Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


ГЕОРГИ МАШЕВ 120 години от рождението на художника

12 Юли 2007 - 31 Юли 2007


Изложбата, организирана по случай 120-годишнината от рождението на Георги Машев, включва 49 творби от различни творчески периоди. Основната част от представената колекция е собственост на Градската художествена галерия „Станислав Доспевски” – Пазарджик и съдържа 34 живописни творби и 11 рисунки. СГХГ участва с четири картини от своя фонд.


Разностранно надарена личност, художник с висока ерудиция и богато въображение, Георги Машев изявява творческата си активност в две основни, на пръв поглед противоположни посоки. От една страна, той е майстор на портрета, където неговият психологически усет се съчетава с тънка наблюдателност и точна, изразителна рисунка. От друга страна, в картините с фантастични и приказни сюжети, воден от вихреното си въображение, художникът достига до символични обобщения и емоционални откровения. Значително място в творчеството на Машев заемат историческите композиции, в които той създава реалистични и живи образи, изпълнени с достойнство и величие. Острото социално чувство проличава в сатиричните творби на художника.

Съвременник на символистичните влияния в нашето изкуство, на увлеченията по сецесиона и импресионизма, Георги Машев не остава чужд на естетическите търсения, вълнували нашите художници в първата половина на 20-ти век. Но зрялото му творчество намира своята пластическа опора преди всичко в точната реалистична рисунка, която придава земни измерения дори на фантастичните му сюжети.

--------------------------------
Георги Машев е роден в Пазарджик на 01.01.1887г. До пети гимназиален клас учи в родния си град, а през 1906 г. завършва Първа мъжка гимназия в София. През есента на същата година постъпва в Общия отдел на Рисувалното училище /сегашната Национална Художествена Академия/ при проф. Петко Клисуров.Учи за кратко в Петербургската Художествена Академия, а през 1909-1910 г. – в Специалния отдел по живопис в Брюксел при проф. Едмонд Ришар. През 1912 г. завършва Отдела по живопис на Рисувалното училище при професорите Иван Мърквичка, Стефан Иванов и Иван Ангелов. Работи като учител във Втора мъжка гимназия в София, а след това в Цариброд. През септември 1915 г. Георги Машев урежда първата си самостоятелна изложба в столицата, преминала с голям успех. Веднага след включването на България в Първата световна война е назначен за военен художник на Конната дивизия. През 1916-1917г. участва в изложбата на български художници в Берлин. След края на войната учителства в Пазарджик, където през 1920 г. открива втората си самостоятелна изложба и участва в изложбата на дружеството на Южнобългарските художници. През периода 1932-1945 г. Машев урежда самостоятелни изложби в София, Пловдив, Пазарджик, а през 1945 г. и 1946 г. участва в общите изложби на пазарджишките художници. Умира на 10 август 1946г.







Борис Мисирков, Георги Богданов ПО СЛЕДИТЕ НА СВЕТЛОТО БЪДЕЩЕ

12 Юли 2007 - 31 Юли 2007


Борис Мисирков и Георги Богданов (с екип: интервюта - Димитър Божилов, стайлинг - Сандра Клинчева, грим и прически - Цвети Христова) разработват серията „По следите на светлото бъдеще", провокирани от темата „Клишето като идентичност", предложена от Визуалния семинар*. Двамата автори се опитват да открият онези общи зони, изгражда¬щи образа на съвременния българин. Те изследват не конкретни сюжети, а се обръщат към мечтите като най-благодатната територия, която ще даде възможност да се определи идентичността на избраната група от хора. А това са 17-19 годишни младе¬жи, предимно ученици в горните курсове, които са на прага на реалния живот, но все още не са активно действащи лица в него. 


Разговорите с участниците са базирани на поставените въпроси: „Какъв искаш да станеш?" и „Как си представяш себе си след 20-30 години?", а снимките предлагат визуализация на някои от тези представи за бъдещето.

Борис Мисирков и Георги Богданов материализират мечти и дават възмож¬ност на мечтателите да видят „на живо" собствените си прогнози. От многобройни¬те проведени интервюта са избрани онези отговори, които са едновременно показа¬телни за общите настроения и излизат от рамките на стандартното. Оттук нататък екипът изгражда образите като използва практики от киното за създаване¬то на един нетърговски продукт. Фантазиите на участниците се преплитат с въобра¬жението на авторите, за да се получи резултат, който се намира на границата на реалността и фикцията. В последната фаза на проекта героите в него са изправени пред собствените си мечти, а Борис Мисирков и Георги Богданов записват техните реакции. Дали ще се харесат или ще преоценят собствените си идеали? Ще останат ли привлечени от клиширания образ на просперитета или ще се опитват да се отграничат от него? В каква степен визуалното клише определя мисленето на цели прослойки и поколения? Това са някои от въпросите, които Борис Мисирков и Георги Богданов пос¬тавят.


* Проектът „Визуален семинар" се осъществи в периода 2003 - 2006 г. като инициатива на Института за съвременно изкуство - София в сътрудничество с Центъра за академични изследвания -София. Той беше подкрепен от Федералната културна фондация на Германия в рамките на програмата relations.







Красимир Терзиев. Движение в задния план

10 Юли 2007 - 31 Юли 2007


„Движение в задния план” е пространствен разказ, който възстановява едно пътуване към света на правене на филми в условията на глобализирана киноиндустрия .

Това е тримесечно приключение, предприето от 300 българи, наети от Уорнър Брос като "специализирана масовка" за заснемането на баталните сцени на филма "Троя" (2004). Българите трябва да играят в първите редици на Ахейската и Троянска армии в епичната война, описана от Омир в "Илиада", която филмът "Троя" трябва да пресъздаде.

И както в "Илиада", където цялата втора книга е посветена на изброяването на племената, участващи във войната, събрани от всички земи на Омировата география, 300-та българи са наети с още 1000 мексиканци да инсценират бойните действия. Разликата е в това, че те трябва да се бият и от двете страни в зависимост от плана на снимките за текущия ден. Повечето от тях предприемат пътуването, за да видят как се правят филмите или да видят Мексико и да се срещнат с филмовите звезди на терена. Някои отиват с надеждата да бъдат забелязани и евентуално да развият кариера във филмовия бизнес.

В действителност пътуването към света на киното се превръща в драма с много неизвестни.

Статистите са напълно объркани от техниката на снимане. От Мексико те успяват да видят парче от няколко квадратни километра пустиня, като прекарват ежедневно по 12-14 часа на снимачната площадка, заобиколени единствено от декорите. Звездите са строго охранявани, ако изобщо присъстват на терена.
Това, което остава като незабравим спомен, са бойните сцени, които излизат напълно извън контрол и се превръщат в реални битки със счупени крайници, рани, бягащи коне и дъждове от стрели над главите.

До края на снимките опростената по американски визия на Уорнър Брос, която припознава в българите древни гърци, се превръща в реалност и те наистина са принудени да се превъплътят в онези древни войни, за да оцелеят в масовите сблъсъци, разиграли се на снимачната площадка.

И точно като войните от "Илиада" статистите се връщат у дома със своите бойни трофеи под формата на фотографии и видео записи.

Тези трофеи оформят визуалното поле на инсталацията „Движение в задния план”. Това са изображения на границата между туристически снимки за спомен и документи на хиперреални събития, герои и места.

Епичните сцени от древния свят, възстановени от перфектна сценография и костюми, са внезапно нарушени от жестове, обекти и практики от ежедневието.
Комбинацията от тези изображения-трофеи, личните истории на статистите, карти на движението на продукцията и метафорични фигури оформят разказ, който поставя под въпрос самоопределянето на личността в една инсценирана от глобалната филмова индустрия война, която далеч надхвърля границите на филма.





1
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery