Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


МЯСТО ЗА СРЕЩИ Иван Кънчев. Тактилна керамика

27 Април 2004 - 20 Май 2004


 

Изкуство за незрящи. Това е най-краткото описание на проекта, по който Иван Кънчев работи вече седем години и който съвсем основателно можем да определим като уникален. В България подобни разработки няма, а според проучванията на художника неговата керамика няма аналог и по света.
Иван Кънчев започва работата си по проекта още като студент във втори курс (1997 г.) в специалност "Керамика" на Художествената академия. Прави обширни проучвания, които показват, че за незрящите ръцете са най-важния орган за възприемане на света. За да изпитват удоволствие от съприкосновението с дадена форма, тя трябва да предизвиква приятни усещания и топлина, освен това да създава чувство за сигурност и спокойствие, да е стабилна - естетическите критерии за красота на незрящите се определят от докосване до гладка, пълна и стабилна форма. Художникът обединява в произведенията си позициите на зрящи и незрящи, като по този начин търси приобщаване и до известна степен заличаване на границите на различие.

Светла Петкова







МУЛТИПЛИКАЦИЯ Пътуваща изложба с художествени мултипли на Британски съвет с участието на 11 български художници

01 Април 2004 - 02 Май 2004


 

След Румъния, Хърватска, Полша, Чехия и Кипър изложбата “Мултипликация” гостува и у нас. В оригиналния си вариант тя включва 62 мултипли от 42 британски художници, подбрани от Джаклин Джефрис, Сара Стейтън и Сали Таунсенд. Произведенията са експонирани в специално разработена система от шперплатови кутии, проектирана от художничката Сара Стейтън.
Наред с имена като Деймиън Хърст, Ана Галачио, Трейси Емин, Гейвин Търк и др., за представянето в България в експозицията са включени 15 творби от 11 български автори.
Мултипълът се развива през 50-те години като произведение на изкуството, различно от отпечатък или тиражирана скулптура, което може потенциално да се произведе в много екземпляри. 
В българското изкуство не съществува традиция на мултипъла. През последните десетина година обаче редица автори се обръщат към художествения обект. Това даде основание част от тях да бъдат поканени за участие в изложбата “Мултипликация”. Това са: Лъчезар Бояджиев, Алла Георгиева, Мария Зафиркова, Правдолюб Иванов, Надежда Олег Ляхова, Ицко Мазнев, Кирил Прашков, Расим, Моника Роменска, Недко Солаков, Димитър Трайчев. Куратор на българското участие е Мария Василева.
Изложбата е придружена с двуезичен цветен каталог с дизайнер Надежда Олег Ляхова.
На 3 април от 16.00 часа лекция ще изнесе британският художник Питър Ливърсидж. 







МЯСТО ЗА СРЕЩИ Светозара Александрова. Живопис

01 Април 2004 - 01 Май 2004


 


Този проект художничката Светозара Александрова реализира с присъщата за нея директност на изразните средства. Първоначалният сблъсък с този подход отвежда към един напрегнат режим на възприятие.
За изходен материал на творбите й са послужили паспортни снимки - едни от най-стандартизираните документи за самоличност, които авторката пренася в живопис. На едно от двете големи платна е нарисувана жена, затворила неволно очи. Този миг се превръща в детайл от цяла последователност микроскопични движения. Уловен от обектива, той е липсващото звено информация, което поставя документът отвъд валидността. В друга работа мъж е заснет в промеждутъка на премигването с очи. Осезаеми са признаците на напредваща възраст по лицата на двамата, лица видимо некрасиви и твърде специфични.
Шестнайсетте значително по-малки по формат работи представят множество лица на млади мъже, направени също по паспортни снимки. В тази серия стандартното е използвано като инструмент, който да подчертае индивидуалността. Всяко лице изпъква със своята различност и неповторимост. Тези ведри млади лица присъстват с почти екзорсивна сила спрямо огромните дисхармонични маски на мъжа и жената и отварят място за покой между тях.
Светозара Александрова има способността да се взира в онзи пласт, в който прозира латентното и да усилва съмнението за него като го изтръгва на показ. Извежда го методично чрез кадрирането, чрез чисто сугестивния образ и го оформя с тежестта на живописта. Така изпъква подозрението за вътрешния живот, призовано от външно изявеното.

Вера Млечевска





1
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery