







ЗЛАТНИЯТ ВЕК: ВЪРХОВЕ НА ХОЛАНДСКИЯ ГРАФИЧЕН ДИЗАЙН 1890 1990

20 Декемрви 2007 - 20 Януари 2008


Под патронажа на Н. Пр. г-н Вилем ван Ее, 
посланик на Кралство Нидерландия в България
и г-н Бойко Борисов, кмет на София

Изложбата представя за първи път широк обзор на периода между 1890-1990г. – епоха на динамично развитие, която с право може да бъде наречена „Златен век” за холандския графичен дизайн. Уникалната художествена традиция, многобройните ярки творчески личности, необичайната толерантност и отзивчивост на клиенти и публика към проявите на новаторство и нестандартно мислене, формират през тези години една провокативна, жизнена и адекватна на времето естетика. Именно културата на толерантност и свобода на мисълта създава в Холандия благодатна почва за експериментиране и утвърждаване на нови форми на художествено общуване, наложили траен отпечатък върху графичния дизайн до днес.

В изложбата са представени над 200 творби, които бележат най-високите постижения на холандския графичен дизайн. Застъпени са всички характерни за епохата стилове, като Арт Нуво, Де Стил, експресионизъм, конструктивизъм, рационализъм. Публиката ще има възможност да види произведения на автори като Ян Тороп, Барт ван дер Лек, Пит Зварт, Тео ван Дуйсбург, Паул Схаутема, Вилем Сандберг, Ян Бонс, Ян ван Тоорн и др., чието уникално графично наследство е източник на вдъхновение за днешната нова генерация графични дизайнери.

Започвайки своя път от Букурещ и София, изложбата ще бъде представена в продължение на една годена в много от големите европейски градове, а след това и в Америка. Всяко от тези представяния е придружено и от допълнителна програма, включваща лекции, уъркшопове и други проекти, предназначени за младежката и студентска аудитория и насочени към широк обмен на творчески опит между европейските страни.

Тази изложба е проект на Премсела – холандска платформа за дизайн и мода и Де Бейерд – Музей за графичен дизайн.
Изложбата е съставена от Кейс ван де Йонг и Алистон У. Парвис, автори на книгата „Холандски графичен дизайн. Епоха на новаторство”. Изложбеният дизайн е дело на холандската дизайнерска фирма „Кома”. Изложбата се реализира с подкрепата на Холандската културна програма, Холандското министерство на външните работи и Холандското министерство на образованието, културата и науката.







Галерия Васка Емануилова представя: Between Welcome and Goodbye: Художествени местоположения Василена Ганковска, Даниела Костова и Оливия Робинсън, Ива Вачева, Камен Стоянов, Коста Тонев, Лазар Лютаков, Стоян Дъбов Куратор: Владия Михайлова

14 Декемрви 2007 - 27 Януари 2008


В изложбата са представени произведения на художници от български произход, които не живеят в България. Интерес представлява типът изкуство, което те правят от гледна точка на спцификите на сцената на съвременно изкуство в страната, в която живеят и мрежите, в които работят. Във фокус е самият художник – неговото избрано место-положение, начинът, по който той определя себе си спрямо света и широкото поле на изкуството, което от гледна точка на течащите глобализационни процеси все повече се превръща в среда на преговори и различни социални договори. А те включват икономически, културни и политически положения и интереси. Съвременният художник участва в тези преговори, определяйки собственото си место-положение. И то се вписва много повече в логиката на разнообразието от хибридни културни форми по линията локално – глобално, отколкото се влияе от поостарелите вече представи за традиционна културна или национална идентичност. 

Разнообразието на художествени позиции в изложбата е представено и посредством разнообразието на медии, които включват: живопис, рисунка, видео, фотография, скулптура, както и различни форми като пърформанс, акция, инсталация. 
Изложбата е пряк коментар към художествената сцена в България като място за правене на изкуство. Тя представя един разнолик образ на съвременния млад художник, който избягва ограниченията и травмата на наследената културна идентичност, с която се сблъскваха художниците в началото на 90-те. Художникът като „човек на света” е скрито мото на настоящата изложба. Пресечните точки на различните културни контексти, имащи различни проблеми и гледни точки са нейно съдържание. В този смисъл отворената перспектива на изложбата е широкото поле на съвременното изкуство, в което не само отделният художник, но и локалната сцена на изкуство, каквато е българската, би следвало да преговаря и търси себе си.

Изложбата е осъществена с подкрепата на Американска фондация за България

Произведения, включени в изложбата и биографии:
(оргиналните заглавия са на английски и немски)

Василена Ганковска: “Един следобед в Бурггартен”, 2007 (1, 2, 3, 4, 2007
(маслени бои, маркер върху платно), “A Burggarten Afternoon”, 2007, 
(oil paints, marker on canvas)

Василена Ганковска е родена през 1978 г. в град Троян. През 2001 г. завършва Националната Художествена Академия в София и след това продължава образованието си в Академията за изобразителни изкуства във Виена, където в момента работи върху дисертация в областта на културните изследвания. Сред изложбите, които реализира са: „Park Life“, Artothek-Galerie, Vienna, 2006, Raum/Zeit, заедно с Маркус Дреслер в Siemens ArtLab, Виена, 2005. Участва в групови проекти като „Translation without alternative“,Академия са изобразителни изкуства Виена, 2005, Репродукция без алтернатива, АТА Център за съвременно изкуство, София, 2004 и др.

Даниела Костова и Оливия Робинсън: „Аз съм това, което искаш да бъда”, 2007 („I Am What You Want Me To Be”, 2007), video, digital prints

Даниела Костова е родена през 1974 г. в София, България. Завършила е Национална художествена академия, София (1998 г.) и магистратура в програмата за електронни изкуства на Rensselaer Polytechnic Institute, Трой, Ню Йорк (2005). Нейни проекти са представяни в Assab One, Milan (2007), Siggraph, San Diego, CA (2007), MAN Museum, Нуоро, Италия (2006), Gallerie d’Arte Moderna e Contemporanea, Ферара, Италия (2006), CEC ArtsLink, Ню Йорк, (2006), Small Gallery, Тирана (2006). Kunsthalle Wien, Виена (2005), Centre d’art Contemporain, Женева (2004), Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Торино (2004), Kunsthalle Fridericianum, Касел (2003). 
От 2000 до 2003 Даниела е директор и куратор на галерия Ирида, София.
Към момента тя преподава Electronic Arts i курира BioArt Initiative at the Center for Biotechnology and Interdisciplinary Studies at Rensseler Polytechnic Institute, Трой, Ню Йорк.

Olivia Robinson живее и работи в САЩ. Завършила е Maryland Institute College of Art и електронни изкуства в Rensselaer Polytechnic Institute, Трой, Ню Йорк. Нейни пърформанси и изложби са показвани и осъществени в Baltimore Museum of Art, the WPA/Corcoran Museum in Washington, D.C., the American Visionary Art Museum, the Museo d'Arte Provincia di Nuoro in Sardegna, Italy, the Albany Symphony Orchestra, the Center for Photography at Woodstock, Performa 05 at PS1 in New York, and the 2005 and 2007 Boston Cyberarts Festivals.
Към настоящия момент тя е асистент в Департамента по изкуство в Syracuse University in Syracuse, в Ню Йорк.

Ива Вачева: „Два семестъра в ателие 51”, 2004, смесена техника 
“Two Semesters in Studio Nr 51”, 2004, mixed media

Ива Вачева е родена през 1981 г. в Пловдив, България. През 2004 г. завършва Националната художествена академия и започва да учи в Universität der Künste Berlin. Сред изложбите, в които участва са Preview Berlin, Kunstagenten Contemporary Art Gallery в Берлин; Sondern Ausstellung der UdK in Art Frankfurt; Младежки фестивал на изкуството, Гърция; Студентско триенале в Истанбул и последната й самостоятелна изложба в Krammig & Pepper Contemporary в Берлин. 
През 2003 г. Ива Вачева печели Първа награда за живопис на Пощенска банка, София.

Камен Стоянов: „Спирачни челюсти”, 2007, 15 рисунки; „Brake Shous”, 2007, 15 drawings

Камен Стоянов е роден през 1977 г. в Русе, България. Завършва Националната художествена академия в София, след което през 2005 г. се дипломира в Академията за изящни изкуства във Виена. Към настоящия момент той е асистент в Университета за приложни изкуства във Виена. Сред изложбите, в които е участвал са “Last Minute”, Galerie für Zeitgenössische Kunst, Leipzig; “Blood and Honey, Future is on the Balkan”, Sammlung Essel, Klosterneuburg, “Репродукция без алтернатива”, АТА – център за съвременно изкуство, София, SUITCASE ILLUMINATED # 5 Parallel Economies, P74 Center and Gallery Ljubljana. Камен Стоянов е носител на различни награди, сред които Награда за визуални изкуства на Виена (2007) и Награда на МУМОК в Зона 1 на панаира за съвременно изкуство във Виена (2007).

Коста Тонев: Costa, 2007, видео, принт, рисунка на стена

Коста Тонев е роден през 1980 г. в Пловдив, България. През 2004 г. завършва Националната художествена академия в София и от същата година учи в Академията за изящни изкуства във Виена. Сред изложбите, в които е участвал са „Важно съобщение” и „(Гр)адски приказки” в Софийска градска художествена галерия, „Play Sofia” в Кунстхале, Виена, Donumenta в Регенсбург, Германия и др.. Самостоятелните изложби на Коста Тонев включват, The Day Is Not Over – A New Day Is Coming Kunsthalle, Meidling, Виена в Австрия, The Full Picture, Софийска Градска Художествена Галерия, София и Dimensions of Personal Comfort, Галерия XXL, София

Лазар Лютаков: „Заето”, 2007, 8 фотографии, и „Крадецът”, 2007, акция; “Reserved”, 2007, “The Thief”, 2007 

Лазар Лютаков е роден през 1977 г. в Шабла, България. От 1996 до 1998 г. учи в Националната художествена академия, София. През 2005 г завършва Академията за изящни изкуства във Виена. Сред изложбите, в които участва са SOCIAL SCULPTURE / CULTURAL DESIGN No. 2, Michael Hall Contemporary, Vienna; Suedbahnhoff hl.st., Gandy Gallery, Bratislava; Same Same But Different, Ryllega Gallery, Hanoi; Fat Plants (заедно с Карин Фошар и Михаел Вайдхофер) в галерия „Пистолет” и Remember Sofia Underground, Шипка 6, София.
Лазар Лютаков е съосновател на изложбеното пространство „Ласи” във Виена (2004), както и един от инициаторите на изложбеното пространство „Мазето на Баба Васа” в Шабла, България.

Стоян Дъбов: Heart to Head Makeup, 2006, digital prints

Стоян Дъбов е роден през 1985 г. в Пловдив, България. В момента той живее и работи в Сан Франциско, Калифорния, където учи в San FranciscoArt Institute. Негови работи са показвани преди всичко в областта на залива на Сан Франциско. Сред тях са “Drawing Chance”, самостоятелна изложба в Diego Rivera Gallery, както и участията му в The Garage Biennale и Balazo 18. Негови публични пърформанси и интервенции са осъществени на различни места в Калифорния, сред които Marin Headlands in Sausalito, The Berkeley Hills, Treasure Island and Chinatown, San Francisco.







Димитър Казаков от колекцията на галерия Бохем и представяне на книгата на Димитър Пампулов "Димитър Казаков-Нерон отблизо"

22 Ноември 2007 - 16 Декемрви 2007


Изложбата включва непоказвани до сега произведения на Димитър Казаков от частната колекцията на галерия Бохем. Ще бъдат представени работи от различни периоди в творчеството на художника от края на 60-те, 70-те, 80-те и 90-те години на 20-ти век. В сбирката присъстват графики, пастели, акварели, гвашове и живопис. Особен интерес и акцент в изложбата представлява чернобялата, смесена графична техника, наречена от самия автор „неронография” (по популярното му прозвище). 

Димитър Казаков е роден през 1933 г. (почива 1992 г.). През 1965 завършва специалност Графика в Националната художествена академия в София при проф. Евтим Томов. Работи живопис, графика, рисунка, керамика и монументална дървопластика. В произведенията си пресъздава по своеобразен начин типични български фолклорни мотиви и разработва облика на универсални персонажи. Предпочитанията му са насочени главно към жанровите композиции, вдъхновени от ежедневието; проявява интерес към изобразяването на духовния свят на своите герои. През годините Казаков изгражда личен декоративно-линеарен почерк, който се разпознава категорично, независимо от техниката, в която работи.

Галерия Бохем е открита през декември 2006 г. Дейността й е насочена към сериозно професионално изграждане на колекция от произведения на известни български художници. За кратко време галерията формира сбирки и на Дечко Узунов и Атанас Яранов. Това е първата частна галерия от България, с която Софийската градска художествена галерия работи в сътрудничество с цел по-пълното запознаване на публиката с творчеството на известния художник Димитър Казаков. 







Галерия Васка Емануилова представя МЕСТА, КЪДЕТО СВЕТЪТ СЕ РАЗПАДА ХАЙДЕ КЪМ ГЮРГЕВО!проект на Камен Стоянов

08 Ноември 2007 - 09 Декемрви 2007


Изложбата в галерия „Васка Емануилова” поставя началото на поредица от изложби и събития в рамките на платформата за представяне на млади автори „Място за срещи”, стартирала преди няколко години по инициатива на Софийската градска художествена галерия. 

След кратко прекъсване от ноември месец 2007 г. платформата продължава своето активно действие като продължаващ проект, част от политиката за работа със съвременно изкуство и млади автори на СГХГ. Галерия „Васка Емануилова”, клон на СГХГ, подслонява платформата, осигурявайки изложбено пространство за проектите, осъществени в нейните рамки. 

„Места, където светът се разпада: Хайде към Гюргево!” на Камен Стоянов
се състои от три части: 
– пърформанс в Софийска градска художествена галерия на 05.10.2007 г. от 19.00 часа 
– изложба и акция по събиране на фотографии в Дом Канети, Русе (09.10.2007 г. – 01.11.2007 г.); откриване: 09.10.2007 г. от 19.00 часа
– изложба в рамките на платформата за млади автори „Място за срещи” в галерия „Васка Емануилова”, филиал на СГХГ, София, откриване: 08.11.2007 г. (08.11.2007 г. - 09.12.2007 г.) от 19.00 часа.

В началото на 2007 г. община Русе организира безплатно пътуване до Гюргево по случай присъединяването на България към Европейския съюз. Камен Стоянов заснема пътуването, превръщайки го във видеотворба със заглавие „Хайде към Гюргево!” („Let’s go to Giurgiu”), която стои в основата на настоящия проект. От включената си позиция на участник в събитието той разглежда историческия момент за България от гледна точка на обикновения човек. Този, който за първи път прекрачва границата на страната със свои лични очаквания и надежди. Така „голямото” политическо събитие е разгледано в частния му, човешки мащаб. За да подчертае именно това, Камен Стоянов организира акция по събиране на лични фотографии на хора, участвали в организираното пътуване, които ще бъдат част от изложбата в Русе, а след това ще бъдат изложени в галерия „Васка Емануилова” в София.

Подобно преобръщане на мащаба на събитията представлява особен интерес за Камен Стоянов. Освен видеото „Хайде към Гюргево!” в проекта са включени още четири видеоработи на художника. Всяка една от тях се занимава с понякога странните, случайни и неочаквани практики от всекидневието, в които „големите” теми на съвременната култура имат различна перспектива. Сред проблемите, които представляват интерес за автора са: 
– съвременният музей и културните репрезентации, с които той работи, разгледани в динамиката на променящата се среда извън стените на музея „Roma Open Air Museum” („Музей на открито в Рим”), 2006; 
– проблемът за емигрантството и формите на съвременен номадизъм между различни културни и политически контексти – „Moveyour Hands” („Движи си ръцете”), 2007; 
– влиянието на Холивуд и образите, които той създава не само върху културата, но и от гледна точка на тяхното пазарно тиражиране и успех – „Don’t move your head, don’t move your hands, don’t move your lips, and you will succeed …”, („Не си движи главата, не си движи ръцете, не си движи устните и ще успееш ...”), 2006; 
– статусът на самата творба, разширяване на представите за произведение на изкуството и технологиите на представяне на изкуство в съвременната култура – „Underground Butterflies” („Пеперуди под земята”), 2007. 

Включването на видео творбите в рамките на проекта „Места, където светът се разпада: Хайде към Гюргево!” цели да подчертае особената позиция на документалист и изследовател, която самият художник заема в любопитството си към различни практики на всекидневието. Всяка една от тези практики представлява особен момент на преобръщане и задълбочаване на актуални проблеми на съвременната култура и в частност съвременното изкуство. Всяка една от тях е особен вид художествен документ за място, където собствените ни, често конструирани на базата на клишета представи, с пропукват като придобиват различна перспектива. Проектът поставя акцент върху мястото, топоса, локалното събитие, които придобиват все по-голяма важност в контекста на течащите процеси на глобализация.

Инициатори на настоящото представяне на Камен Стоянов в България са галерия „Васка Емануилова”, София и Международно дружество „Елиас Канети”, Русе със сътрудничеството и подкрепата на Австрийското посолство в България, Фондация „Роберт Бош” и Софийска градска художествена галерия.

Куратори: Владия Михайлова (куратор на галерия „Васка Емануилова”) и Тимо Кьостер (стипендиант на фондация „Роберт Бош” в България и мениджър в Международно дружество „Елиас Канети”, Русе).

------------------

Камен Стоянов е роден в Русе, България, 1977 г. Завършва Националната художествена академия в София, след което учи в Академията за изящни изкуства във Виена. Дипломира се през 2005 г. и към момента преподава като асистент на Йохана Кандъл в Университета за приложни изкуства във Виена. Носител е на различни награди: Награда на Академията за изящни изкуства, Виена (2005); Награда за млад автор, Зона 1 на Панаир за съвременно изкуство, Виена (Viennafair 2007); Награда за визуални изкуства на Виена (2007). Негови произведения има в колекциите със съвременно изкуство на Общината на Виена, Музея за модерно изкуство (MUMOK, Виена) и различни частни колекции.







SHORTLIST 2007 Наградата Гауденц Б. Руф

18 Октомври 2007 - 18 Ноември 2007


Неотдавна в България бе учредена нова награда – Гауденц Б. Руф (Gaudenz B. Ruf Award for New Bulgarien Art) за визуално изкуство – www.ruf-award.org. Дарителят е бил посланик на Швейцария в България от 1995 г. до 2000 г. По време на своя мандат г-н Руф се ангажира със съвременното българско изкуство. По негова инициатива в Резиденцията на Швейцария се организират множество изложби с творби на съвременни български художници.

Наградата ще се присъжда всяка година в рамките на конкурс, в който могат да участват български творци. Допускат се всички изразни форми на визуалното изкуство с изключение на пърформанс, филм и приложно изкуство.
Тази година срокът за кандидатстване беше 15 май. Портфолиата си изпратиха не по-малко от 184 кандидата. В края на май международното жури (в състав: Камен Балкански, София, Лъчезар Бояджиев, София, Лучия Корай, Цюрих, Елена Панайотова, София, Хедвиг Заксенхубер, Виена, Гауденц Б. Руф, Берн) подбра и номинира 20 участника в две категории – млад и утвърден творец. Те са представени в каталог и участват в изложбата в СГХГ. Това са: Светозара Александрова, Стела Василева, Боряна Венциславова, Георги Георгиев – жорас, Надежда Карапенчева, Иван Мудов, Бора Петкова, Самуил Стоянов, Виолета Танова (млади творци), Александър Вълчев, Алла Георгиева, Правдолюб Иванов, Николай Колязов, Емил Миразчиев, Кирил Прашков, Калин Серапионов, Васко Славков, Симеон Стоилов, Дан Тенев, Красимир Терзиев, София (утвърдени творци)

В навечерието на откриването на изложбата журито заседава отново и определи носителите на Наградата Гауденц Б. Руф: 
– в категорията “Млади творци” – Светозара Александрова
– в категорията “Утвърдени творци” – Красимир Терзиев







Галерия Васка Емануилова представя: В ТЪРСЕНЕ НА ИСТОРИЯ

03 Октомври 2007 - 04 Ноември 2007


“В търсене на история” е изложба с потрети, фотографии и документи на Васка Емануилова, която поставя началото на изложбената програма в едноименната галерия. 

Изложени са портрети на скулпторката от Стоян Венев, Ненко Балкански, Карл Йорданов, Александър Стаменов, Люба Паликарева, Светлин Русев и др., както и непоказвани досега фотографии от различни периоди на живота й. Самият портрет е видян като особен документ на времето, който свидетелства не само за разнообразие от авторски стилове, но и за темите и проблемите, които художниците намират за важни във времето, в което живеят.

Документалният материал създава вътрешни връзки между отделните етапи, интереси и изразни средства, през които скулпторката минава, като поставя акцент върху някои особености на творчеството й, сред които доминиращият интерес за работа с портрета през 30-те, социалните й убеждения, намиращи израз в скулптурните творби от 40-те и 50-те години, интересът й към голото тяло и в скулптурата, и в рисунката, композиционната близост при изграждане на социални, митологични и еротични фигури и т.н.

Проследяването на творческата биографията на Васка Емануилова в портрети, фотографии, скулптори и рисунки дава представата за различни етапи от традицията на изкуството в България. Скулпторката започва кариерата си като член на Дружеството на Новите, а по-късно и на Независимите художници, които имат реформаторски за времето си идеи, участва в едни от първите изложби на жени-художнички, по-късно в повечето от изложбите на Съюза на българските художници и изложбите, които представят страната в чужбина. Стройната хронология на тези събития в настоящата изложба е търсена освен в биографичния разказ и в детайлите – пространствата, в които работи, колегите-художници, атмосферата на разговори и общи срещи. Всичко това в не по-малка степен участва в изграждането на историческите събития и личното творческо търсене на определен естетически подход.

Да се търси историята в детайлите е провокативно, то цели да предизвика различни изследователски гледни точки, както и да даде начало на разнообразни инициативи по събиране, систематизиране и архивиране на документален материал, който да увеличи и допълни фонда с работи на скулпторката, завещан от нея на Софийска градска художествена галерия през 1985 г. Така историята на самата публичната колекция на Васка Емануилова, която започва през 1984 г. с откриването на постоянната експозиция на ул. „6-ти септември” и преминава през необходимостта от намиране на ново пространство, продължава в търсенето на време и контексти, разкази, в които творчеството на скулпторката може да се опише. Това, от своя страна, би допринесло за формиране на представа за развитието на цял един период от история на изкуството в България, който участва във формирането на традицията и наследството, с което ние се срещаме днес. 

„В търсене на история” е изложба с отворен край както по отношение на изследователското любопитство, така и по отношение на самата история, която галерия „Васка Емануилова” ще продължи, включвайки като част от изложбената си политика и заниманията на млади автори, представяни в рамките на платформата „Място за срещи”. 





1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery