Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


МЯСТО ЗА СРЕЩИ Анна Подекова. Градски и извънградски пейзажи

26 Април 2005 - 15 Май 2005


 

Картата е средство за пътуване на мечтателя, който никога няма да излезе от къщи и да осъществи своите пътешествия. Тя е и начин да не се изгубиш, или да се изгубиш, според това дали познаваш достатъчно добре условностите и нейните знаци. 

Картите са и кратка литературна форма. Те говорят на много езици за местата, които изобразяват. Те са картините на земята, прерисувани от хората, а в градските карти се отразява още по-сложния и понякога странен образ, създаден от необходимостта на човека да осигури комфорта си. В тази изложба има всичко – острови за мечтатели, градове за урбанистичния човек, исторически карти за носталгиците, политически карти за политиканите. 

Зрителят има право да избере подхода си към тази изложба –
като към географски карти, разчитането, на които осигурява наслада от интелектуалната игра или като към абстракции, носещи естетическата красота на цвета и формата. 







Проф. Иван Газдов КАВЪР КЛАСИК ГРАФИКАТУРА

14 Април 2005 - 11 Май 2005


 

Колекцията КАВЪР КЛАСИК ГРАФИКАТУРА (1999-2003) е най-новата серия от тридесет на брой творби, създадени от проф. Газдов през последните няколко години. Познатите на ценителите графикатури за първи път се появяват в необичайни за тях размери и техника. Освен като сериграфски отпечатъци, те са реализирани и под формата 
на “билборди” върху винил. 

Този непоказван до сега цикъл графикатури е насочен към световната история на изкуството, която се превръща в обект на визуални интерпретации. Художникът е подложил на оперативен анализ картините на най-известните художници от Ренесанса до постимпресионизма. Всички творби са обединени от единна идейна стратегия, но първоначалната идея е претърпяла множество посоки на развитие във всяка отделна работа. Пресъздадени са прочути шедьоври от творчеството на Брьогел, Рубенс, Вермеер, Мане. Художествената намеса на проф. Газдов се състои не само във визуални, но и в концептуални намеси. Познати детайли са разработени в неподозирана насока, те може 
да бъдат скрити в белите петна или напълно да изчезнат. Подхождайки критически, авторът разкрива подробности, които само са загатнати в “оригиналното” произведение, или напълно елиминира тези, които нарушават логиката на интерпретацията. Така графикатурите преразказват, доразвиват и влагат ново съдържание в емблематични 
за историята на изкуството творби. 
-------------------------------
Според “Българска енциклопедия, А…Я”, издадена през 2002/2003 г. от издателство “Труд”, “графикатура” е “определение на визуална идея с гротескна и артистична неочакваност, с характерно взаимоотношение между черните петна и навлизащи между тях части от белия фон, изпълнени в техника сериграфия; авторски графичен почерк 
на И. Газдов”.

Преди настоящата колекция графикатури са създадени циклите “Игра на силуети”, “Графикатури - оригами”, “Черни докосвания”, “Еротични графикатури”, показани в поредица изложби в София, Пловдив, Ямбол, Габрово, Трявна, Созопол, Париж, Копенхаген, Тояма, Варшава. 







ЯПОНСКО ГРАФИЧНО ДРУЖЕСТВО В СГХГ

04 Април 2005 - 08 Май 2005


 

Изложбата в СГХГ включва по две произведения от 49 творци. В това отношение тя е най-мащабното представяне на съвременна японска графика в България, съответно на Японското графично дружество.

От началото на 2000 г. контактите между японските и българските графици придобиват целенасочен характер. В основата на този проект е приятелството и професионалното сътрудничество между проф. Акира Куросаки и проф. Румен Скорчев, което датира още от 1981 г. С участието на галерия „Леседра” и нейния директор Георги Колев са подготвени изложбите „Съвременна графика от Япония и България”, (НГЧИ, 2001 г.) и „Съвременна българска 
и японска графика” (Киото и Токио, 2003 г.).

Японското графично дружество е най-голямата организация от такъв тип в своята страна и партньор с международен авторитет. Тя е създадена през 1931 г. Днес в нея членуват 187 творци, а 181 са асоциираните членове. В ежегодните им изложби наред с постиженията на съвременната японска графика се дава възможност за изява на млади таланти, поощряват се и се популяризират нови техники и изразни средства.

Акира Куросаки е роден през 1937 г. в Талиен, Манджурия. Завършва факултета по дизайн на Технологическия институт в Киото през 1962 г. Вдъхновен от стила Укио-е, започва да прави гравюри на дърво около 1967 г. Получава наградата на Министерството на образованието от Седмото международно биенале на графиката в Токио през 1970 г. Участва в много изложби в Япония и чужбина и става носител на редица най-високи отличия във Флоренция, Сеул, Норвегия, Сан Франциско, Бхарат, Кайро, Портланд, Маастрихт и др. През 1983 г. получава Първа награда от Второто международно биенале на графиката във Варна.

Професор, ръководител на Графичния отдел в Университета Киото Сейка и член на борда на Японската графична асоциация. Автор е на книгите: “Съвременната гравюра на дърво”, “Гравюрата на дърво”, “Работа върху хартия”, “История на графиката”. 







МЯСТО ЗА СРЕЩИ Светлин Балездров. "7"

04 Април 2005 - 24 Април 2005


 

Триизмерното ми абстрактно творение има за цел да въздейства подсъзнателно и да провокира съзерцание, т.е. да приведе духа в онези особени състояния, присъщи на източната мистика. Азиатската линия в проекта се проявява и в третирането на материала. Всеки модул от ансамбъла е сгънат само от едно правоъгълно парче хартия без да бъде нарушавана целостта му. Въпреки откровения ми интерес към Изтока, аз принадлежа на Западната културна традиция и считам, че работата ми е силно повлияна от конструктивизма и минимализма.

Светлин Балездров





1
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery