Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


ПОСТЕЛЯ ОТ ТРЕВИ

24 Септември 2013 - 20 Октомври 2013


Красимира Дренска участва активно в художествения живот у нас през 70-те години на 20 в. Днес, след десетилетия отсъствие, тя отново представя свои творби пред софийската публика. Произведенията, плод на дългогодишно развитие и впечатляваща артистична дейност в престижни световни центрове на изкуството, показват зрялото творчество на авторката в светлината на разнообразни естетически и пластически търсения.
В работите на Красимира Дренска прецизното, доведено до изящество техническо изпълнение е съчетано с жива и отзивчива чувствителност; деликатното присъствие на цвета и движението на светлината отвеждат към съкровени емоции, а драматичното стълкновение между бяло и черно се превръща в противоборство на духовни стойности. Позната на българската публика с ранните си гравюри на дърво, днес авторката експериментира с комбинации от техники, неизменно търсейки в съвременната визия одухотвореното присъствие на дълбоко преживяна емоция.
В изложбата участват творби от различни периоди, които, в динамичен диалог помежду си, очертават основни моменти от творчеството на Красимира Дренска. Сред тях се открояват серии като „Сенки и суети”, „Хербарий”, „Летни затишия”, „Рисунки в циан”, „Писмата на Катарина”, инсталации с авторски книги. Техниките /цианотипия, пигмент трансфер, сериграфия, рисунка/, използвани с финес и свобода, извеждат образи от съкровения свят на художничката до значи-мостта на послания.

- - -
Красимира Дренска е родена в София през 1947 г. През 1971 завършва образованието си във ВИИИ «Н. Павлович» - София, специалност Графика и Изкуство на книгата. През 1976 е утвърдена като член на Съюза на българските художници. Участва активно в изложби в страната и в международни биеналета за оригинална графика. През 1977/78 получава френска стипендия за специализация в Париж. Работи с извест-ния професор Хайтер в интернационалното Ателие 17 и бива въведена в разработените от него специални техники на съвременният експериментален дълбок печат. 
От 1980 нататък живее и работи в Швейцария. Омъжена е за художника Дади Вирц. През 1980/84 провежда следдипломна специализация в Шуле фюр Гесталтунг - Базел. През 1984/86 специализира История на изящната графика в Лондон и Париж. През 1985 започва кариерата си като преподавател и по-късно доцент в Шуле фюр Гещалтунг - Базел. Преподава техниките на високия печат и история на изящната графика. 
През 1996 със стипендия от Министерство на културата и образованието, Базел, специа-лизира в Университета Тексас Сан Антонио в областта на ранните фотографски способи.
През 1999 е гост-доцент в Минеаполис Колидж за Изящни Изкуства и Дизайн. Преподава рисуване и специалността Авторска книга. През 2000 въвежда специалността Авторска книга в Шуле фюр Гещалтунг – Базел. През 2002 основава Форум Авторска книга – Базел, който ръководи и досега. От тогава е куратор и участва в 12 международни изложби с авторски книги. Като художник на свободна практика участва в многобройни изложби.







ЖУЛ ПАСКИН ОТ ВИДИН ДО ПАРИЖ

17 Септември 2013 - 21 Ноември 2013


След пауза от 38 години благодарение на изключителните усилия на Посолството на Франция в България у нас се организира ретроспективна изложба на световноизвестния художник Жул Паскин. В нея са включени 115 произведения – живопис, акварел, рисунка, графика, колаж, от частни колекции и галерии в Париж, Люксембург, Осло, Лондон и Тел Авив.
Жул Паскин е роден като Юлиус Мордекай Пинкас на 31 март 1885 г. във Видин. През 1892 семейството се установява в Букурещ. Паскин завършва гимназия във Виена. Между 1902 и 1905 посещава художествени академии във Виена, Будапеща, Мюнхен и Берлин. Работи за списание „Симплицисимус“, издавано в Мюнхен. През 1905 се установява в Париж, където среща и бъдещата си съпруга Ермин Давид. През 1907 организира първата си самостоятелна изложба в галерията на Паул Касирер в Берлин. През 1914 заминава за Ню Йорк, където живее до 1920. Реализира пътувания до Южните щати и Куба. Заминава отново за Париж, където живее до смъртта си през 1930.
В сравнително краткия си живот Жул Паскин преминава през някои от най-активните световни центрове – Виена, Мюнхен, Берлин, Париж и Ню Йорк. Изкуството му далеч не е изолиран факт, а жива част от случващото се през първата половина на 20-и век. Вкусил от глобалните промени във възгледите за изкуството в самото начало на века и преминал през един от центровете на новите търсения – Виена, той като че ли винаги се оказва там, където нещата се случват. Активен член на художествения живот в Мюнхен и Берлин, Паскин пречупва в рисунките си влиянията на сецесиона, а по-късно и на експресионизма. Приеман за неделима част от Парижката школа, художникът неизменно се свързва с художествения живот там. Живял седем години в САЩ и получил поданство, той оказва влияние върху определен кръг американски художници. 
Изложбата „Жул Паскин – от Видин до Париж“ дава възможност да се добие представа за богатото и разнопосочно творчество на автора. В нея са включени много рисунки, на които художникът отдава голямо значение. Представят се ранни работи от 1905 г., когато започва сътрудничеството му с мюнхенското списание „Симплицисимус“; творби от първия му парижки период до 1914 г.; от американския период – 1914–1920 г.; от втория парижки период, продължил до смъртта му през 1930 г.
Изкуството на Паскин може да бъде разбрано само ако се разглежда в неговата пълнота и с всички влияния и промени, които осмисля през годините. 
Творческата му активност във Виена, Мюнхен и Берлин е важна за стиловото му развитие. Затова присъствието на тези рисунки в изложбата е съществено. 
То подсказва значимостта на ранните години, които често остават пренебрегвани. Сериозен принос на изложбата е и включването на 
произведения от американския период на Паскин. Наред със скиците от улиците на Ню Йорк, особен интерес представляват рисунките от пътуванията на Паскин из Южните щати и Куба – една недотам позната страна от творчеството му. Те притежават мимолетността и свежестта на първото впечатление, на рисуването в движение. Точно в този тип творби обаче проличава много силно умението на художника да „портретува” от пръв поглед, да избира от хаотичната реалност готови композиционни решения, да отговаря на ритъма на пътешествието с динамиката на линията и живостта на щриха. Тези рисунки допълват представата за Паскин като за жаден за внушенията на действителността творец, който умее да се вдъхновява от простия обект, който търси този тип вдъхновение, поддава му се и с удоволствие се оставя той да го води. В изложбата са включени и рисунки от Тунис – друга любима дестинация на художника, до която той пътува няколко пъти. 
В изложбата са засегнати всички основни видове и жанрове: голо тяло, портрет, композиции по библейски и митологични теми, еротични рисунки, илюстрации, пътеписни скици и т.н. Изкуството на Паскин се показва в пълнота. Отделните периоди са намерили своето място и справедлива оценка. По този начин образът му придобива по-голяма динамика; чувства се неговият неспокоен, импулсивен дух и характер, тласкал творческите му настроения в разнообразни посоки, подлагал го на влияния и изпитания. 
Изложбата дава възможност Жул Паскин да се възприеме в творческата му пълнота – като рисувач, илюстратор, карикатурист и живописец; като майстор на голото тяло и портрета, на фигуралната композиция и пейзажа; като певец на лиричното и майстор на сатиричното. Без който и да е от тези елементи образът му би бил непълен. Жив и динамичен като човек, в изкуството си той също не се задържа на едно място – търси, променя, прескача от вид във вид и от жанр в жанр. Това е Жул Паскин – неспокоен гений, един от най-интересните представители на своето време.

Към изложбата е подготвен каталог на български и френски език, в който са включени всички представени произведения.

В отделно издание (отново на български и френски) е публикувано изследването на куратора на изложбата Мария Василева „Жул Паскин и художествените процеси от началото на 20-и век“.


Куратор: Мария Василева
Екип: Давид Вайсман, Аделина Филева, Илинка Чергарова, Петър Димов, Надежда Данаилова, Албена Щарбанова, Капка Кънева







Български художници във Виена. Съвременни практики в началото на 21-и век

12 Септември 2013 - 13 Ноември 2013


Демократичните процеси на отваряне на държавата след 1989 г., икономическите условия и липсата на адекватно образование, доведоха до напускането на голяма част от творческата интелигенция. Исторически и географски най-близката точка от развития западно-европейски свят се оказа Виена, която се превърна в притегателен център за мнозина художници. Достъпът до образование, развитата художествена система и възможностите за интеграция са оказаха решаващ фактор в избора на „нова родина“. Днес голям брой български художници живеят и успешно работят във Виена. Точно тази жива и съвременна реалност е повод за изложбата.

Повечето от авторите са завършили висше художествено образование в България, след това са продължили обучението си в художествените училища на Австрия. Изложбата включва 18 от тях: Пламен Деянофф (специално участие), Адриана Чернин (специално участие), Мара Матушка (специално участие), Светозара Александрова, Боряна Венциславова, Василена Ганковска, Ирина Георгиева, Нестор Ковачев, Лазар Лютаков, Михаил Михайлов, Александър Пеев, Максимилиан Праматаров, Красимира Стикар, Камен Стоянов, Коста Тонев, Ив Тошайн, Десислава Унгер, Севда Шкутова.

Едновременно с дейността си в Австрия, повечето от тях поддържат контакти и участват активно и в българските художествени процеси. Животът между две страни и два контекста превръща изкуството им във феномен, който е типичен за променящия се свят на границата между 20 и 21-ви век. Тяхното изкуство рефлектира две реалности – на старата и новата им родина и по този начин носи много от динамичния облик на времето, в което живеем.


Проектът „Български художници във Виена. Съвременни практики в началото на XXI век“ има за цел не само да представи качествени произведения, но и да анализира социални и исторически процеси, характерни за времето си.

Изложбата се организира в сътрудничество с посолството на Република Австрия в България, с помощта на Програма Култура на Столична община и с техническото съдействие на Art Project Depot. 

Издаден е каталог от 208 страници на български и английски език.

Инициатор: HR-Stamenov. 
По проекта работиха Мария Василева, Михаил Михайлов, Даниела Радева.





1
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery