Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


Кристо и Жан-Клод: графики и обекти 1963-2014

14 Септември 2015 - 22 Ноември 2015


Кристо и Жан-Клод: графики и обекти” е първата изложба на двамата художници в България. Организира се със съдействието на Кристо.
Експозицията се състои от 130 оригинални номерирани отпечатъци и тиражни обекти на Кристо и Жан-Клод, както и фотографии на техни творби от Волфганг Волц, покриващи периода от 1963 до 2014 г. Колекцията е съставена лично от Кристо, за да представя творчеството на двамата художници по света. Изложбата показва редица проекти, останали нереализирани, но съставляващи важна част от творческото мислене на двамата автори. През нея изчерпателно както хронологически, така и тематично може да се проследи израстването на Кристо като самостоятелен автор и съвместната работа с Жан-Клод, довела до осъществяването на някои от най-значимите проекти в съвременното изкуство: Опакованият Райхстаг, Опакованият Понт-Ньоф, Бягащата завеса, Портите, Чадърите, Островите, Над реката, Мастаба и други.
Както е известно, Кристо и Жан-Клод не приемат спонсорство за своите проекти. Те ги финансират единствено чрез продажба на своите подготвителни рисунки и ранни работи от 50-те и 60-те години.
Кристо лично проектира подреждането на творбите в залите на СГХГ. Той пое и по-голямата финансова част по организирането на изложбата. Проектът се осъществява и с подкрепата на Столична община и под патронажа на кмета на София г-жа Йорданка Фандъкова.
Със съдействието на Фондация „Америка за България”.
Партньори: Гьоте-институт България, Българска национална телевизия, Българска национално радио, ИДЕЯ Комм, МЕТРОРЕКЛАМА , Билборд  АД, Съюз на българските художници.

* * *
Кристо: американски гражданин от български произход, рождено име Христо Владимиров Явашев. Роден на 13 юни 1935 г. в Габрово. Произхожда от род на български индустриалци. 1953-56 следва в Художествената академия в София. През 1958 пристига в Париж, където среща Жан-Клод. През 1964 се установяват на постоянно местожителство в Ню Йорк.

Жан-Клод: американска гражданка от френски произход, рождено име Жан-Клод Мари Дена (Jeanne-Claude Marie Denat). Родена на 13 юни 1935 г. в Казабланка. Произхожда от род на френски военни. Получава образованието си във Франция и Швейцария. Умира на 18 ноември 2009 г. в Ню Йорк.

По-важни проекти: Стена от петролни варели – Желязната завеса, ул. „Висконти”, Париж, 1961-62 г.; Въздушен пакет, Ван Абемузеум, Айндховен, Нидерландия, 1966 г.;  Опакованият фонтан и Опакованата средновековна кула, Сполето, Италия, 1968 г.; Въздушен пакет от 5 600 куб. метра, документа IV, Касел, 1967-68 г.; Опакованият Музей за съвременно изкуство, Чикаго, 1968-69 г.; Опаковани под и стълбище, Музей за съвременно изкуство, Чикаго, 1969; Опакован бряг, един милион квадратни фута, Литл Бей, Сидни, Австралия, 1968-69 г.; Опаковани паметници, Милано, Италия, 1970 г.; Завеса в долината, Рафъл, щата Колорадо, 1970–1972 г.; Бягаща ограда, окръг Сонома и окръг Марин, щата Калифорния, 1972-76 г.; Опаковани алеи, Джейкъб Луус Парк, Канзас сити, щата Мисури, 1977-78 г.; Обградени острови, залив Бискейн, Маями, щата Флорида, 1980-83 г.; Опакован мост, Понт Ньоф, Париж, 1975-85 г.; Чадърите, Япония–САЩ, 1984-91 г.; Опакован Райхстаг, Берлин, 1971-95. г.; Опаковани дървета, Фондация Байелер и Парк Беровер, Риен, Швейцария, 1997-98 г.; Стената – 13 000 петролни варела, Газометър Оберхаузен, Германия, 1998-99 г.; Портите, Сентрал парк, Ню Йорк, 1979-2005 г.; Голям въздушен пакет, Газометър Оберхаузен, Германия, 2010-13 г. В процес на реализация са следните проекти: Плаващите кейове, проект за езерото Исео в Северна Италия (2016), Мастаба, проект за Обединените арабски емирства (от 1977) и Над реката, проект за река Арканзас, щата Колорадо (от 1992).

Филмова програма / Film Program

15 септември - 22 ноември / 15 September – 22 November

▌ „Граница на мечтите“, режисьор Георги Балабанов, продукция на френския ТВ канал ARTE, 1996, 72 мин. (на български език / in Bulgarian language)

Всеки вторник от 14.00 / Every Tuesday from 2 pm

▌ Christo and Jeanne-Claude. Umbrellas, 1995. Henry Corra, Grahame Weinbren and Albert Maysles, 81 min. (на английски език / in English language)

Всеки вторник от 17.00 ч. / Every Tuesday from 5 pm

▌ Christo and Jeanne-Claude. Umbrellas, 1995. Henry Corra, Grahame

Weinbren and Albert Maysles, 81 min. (на английски език / in English language)

Всеки сряда от 14.00 / Every Wednesday from 2 pm

▌ Christo and Jeanne-Claude’s The Gates. A film by Antonio Ferrera. Albert and David Maysles, and Matthew Prinzing, Maysles Films, 2007, 98 min. (на английски език / in English language)

Всеки сряда от 17.00 ч. / Every Wednesday from 5 pm

▌ Christo and Jeanne-Claude. Christo’s Valley Curtain, 1974. David Maysles, Albert Maysles and Ellen Hovde, 28 min. Running Fence, 1978. David Maysles, Charlotte Zwerin and Albert Maysles, 58 min. (на английски език / in English language)

Всеки четвъртък от 14.00 / Every Thursday from 2 pm

▌ Christo and Jeanne-Claude. Islands, 1986. Albert Maysles, Charlotte Zwerin and David Maysles, 57 min. Christo in Paris, 1990. Albert Maysles, David Maysles, Deborah Zwerin and Susan Froemke, 58 min. (на английски език / in English language)

Всеки четвъртък от 17.00 ч. / Every Thursday from 5 pm

▌ „Christo от България”, филм на Евгения Атанасова-Тенева, 2015 (на български език / in Bulgarian language)

Всеки петък от 14.00 / Every Friday from 2 pm

▌ „Christo на 75“, един филм на Тома Томов, 2010, 52 мин. (на български език / in Bulgarian language)

Всеки петък от 17.00 ч. / Every Friday from 5 pm

▌ Christo and Jeanne-Claude. Islands, 1986. Albert Maysles, Charlotte Zwerin and David Maysles, 57 min. Christo in Paris, 1990. Albert Maysles, David Maysles, Deborah Zwerin and Susan Froemke, 58 min. (на английски език / in English language)

Всяка събота от 14.00 / Every Saturday from 2 pm

▌ “Граница на мечтите“, режисьор Георги Балабанов, продукция на френския ТВ канал ARTE, 1996, 72 мин. (на български език / in Bulgarian language)

Всяка събота от 17.00 ч. / Every Saturday from 5 pm

▌ Christo and Jeanne-Claude’s The Gates. A film by Antonio Ferrera. Albert and David Maysles, and Matthew Prinzing, Maysles Films, 2007, 98 min. (на английски език / in English language)

Всяка неделя от 14.00 / Every Sunday from 2 pm

▌ Christo and Jeanne-Claude. Christo’s Valley Curtain, 1974. David Maysles, Albert Maysles and Ellen Hovde, 28 min. Running Fence, 1978. David Maysles, Charlotte Zwerin and Albert Maysles, 58 min. (на английски език / in English language)

Всяка неделя от 16.00 ч. / Every Sunday from 4 pm

Лекционна програма / Lecture Program:

▌ Матиас Коденберг. Кристо преди Кристо: в търсене на българските

корени на художника (в рамките на „Градски разговори”, проект на Гьоте-институт България)

Matthias Koddenberg. Christo Before Christo: In Search of the

Artist’s Bulgarian Roots (in the frames of City Talks, a project of the Goethe-Institut Bulgarien)

▌ Лъчезар Бояджиев. Кристо и Жан-Клод – следва продължение...

Luchezar Boyadjiev. Christo and Jeanne-Claude – To Be Continued…

Датите на сайта на СГХГ / For the dates check http://sghg.bg







Изложба на номинираните художници за Наградата за съвременно изкуство БАЗА:

21 Юли 2015 - 30 Август 2015


Софийска градска художествена галерия и Институт за съвременно изкуство – София съвместно с Фондация за гражданско общество, Ню Йорк и международна мрежа Награди за млади художници представят "Изложба на номинираните художници за Наградата за съвременно изкуство БАЗА”.

През 2015 г. за осми път се провежда Конкурсът за Наградата за съвременно изкуство БАЗА. Ориентирана към художници до 35 години, тя е единствена по рода си в България и се изразява в стипендия за пътуване и резиденция в Ню Йорк за месец и половина. Конкурсът се провежда на два етапа. През пролетта на всяка година жури от избрани специалисти селектира между четири и осем млади автори, които по-късно показват работата си в обща изложба. В деня на откриването журито заседава за втори път и определя носителя на наградата, ръководейки се и от представянето на художниците в изложбата.    
Пребиваването в Ню Йорк, организирано от Фондация за гражданско общество,  включва програма за срещи с куратори, посещение на галерии и художествени институции, сътрудничество с художници от други страни, както и възможност за изложба или презентация на работите на художника. Разширяването на професионалните контакти също се дължи и на това, че БАЗА е част от мрежа от награди в повече от десет страни в Централна и Източна Европа (YVAA), които функционират на подобен принцип.
В България БАЗА съществува от 2008 г., когато е инициирана от Мария Василева и основана от Института за съвременно изкуство – София. Носителите на наградата имат възможност и за самостоятелна изложба в галерията на ИСИ-София след приключване на техните резиденции. Партньор на проекта е Софийска градска художествена галерия, предоставяща пространство и сътрудничество по провеждането на изложбата на номинираните. Куратор на изложбата е Даниела Радева.

Носители на наградата БАЗА до сега са: Рада Букова (2008), Самуил Стоянов (2009), Антон Терзиев (2010), Викенти Комитски (2011), Леда Екимова (2012), Кирил Кузманов (2013) и Зоран Георгиев (2014).

Членовете на журито за 2015 г. са: Галина Димитрова-Димова (куратор), Ивана Ненчева (художник), Весела Ножарова (куратор), Диана Попова (критик), Сашо Стоицов (художник). През последните три години във втория етап на журирането участва и американски куратор, стипендиант на Фондация Вилчек. Тази година това е Бошко Бошкович - историк на изкуството и куратор, програмен директор на Residency Unlimited, Ню Йорк.                                                             

Стела Василева е родена през 1983 г. в Ловеч. През 2006 завършва „Стенопис“ в НХА. От 2010 до 2015 реализира шест самостоятелни изложби. Носител е на Наградата „Гауденц Б. Руф” за млад автор (2010) и Първа награда за живопис от Национален конкурс за млади художници, критици и куратори на фондация „Св. Св. Кирил и Методий” (2009). Работи живопис, инсталация, обект, фотография. Номинирана е за БАЗА през 2013 г. Живее в София.

Владислав Георгиев е роден през 1979 г. в София. През 2006 завършва „Интериорен дизайн“ в University of Applied Sciences, Розенхайм, Германия. Има опит в областта на реставрацията и модния дизайн. Основател е на модния лейбъл Nefela Bags. От 2008 до 2014 организира  единадесет самостоятелни изложби в София, Мюнхен и Берлин. Работи рисунки, обекти и инсталации. Живее в София.

Кристина Иробалиева е родена през 1982 г. в София. През 2006 завършва Висшата школа за изящни изкуства „Вила Арсон“, Ница. През 2007 и 2008 специализира в Женевския университет за изкуство и дизайн. Работи живопис и инсталация. Има три самостоятелни изложби в Париж и Женева. Живее в Женева.

Павел Лефтеров е роден през 1994 г. в София. От 2013 г. учи „Изящни изкуства“ в Университета по изкуства Лондон – Уимбълдънски колеж по изкуства. През 2010 е носител на награда за академична рисунка от Министерството на културата на България. Номиниран е за БАЗА през 2012 г. Работи предимно живопис. Живее в Лондон и София.

Десислава Унгер е родена през 1980 г. в София. През 2005 завършва „Живопис“ в НХА, а през 2010 „Графика“ в Университета по приложни изкуства във Виена. От 2010 до 2014 организира осем самостоятелни изложби в Австрия и България. През 2005 и 2006 получава награди от Национален конкурс за млади художници, критици и куратори на фондация „Св. Св. Кирил и Методий”. Работи графика и рисунка. Живее във Виена.  

Александра Чаушова е родена през 1985 г. в София. През 2009 г. завършва „Графика“ в НХА. През 2012 специализира „Живопис“ в Художествената академия в Дюселдорф. От 2012 г. е докторант по „Art and art sciences“ в Свободния университет в Брюксел. През 2011 г. получава награда от Фондация „Св. Св. Кирил и Методий”. Работи предимно рисунки и обекти. Живее в Брюксел.

Носител на наградата БАЗА за 2015 г. е Александра Чаушова

    
 

 







ГОЛО ТЯЛО

17 Юни 2015 - 12 Юли 2015


Изложбата се посвещава на 110 - годишнина от рождението на известната скулпторка Васка Емануилова. Със собствения си естетически възглед и присъствие, тя достига до свой стилистически почерк, има своето значимо и достойно място в българската скулптура. Основна част от творчеството ѝ е свързана със важни постижения в областта на голото тяло. През целият си творчески път, близо шест десетилетия, тя се връща към тази вечна тема – човешкото тяло, най-изразително в своята голота. Васка Емануилова го открива за себе си и за нашето изкуство отново, по новому. За нея това е сюжет, който съдържа в себе си не само физическата достоверност на натурата, нито само формалните търсения, а нещо по-дълбоко, свързано с духа и живота.

През годините в колекцията на СГХГ са откупувани  творби от различни периоди от този жанр и се е оформила интересна сбирка. В 1999 г. е представена изложбата „Голо тяло“, организирана в Градската галерия. В нея са показани множество живописни платна и няколко скулптури.

Настоящата изложба дава възможност на публиката да види голяма част от произведенията, отнесени към жанра „Голо тяло“, които се съхраняват във фонд „Скулптура“ и „Графика“ на СГХГ. Експозиция поставя акцент върху скулптурата и рисунката от периода между 30-те и 80-те години на миналия век. Това е активния творчески период на Васка Емануилова. Освен нейни творби, в експозицията  са включени работи и на други български автори, част от които продължават да се вълнуват от жанра и до днес. Показани са над 80 творби – скулптура, рисунки, акварели и пастели от колекцията на галерията. Посетителите ще видят произведения на Любомир Далчев, Мара Георгиева, Николай Шмиргела, Галин Малакчиев , Павел Койчев, Томас Кочев, Спартак Дерменджиев, Пенчо Добрев, Емил Попов, Кирил Матеев, и др. А като своеобразен контрапункт, и в същото време като един паралелен и обогатяващ разказ, са представени рисунки на Греди Асса, Марко Бехар, Свилен Блажев , Георги Павлов – Павлето и др. Голяма част от показаните произведения бележат различните посоки и стилове, демонстрирайки разнообразните изразни възможности на пластичното изкуство.

 







ВНИМАНИЕ: ПРЯСНА БОЯ!

11 Юни 2015 - 30 Август 2015


Автори: Светозара Александрова, Нора Ампова, Искра Благоева, Стела Василева, Михаела Власева, Василена Ганковска, Станимир Генов, Димитър Генчев, Зоран Георгиев, Велислава Гечева, Антоанета Гълъбова, Елеонора Друмева, Ясен Згуровски, Кристина Иробалиева, Минко Йовчев, Елена Калудова, Калия Калъчева, Константин Костов, Иван Костолов, Рада Крачанова, Калина Мавродиева, Петър Минчев, Александър Петков, Любен Петров, Анджелика Радева, Нина Русева, Радоил Серафимов, Юли Таков, Виолета Танова, Анжела Терзиева, Коста Тонев, Деян Янев, HR-Stamenov

Куратори: Мария Василева, Даниела Радева, Владия Михайлова

Изложбата представя разнообразните посоки в работата с живопис през последните години у нас и включва някои от най-новите произведения на 33-ма автори, чиято средна възраст е 30 години.

Подобни мащабни прегледи на актуалното състояние на видове в съвременното изкуство имат принос не само за изследователската работа в музея, но предоставят и възможност за публиката да придобие цялостен поглед и впечатление относно това, което се случва на художествената сцена днес.

През последните десетина години се появиха няколко нови поколения живописци. Досега не е организирана голяма и представителна изложба на тяхното творчество, чрез която могат да се проследят промените в този вид изкуство.

Повечето автори са завършили Националната художествена академия, като някои имат образование по живопис и в чужбина. Това до известна степен дава отражение върху начина им на работа по отношение на почерк, послание и общо разбиране на същността на картината. Чрез изложбата можем да проследим влияния и опит, придобити от различни художествени тенденции в Европа и света, както и да разграничим индивидуалните почерци на авторите, независимо от културната среда, професионалния опит и образованието. Избраните художници имат различни методи на работа и разностранни интереси към видовете в съвременната живопис.

Изложбата представя нефигуративни и фигуративни картини, триизмерна живопис, живописна инсталация. Темите, концепциите или разказите варират от социалната проблематика през теми, засягащи самото изкуство, до интуитивно пресъздаване на мисли или емоции през живописния материал. В изкуството им се оглежда цялата активна визуална среда – градска архитектура, графити, движещи се и статични реклами, телевизия, кино, интернет.

Част от проекта е двуезичен цветен каталог от 96 страници с представяне на участниците в изложбата и с текстове на кураторите.
 







Марияна Василева. БАЛАНС

01 Май 2015 - 31 Май 2015


Това е първата самостоятелна изложба в България на Марияна Василева, която повече от 20 години живее и работи в Германия. Ретроспекцията представя някои от най-значителните й произведения. Подбрана е специално за пространството на Софийска градска художествена галерия и за българската публика.
Много от работите на Марияна Василева отразяват двата етапа от нейния живот и пребиваването в две различни държави, както и усвояването на нов език и нови културни и социални практики. Макар и отдавна натурализирана в Германия, художничката не прекъсва връзките си с родината. Това паралелно съществуване поражда необичайни образи и силни емоции. Спомените от детството периодически се появяват като активни проблясъци в съвременното обкръжение на авторката. Внимателното вглеждане в живота наоколо, съчетано с романтичната носталгия на миналото, създава особената характеристика на изкуството й – едновременно актуално и поетично. Тя успява да изрази по един ненатрапчив начин личните си преживявания и колизии, и да ги обвърже с конкретни социални, политически, но и глобални философски теми. Борави по неподражаем начин с разпознаваеми средства. Василева е поет и боец едновременно. В специфичното съчетаване на тези непримирими подходи се състои и въздействието на работите й.
Марияна Василева използва различни изразни средства, за да реализира идеите си. В изложбата са включени скулптури, обекти, инсталации, видеа, създадени през последните десет години и очертаващи характерния й почерк.
* * *
Марияна Василева е родена преAnchorз 1964 г. в Антоново, България. Прекарва ученическите си години в Стражица. 1994-2000 следва в Университета по изкуствата в Берлин, където живее и днес. Работи в областта на видеото, скулптурата, рисунката и инсталацията. Организирала е много самостоятелни изложби в Берлин, Есен, Аугсбург, Окланд, Лион, Сидни, Палма, Торонто, Бремен, Сан Хуан, Монреал. Участвала е в биеналетата в Бусан, Москва, Варна, Шумен, Сидни и Познан, както и в десетки групови изложби по целия свят.







ЯСЕН ГЮЗЕЛЕВ

30 Април 2015 - 31 Май 2015


ЯСЕН ГЮЗЕЛЕВ

 

РЕТРОСПЕКТИВА

 

30 АПРИЛ  – 31 МАЙ 2015

Ясен Гюзелев е от малкото български илюстратори, чието творчество е ориентирано почти изцяло към чуждестранни издателства. Неговата професионална дейност започва в края на 80-те години още като студент в Националната художествена академия. През 1990 заминава за Италия, сътрудничи на различни издателства, рисува таро карти, започва илюстрации към „Пинокио“. Рисува „Пчелната царица“ от братя Грим, след това „Артур и Ескалибур“, „Рожденият ден на инфантата“, „Дама пика“, „Орфей и Евридика“, „Сократ“. И безспорната кулминация в досегашното му творчество – „Алиса в страната на чудесата“. Когато започва да работи върху Алиса достига до евристичната идея в ядрото на книгата да бъде една картина, от която всеки оформител може да взима различни сцени и фрагменти. След първата й реализация, осъществена от берлинското издателство „Auflau-Verlag“ (2000), следват седем издания на различни езици  - китайски (2002), английски (2003), испански (2007), български (2010), корейски (2011).

„Микеланжело“, „Дон Кихот“, „Кралят на златната река“, „Оливър Туист“, „Големите надежди“, „Баскервилското куче“ са следващите книги, илюстрирани от Ясен Гюзелев. Всички те са изпълнени с изключително прецизно и почти всяка е различна.

„Докато човек, особено съвременния човек се опитва непрекъснато как да свърши една работа по-бързо, аз вървя по обратния път –  търся само качеството, търся продукта който знам, че трябва да направя, независимо колко единици време ми струва. … Почти никога не използвам една и съща техника, едно към едно с предишния си проект. Всяка нова работа я виждам по различен начин и тя изисква ново намиране. Това не е самоцелно. Винаги ми се е струвало, че ако тръгна да работя рутинно, някак си ще стана безинтересен на себе си, а и на другите със сигурност.“ – споделя Ясен Гюзелев.

Този подход  и брилянтното рисуваческо умение са оценени от издателите и читателите. Книгите, илюстрирани от него се издават и на шведски, френски, португалски, гръцки, японски. Спечелил е „Luchs“, награда от радио Бремен и  „Die Zeit“ за „Пчелната царица“ и ’94 illustrators of the wear award, Болоня (1994); наградата на Buchkunst foundation, Германия (1997); „Luchs“, награда от радио Бремен и  „Die Zeit“ за „Алиса в страната на чудесата“ (2000); диплома от „Златният молив на Белград“ (2001); награда за книга на Независимите издатели, САЩ (2002); награди на Американския институт за графични изкуства (2002, 2003, 2004); „Luchs“, награда от радио Бремен и „ Die Zeit“ за „Дон Кихот“; Сребърен медал от Асоциацията на илюстраторите, Ню Йорк (2004); наградата на издателство „Хр.Г. Данов“ за „Алиса в страната на чудесата“ (2010).

Изложбата проследява творческия път на Ясен Гюзелев от изящните рисунки, правени през 1978 година в Художествената гимназия до последните, току що направени илюстрации към „Декамерон“ на Бокачо.

По време на изложбата очаквайте премиерата на „Алиса в огледалния свят“  и второто издание на „Алиса в страната на чудесата“.







ПАВЕЛ КОЙЧЕВ

23 Април 2015 - 31 Май 2015


След няколко годишна подготовка големият български скулптор Павел Койчев влиза за първи път в пространството на галерията със своя самостоятелна изложба. Шест гигантски пластики изпълват централната зала. Пластики, които респектират с мащаба си, но не плашат, а тъкмо напротив – пораждат едно особено желание да ги видиш извън галерията – ситуирани в града, в пустинята, на луната.

Павел Койчев предлага на публиката едно специфично преживяване, като допуска зрителя до един съкровен свят, в който среща си дават талантът на художника, неговите творчески възможности и щенията, които навярно никога няма да бъдат осъществени. Блянове, които в нашата културна ситуация са в полето на мечтите, но все пак остава надеждата, че някога, може би ще бъдат материализирани. Тъкмо затова може да определим „Възможности и щения“ като изложба-утопия, в която няма гръмкост, а единствено остава талантът на Павел Койчев и неговата дълбоко рефлективна способност да иронизира, да се надсмее над делника и да продължи страстно да прави онова, което може най-добре – да твори.

фотограф  Иво Хаджимишев

компютърен дизайн  Методи Браянов

 

ПАВЕЛ КОЙЧЕВ е роден на 30 май 1939 г. в София. През 1959 г. завършва в Художествената гимназия в столицата, а през 1966 г. се дипломира в специалност „Декоративно-монументална скулптура“ в Художествената академия. Реализира множество самостоятелни изложби сред които: „Стадото“ в Златни пясъци – Варна (2000), „Обиталище“ – София, съвместно с арх. Б. Кадинов (2001), „Европалия“ – в парк „Лаюл“ – Брюксел (2002), „Градски пейзаж“ – галерия „Райко Алексиев“ – София (2004), „Високомерна разходка“ – галерия „Райко Алексиев“ – София (2006), „Водна паша“, махала Владовци, с. Осиковица (2009) и др. Участва в множество представителни общи изложби в Европа. Негови произведения са притежание на Софийска градска художествена галерия, Националната художествена галерия, градските художествени галерии в Добрич, Варна, Пловдив, Стара Загора, Кърджали и др. Скулптури на автора са част от частни колекции в Германия, Дания, Швейцария, Франция, Холандия, САЩ, Белгия, Италия, Испания и др.







ВДЪХНОВЕНИЕ ОТ ЕЗЕРА И ПЛАНИНИ

19 Март 2015 - 19 Април 2015


Изложбата гостува в СГХГ по повод петата годишнина от откриването на Музея на изкуствата на Джъдзян, който се намира в Ханджоу – столица на провинция Джъдзян, Китай. От колекцията на музея са подбрани 107 графични произведения, които очертават постиженията и отразяват най-общите белези на съвременната китайска графика. Насочен предимно към чуждестранна публика с по-ограничено познание върху новата история на Китай, подборът на експонатите отразява развитието на графиката в Джъдзян от средата на ХХ век до днес.

Графичното изкуство от Джъдзян се отличава с уникалното си историческо развитие и характерен стил. Джъдзян, считан за люлка на съвременната китайска графика, упражнява трайно влияние върху художествените процеси в страната. Изпълнени в различни техники – от традиционната китайска ксилография до сложни съчетания от съвременни изразни средства, графичните творби представят една широка панорама на теми, лични възгледи и обществени нагласи, разкривайки специфичната естетика и светоглед на изкуството в Китай.

Изложбата обхваща три раздела: „Мисловност – отпечатък”, „Човек – преход” и „Естествена среда – начин на живот”, които създават образната връзка Дух – Индивид – Обкръжение и запознават зрителя с културата, историята и природата на Джъдзян.  

През годините от неговото откриване до днес Музеят на изкуствата на Джъдзян разглежда обогатяването на колекцията от произведения на местното китайско графично изкуство като една от основните насоки в развитието си. Името на изложбата „Вдъхновение от езера и планини” символично отразява не само географската даденост на Ханджоу, но и насочва към образи от поетиката, вкоренена в традиционната китайска култура, дала безкрайно поле за интерпретации на поколения артисти.







КАКВО ВИЖДАТЕ?

12 Март 2015 - 19 Април 2015


Изкуството е двустранен процес. Произведенията на художниците живеят в мислите и чувствата на зрителите. Там те намират уютен дом или емоционална среда, в която продължават да се развиват.

Много често обаче, авторите нямат „обратна връзка“. Те остават в неведение за това какви размисли са породили творбите ми, как са възприети и интерпретирани от публиката.

Затова ви каним да споделите своите коментари, анализи и вълнения. Най-добрите от тях ще бъдат публикувани на сайта на галерията. Трима от вас ще получат каталог по избор от изданията на СГХГ.

Визуалният образ има свои специфики. Една от тях е необятността, която предоставя. Именно в това безкрайно поле са възможни множество тълкувания. Любопитни сме да разберем вашата гледна точка и да бъдем посредници между публика и автори. Надяваме се това преживяване да бъде полезно и приятно и за вас.

Ето и някои въвеждащи въпроси, които могат да послужат за отправна точка:

  • Кое е първото нещо, което ви привлича в тази творба?
  • Какво задържа интереса ви?
  • Виждате ли връзки между отделни фрагменти в едно произведение или връзки между частите в сериите?
  • Напомня ли ви за нещо – друга работа, място, човек, история, идея или спомен?
  • Какво в произведението предизвиква тези спомени и асоциации?
  • Как творбата ви кара да се чувствате?

Произведенията са подбрани от колекцията на СГХГ. Това са някои от последните постъпления във фондовете Живопис, Скулптура и Съвременно изкуство и фотография. Включени са работи на: Албена Баева, Андрей Даниел, Атанас Атанасов, Боряна Венциславова, Боряна Росса, Веса Василева, Владислав Георгиев, Греди Асса, Зоран Георгиев, Иво Димчев, Камен Старчев, Лазар







Йоан Левиев. АВТОПОРТРЕТИ

27 Януари 2015 - 03 Март 2015


Йоан Левиев е сред познатите и утвърдени имена в българското изкуство, свързани с монументалната линия, започнала у нас в началото на 60-те години.

Той е важна част от пловдивската група художници монументалисти, включваща Христо Стефанов, Димитър Киров, Енчо Пиронков, Георги Божилов-Слона.

Йоан Левиев (1934 – 1994) е роден в Пловдив. Творческият си път започва през 1952 г., когато е приет във ВИИИ „Николай Павлович“, София.  През 1958 г. завършва специалност „Монументално-декоративни изкуства“ в класа на проф. Георги Богданов. От 1960 г. участва във всички изложби на СБХ, както и в представителни сбирки на българското изкуство в Париж, Брюксел, Токио, Москва, Милано,Торино, Ню Йорк, Мексико, Будапеща, Прага, Букурещ, Виена и др. Носител е на множество награди.

Експозицията представя над 30 автопортрета, както класически така и „скрити“, вмъкнати във фигурални композиции, в рисунки и в проекти за стенописи и мозайки, рисувани между 1953 и 1993 година. Тя е по повод 80 годишнината от рождението на художника, която бе отбелязана през изминалата 2014 година. Голяма част от изследователите на творчеството му изтъкват същественото място, което заемат автоизображенията на Йоан Левиев, но до този момент те не са събирани в обща изложба. Настоящият проект проследява в ретроспекция творбите, като дава възможност на публиката да види стиловото развитие и интерпретациите на художника в областта. Включените автопортрети от различни години внушават респект към художника, но пораждат и не малко въпроси за съдбата, личността и философията на твореца изобщо.

 

Въпреки че предпочита фигуралните композиции, се изявява и във всички останали жанрове – портрет, пейзаж, натюрморт. Автопортретите присъстват във всеки етап от развитието на художника. Образите му се срещат както в рамките на стенописта, така и в кавалетните картини, изпълнени с фигурални композиции. Творецът се изобразява многократно, изследващ и анализиращ себе си (Автопортрет 1953, 1961, 1977), с четка в ръка (Художникът на скелето, 1974; Признание, 1981), наблюдаващ действията на персонажите, които сам е режисирал (Нестинарка, 1972), разговарящ  или присъстващ на фона на стария Пловдив (Диалог, 1975; Разговор на чаша кафе, 1970; Главната улица, 1979), или потънал в спомени, отразяващи онези биографични моменти от детството му, останали най-показателни за неговия духовен свят (Спомен 1;2;3). В картините от 80-те и 90-те години на ХХ век може да видим Йоан Левиев като шут или владетел – в цикъл „Царски времена“, или като цар Соломон и сатир – в цикъл „Песен на песните“, сигурен и уверен в себе си (Конфронтация,1983), саркастичен (Дяволия, 1992), или изпълнен със съмнения и размисли (Голямата клоунада, 1991; Рисунка 3, 1981). Използвайки различни средства като гротеска, хипербола, подчертана пластика, декоративност и колаж, той съумява да представи себе си в различни състояния, противопоставяйки се на общоприетите граници. 

Показаните автопортрети повдигат само завесата към личността и философията на Йоан Левиев. И те, както и останалите негови творби, въздействат с  монументалността си, с тежките и плътни живописни маси и монолитни цветове. Дори и в малкия формат и камерните произведения, той остава верен на себе си и на монументалното.

Изложбата се организира със съдействието на: ХГ „Петко Задгорски“ – Бургас, ХГ „Христо Цокев“ – Габрово, Музей „Дом на хумора и сатирата“ – Габрово, ХГ Добрич, Народна библиотека „Иван Вазов“ – Пловдив, НМБИИ, ХГ – Русе, ХГ – Стражица, ХГ „Елена Карамихайлова“ – Шумен,Частни колекции, както и с партньорството и подкрепата на Градска художествена галерия – Пловдив и транспортна фирма Allied Pickfords.

След София изложбата ще бъде показана в Градска художествена галерия –Пловдив

Идея: Йоана Левиева – Сойър

Уредник на изложбата: Станислава Николова

 





1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery