Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


ОТКРИВАНЕ НА ГАЛЕРИЯ ВАСКА ЕМАНУИЛОВА

21 Декемрви 2006 - 21 Декемрви 2006


Г-н Бойко Борисов, Кмет на София

Столична община
Дирекция „Култура и образование”
Софийска градска художествена галерия

Ви канят на откриването на възстановената

Галерия Васка Емануилова

21 декември 2006 г., четвъртък, 18.00 ч.

Галерия Васка Емануилова –
филиал на Софийска градска художествена галерия
бул. Янко Сакъзов 15 (на гърба на парк „Оборище”), София 1527, тел. 944 11 75







110 ГОДИНИ НАЦИОНАЛНА ХУДОЖЕСТВЕНА АКАДЕМИЯ Изложба на преподавателите в НХА

08 Декемрви 2006 - 03 Януари 2007


 

Изложбата е посветена на 110-та годишнина от създаването на НХА* и представлява кулминация в програмата за отбелязването на това събитие.

В експозицията, която заема всички изложбени зали на СГХГ, участвуват 106 преподаватели от НХА с над 300 творби.

Разнообразието на застъпените жанрове, стилове и естетически възгледи, е нагледна демонстрация за живото, динамично развитие на най-старото висше художествено учебно заведение в България.

През годините на своята дълга история НХА е завоювала свое уникално място в българската култура, изпълнявайки мисия, многократно надвишаваща чисто образователните функции и издигаща я като признато духовно средище. Независимо от съществуващите алтернативни институции, НХА несъмнено продължава да бъде най-престижното място за получаване на знания и умения в областта на изобразителните и визуалните изкуства. Съчетавайки вековната традиция в академичното обучение с осмислянето и развиването на съвременните визуални форми, академията остава в центъра на сложния процес, който формира поколения творци и изгражда личности в българското изкуство.

Като преподаватели в Националната художествена академия днес са привлечени едни от най-изявените представители на различните изкуства и независимо дали става въпрос за живопис, скулптура, графика, плакат, печатна графика, мултимедиа, различните видове дизайн, керамика, стъкло, дърворезба или за реставрация и изкуствознание, като цяло отличителният белег на тяхната работа е високият професионализъм.

Юбилейната изложба на НХА представя автори от различни поколения, с различни естетически възгледи и посоки на развитие, показвайки както широка панорама на българското изкуство на най-престижно ниво, така и заявките за неговото бъдеще, заложено и формирано в следващите поколения творци.

------------------------------------------------------------
*Пръв Николай Павлович предлага да се създаде българско рисувално училище през 1864 г. Константин Величков, със съдействието на Иван Шишманов, Иван Мърквичка и Антон Митов, подготвя и внася в Народното събрание Законопроект за създаването му. На 14.10.1896 г. в София е открито Държавно рисувално училище.







ПРИСЪСТВИЯ / ОТСЪСТВИЯ Художнички и архитектки в модерното изкуство на България

08 Ноември 2006 - 02 Декемрви 2006


 

Изложбата се организира по случай 80-годишнината от създаването на Българската асоциация на университетските жени.

Изложбата е мозайка от работи на художнички и архитектки. Двадесет и пет художнички, сред които Вера Недкова, Зоя Паприкова, Вера Лукова, Донка Константинова, Олга Брадистилова, Тодорка Бурова, Васка Баларева, Невена Кожухарова, Елена Карамихайлова, Елисавета Консулова-Вазова, Бинка Златарева и др., и пет архитектки – Виктория Ангелова-Винарова, Параскева Ганчева, Мара Захариева, Мария Сапарева, Германа Фоке-Генова са представени с творби, фотографии и документи. По-голямата част от художествените произведения, както и реализациите на архитектките, са от 1920-те и 1930-те години. Изложени са 35 работи живопис, графика, рисунки, скулптура, над 20 чертежа, 50 снимки на сгради и пощенски картички, над 35 документа и документални снимки.

Съзнавайки невъзможността за изчерпателност, авторките на изложбата Ирина Генова и Любинка Стоилова решават времевите граници на изложбата да не зависят от преустановената дейност на някогашното Дружество на художничките. Обогатяването на изложбата с произведения на Лика Янко, Славка Денева, Лиляна Русева, които се отнасят към по-късно време, 60-те – 70-те години, отразяват друга културна ситуация. 

Множеството автопортрети и фотографии изразяват интереса на кураторите към личността на художничките и архитектките и маркират символично тяхното присъствие.

Съвременната визуална среда и чувствителност определят и художествената нагласа. За кураторите е особено важно изложбата да представя и съвременно изкуство. Поканени са Аделина Попнеделева, Надежда Олег Ляхова, София Хаджипапа, както и една художническа двойка – Нина Ковачева и Валентин Стефанов.

Днес, когато глобализацията е в центъра на дебата, споделяме различни (интер)национални арт-среди – това е валидно за представените артист(к)и. Художничките и архитектките от първите десетилетия на ХХ век, обаче, също се формират, образоват и изявяват в различни европейски културни средища.

За заглавието – защо присъствия / отсъствия? При подготовката на изложбата се оказва, че художнички и архитектки присъстват в представите ни за модерното изкуство в България, но до голяма степен отсъстват в институциите на паметта. Работи, репродуцирани и коментирани многократно още при първата им поява в изложба, и такива, които са включени в ранните истории на модерното изкуство в България, днес е трудно, а често и невъзможно да бъдат издирени. Подобни трудности съпътстват и изследването на реализациите на архитектките.

Тази експозиция е част от общо усилие към усвояване на културните присъствия.

Изложбата е придружена от каталог, чийто съставителки и авторки са Ирина Генова (за художничките) и Любинка Стоилова (за архитектките).


Проектът е финансиран от Дирекция “Култура” на Столична община, София

Организатори:
Българска асоциация на университетските жени
(www.bauw.hit.bg), приемник на Дружеството на българките
с висше образование, създадено през 1924, член на International Federation of University Women от 1925 година
Софийска градска художествена галерия
Национална художествена галерия

С участието на:
Градска художествена галерия Сливен
Градска художествена галерия Пловдив
Градска художествена галерия Стара Загора
Съюз на българските художници
Частни колекции
Швейцарска културна програма в България ПРО-ХЕЛВЕЦИЯ
Австрийско посолство София







Нито бял куб, нито черна кутия. История в сегашно време Изложба на Института за съвременно изкуство София

07 Ноември 2006 - 03 Декемрви 2006


 

Институтът за съвременно изкуство – София е основан през юни 1995 г. Той е частна, неправителствена организация, асоциация на куратори, художници и теоретици. Посветена е на изучаването, разбирането, представянето и практикуването на визуалните изкуства от края на 20-ти и началото на 21-ви век. Целта й е да възстанови и даде възможност за бъдещо развитие на открития диалог между културите и художествените сцени. Историята на ИСИ-София се корени в професионалните взаимоотношения между приятели, които след 1989г. споделят общи идеи за променената динамика и облик на изкуството.

Целите на ИСИ-София са фокусирани върху развитието на съвременната художествена сцена в България във връзка със световната. Конкретните задачи са свързани със задълбочаването и активизирането на отношенията с международната художествена сцена – чрез двупосочен и взаимен обмен на художници, куратори и критици, на проекти и др., не само, за да се “изнесе” вашият/нашият дом навън, но и да се внесе “светът” обратно вкъщи.

Спектърът на активностите на ИСИ-София обхваща международни и местни изложби, публикации, конференции, семинари, образователни програми, лекции и др. 

Настоящата изложба е първото голямо представяне заедно на художниците-членове на ИСИ-София: Лъчезар Бояджиев, Мариела Гемишева, Правдолюб Иванов, Иван Мудов (съвместно със Сибин Василев), Кирил Прашков, Калин Серапионов, Недко Солаков. Куратори са: Яра Бубнова и Мария Василева. Ще бъдат включени стари творби (предимно неизвестни у нас, които показват участието на художниците в по-глобален контекст), както и специално създадени за изложбата. 

Изложбата цели да представи на българската публика не само отделни автори и конкретни творби, но и цялостната концепция на работата на института. 







Надя Розева Грийн и Анастасия Андреева МЕДАЛИ И МЕТАЛИ

20 Октомври 2006 - 03 Ноември 2006


 

Идеята за съвместна изложба се ражда до известна степен случайно, продиктувана от творчески разговори и работа след завършване на магистърска степен по метал в Националната художествена академия. Художничките решават, че едно съвместно представяне на двама автори би било предизвикателство, както и експеримент с намирането на обща концепция и подчертаването на сходства и различия. Така се стига до идеята за „Медали и метали” – един интересен поглед във вътрешния свят на авторките, изразен чрез многоликия метал.

Художничките са заинтригувани от контраста, който се получава при съпоставянето на летия месингов медал и фабрикуваните форми на стоманата, и други нетрадиционни материали. Интересно е и асоциативното преминаване на една форма в друга, взаимното им подкрепяне, независимо от коренната разлика.

Анастасия Андреева представя серии от лети медали, една от които „Реална нереалност” деконсртуира обема на известен софийски паметник по нерелаен начин. Тя показва и новите си конструирани стоманени пластики с оптични детайли. 

Надя Грийн показва лети медали, в контраст с други материали и по-големи формати. 







LES YEUX OUVERTS ОТВОРЕНИ ОЧИ Бенетон празнува 40-та си годишнина с фотоизложба

17 Октомври 2006 - 03 Ноември 2006


 

Настоящата експозиция е посветена на 40-годишнината на марката и включва най-известните и рекламни послания. Представят се повече от 100 фотоса, които проследяват важни акценти от историята на марката – архивни снимки, известни модели, позирали за Бенетон, социални кампании на Fabrica към World Food Organizationи едни от най- скандалните рекламни проекти.







Атанас Жеков (1926-2006) Живопис

12 Октомври 2006 - 03 Ноември 2006


 

Изложбата, посветена на юбилейната 80-годишнина на художника, представя неговия дълъг и богат творчески път с над 70 платна, рисувани в различни периоди на артистичното му развитие. 

Атанас Жеков е художник с изявен стил. През годините той остава верен на дълбокото лично усещане за колорит и форма, а пластичните му търсения с убеденост и последователност изграждат ярко индивидуално присъствие 
в художествения ни живот. Творчеството му, заредено от жизненото и пълнокръвно изживяване на действителността, е съчетание от аналитично вглъбяване и дълбока, експресивна емоционалност. 

Изявен пейзажист, Атанас Жеков постига изразителност, категоричност и дълбочина и в областта на натюрморта и портрета. Неговите овладени качества на рисувач и живописец, съчетани с темпераментното вживяване в колорита, превръщат платната му в развълнувана изповед към една богата, хармонична, трептяща от живот, светлина и одухотворени емоции реалност. 

За изложбата в СГХГ са подбрани предимно пейзажи, изпълнени с маслени бои. Те дават на зрителя възможност да се докосне до пластичните открития, артистичните и човешки послания на художника, който наскоро завърши жизнения си път. 

----------------------------------------------------

Атанас Жеков е роден на 26 август 1926 г. в гр. Карнобат. Завършва живопис в Художествената академия в гр. София при проф. Илия Петров и проф. Панайот Панайотов (1947–1953). Член на СБХ от 1953 г. Директор на СГХГ (1965–1972). Преподавател в катедра „Рисуване“ при Художествената академия (1972–1986).
Участвал в повече от 45 ОХИ и други колективни изложби, както и в международни изложби и пленери: Младежки фестивал в Букурещ (1953); Париж – галерия Шарпантие (1963): Берлин (1967); Токио (1970); Шчечин (1972); Айслебен - Германия (1979) и др. Има над 25 самостоятелни изложби в страната и чужбина.
Организира художествена галерия в Карнобат (1972) и дарява на родния си град 56 миниатюри – живопис и графика (1982) и др. (1996).
Награди за живопис: награда на СБХ (1965); ОХИ – гр. Смолян (1968); почетен знак на гр. Шчечин (1972); Носител на орден „Кирил и Методи“ – първа стенен (1967) и др.
Негови творби се намират в НХГ, СГХГ, министерства, музеи и художествени галерии, както в страната, така и в чужбина – Полша, Германия, Русия, Словакия, Гърция, Япония и др.
Умира през 2006г. в София.







Андрей Янев Тиха светлина. Едно пътуване до Света гора

11 Октомври 2006 - 03 Ноември 2006


 

Идеята за създаването на изложбата „Тиха светлина” се ражда след пътуване на художника Андрей Янев до Света гора /Атон/ в рамките на проекта на Нов български университет: „Атон в българската култура и словесност”.

Андрей Янев условно разделя експозицията на две части. Акварелите представляват реалистични пейзажи, които запознават зрителя с външния облик на Света гора. Основният акцент в изложбата „Тиха светлина” е поставен върху живописта. В нея авторът се опитва да пресъздаде в цветове и образи духът, атмосферата и силата на божественото присъствие в Атон. 

Настоящата изложба предоставя уникална възможност да усетим емоционалното и духовно въздействие на Атон. Да се „вслушаме” в тихата светлина, която изпълва платната на художника и ни кара да се вгледаме навътре в себе си.


------------------------------------------------------
Андрей Янев е роден в Бургас. Завършва НХА – специалност „Стенопис” при проф. Мито Гановски. Специализира художествен емайл при проф. Таласчук в ХА „Вера Михова” – Санкт Петербург, Русия.
Член на Съюза на българските художници.
В периода 1992-2006 има над 25 самостоятелни изложби в страната и чужбина. Участва в редица общи изложби, конкурси и пленери.
Негови творби са притежание на: Националната Художествена Галерия в София; фондация “SINAIDE GHI” – Рим, Италия; Художествените галерии в Балчик, Каварна, Враца и др.







Яп де Руиг - ВЛАСТТА НА НЕСЪВЪРШЕНСТВОТО Със съдействието на Посолството на Кралство Нидерландия и фондация Мондриян

20 Септември 2006 - 08 Октомври 2006


 

По средата на своето обучение в Академията за изкуства Минерва в северната част на Холандия Яп де Руиг си казва: „Стига толкова изкуство.” Една сутрин той се събужда и просто напуска дома си, отправяйки се на юг. Пристига в една ферма във Франция и остава там няколко години.

По-късно той започва да пътува като фотограф-документалист, заедно със своята съпруга, холандската писателка Мариет Меестер. Почти десет години те нямат точен адрес. Особено пътешествията им из Румъния, където живеят с възможно най-бедните цигани, оставят дълбоки следи в тях. 

През 1992 г. Яп де Руиг решава да се върне към визуалните изкуства, за да може да отрази, това което е видял, докато е пътувал. Тъй като той, особено по време на престоя си във Франция, се запознава отблизо с навиците на домашните животни, е очевидно, че ще използва техния живот като метафора на човешкото съществуване.

От 1998 г. видеото става основното изразно средство на художника. През 2000 г. Яп де Руиг прави всяка седмица по един кратък видеофилм. Той експериментира с тоталната свобода, не само предизвиквайки своите идеи за изкуството и живота, но също и видеото като изразно средство. След една година „52 седмици” е поредица от почти два часа. През 2002 г. той завършва една серия от 21 нови видеа със заглавие „Ние сме поезия”. 

Работите на Яп де Руиг са показвани по телевизия ARTE (разпространявана в 34 държави), на филмовия и видео фестивалите в Касел, Германия, в музея Reina Sofia в Мадрид. През ноември 2002 г. получава наградата Premio New Art в рамките на фестивала New Art. Наградата е за серията от 10 видеофилма със заглавие „Десет пръста”. Работата става част от колекцията на Музея за съвременно изкуство в Барселона MACBA. 

От октомври 2003 до октомври 2004 Яп де Руиг показва селекция от видеа в 25 художествени пространства в Европа. 

„Властта на несъвършенството” е самостоятелна изложба от девет видеоинсталации. Тя пътува от Берлин, Кронинген, Рига, Талин, Скопие, минава през София, за да продължи към Барселона, Милано и Лисабон. 

Главни действащи лица в работите на Яп де Руиг са предимно животни или техни символи. Ние, като природни същества, естествено се стремим да се идентифицираме с животното, което наблюдаваме. Използвайки животинския свят, Де Руиг създава метафори и обрати, за да задава въпроси или да прави изявления относно човешкото съществуване. Хуморът и естетиката играят съществена роля в превръщането на неприемливите страни на живота в приемливи. 

Борбата, 1998
В кръг от светлина човек и животно се въртят един около друг, блъскайки се взаимно на ляво и на дясно. Представител на човешкия вид и представител на природата са в непрекъсната борба. Няма да има победител. Инсталацията е за битката между човека и природата, за битката между човека и човека, за битката между човека и неговата собствена вътрешна натура. 

Човек, 1999
Пръскащо слюнки малко създание върху човешка длан. Пет личинки са залепени една за друга с бързо съхнещо лепило и имат малка картонена глава. Краят на една от личинките функционира като набъбнал пенис. Какво виждате на видеото? Пет буболечки с парче картон? Или уязвим хуманоид с еластичността и двигателната сръчност на бебе? Дали сте прекалено-сантиментален-нереалистичен-защитник-на правата-на животните или сте толкова скован, че намирате всичко това просто за „занимателно”? Всъщност вие виждате живи същества, които се опитват да се освободят. И осъзнавате ли, че ръката на техния създател във всеки един момент може да се затвори и да ги смачка? 

Галене на мъртво животно, 1998/2006 - текст
В началото на своите двайсет години художникът живее във ферма. Решаващ период в живота му, който му помага да преодолее много тежка депресия. Мислейки си за този период, той записва върху един лист ежедневни случки, които си спомня. Сто и шейсет изречения, които дават началото на красиви малки филми в главата. Но в нечия друга глава, възпроизвеждането на тези филми може да бъде изопачено. Думите могат само да бъдат средство за предаване на образи, когато читателят има подобен опит. „Да галиш мъртво животно? Отвратително! Това не се прави.” 

Nosotros y nosotros (Ние и ние), 2003
Във филма виждаме лявата ръка на художника, която се плъзга безгрижно във водата, като че ли е риба. Появява се цял рибен пасаж. Изведнъж дясната ръка влиза във водата и хваща някои от рибите. Отново художникът използва живота и навиците на животните като метафора на човешкото съществуване. Човекът е като змия, хапеща собствената си опашка. Съдбата в голяма степен е зависима от произвола на късмета. 

Властта на несъвършенството, 2004
Стотици птици летят над планински пейзаж. Когато някои от тях преминат по-наблизо, осъзнаваме, че са направени от човешка ръка. Осъзнаваме също, че тези птици правят нещо невъзможно – летят само с едно крило. Филмът се занимава с необикновените способности на човека да преодолява собственото си несъвършенство, липса на материално благополучие или социална 
дезориентираност. 

Искам да съм смел, 2004
Змия, направена от двете ръце на художника, изкачва дърво. Когато животното е извън полезрението ни, то изведнъж пада на земята. Но изпълнено с кураж, започва да се изкачва отново. Филмът говори за желанието да бъдем куражлии до смъртта, на също така за невъзможността и безполезността на същото. 

Товарът, 2005
Това е една инсталация с две прожекции. Единият прожектор показва високо на стената бял отворен прозорец. Виждаме художникът, застанал зад него. Той повдига камък от перваза на прозореца и го хвърля. След това вторият прожектор, който насочва вниманието ни към пода, се включва. В кръг от светлина камъкът удря пода. Издавайки силен звук, камъкът се върти 
насам-натам и след това спира. Изглежда, че камъкът всъщност е главата на художника. „Товарът” или може би трябва да го наречем „Да се отървем от товара” се занимава с безкрайния процес на отърсване от менталните щампи на младостта.

Въртележка, 2005
В тази работа мъртва гъска се полюшва. Гъската е направена от ръката на художника.







ВАЖНО СЪОБЩЕНИЕ Куратори: Мария Василева и Даниела Радева

16 Септември 2006 - 07 Октомври 2006


 

Важно съобщение е изложба, която показва работи на съвременното българското изкуство, базирани върху употребата на текст. Текстът се появява за първи път в изкуството в края на 60-те години на 20-ти век и продължава да се използва активно като смислов и визуален елемент и днес. Той е основна част или важен акцент в редица произведения, изграждащи историята на съвременното изкуство в България през последните 15 години. 

В изложбата участват 33 автори от няколко поколения: Аделина Попнеделева, Алла Георгиева, Боряна Драгоева (Боряна Росса), Валентин Стефанов, Венцислав Занков, Вероника Цекова, Георги Ружев, Георги Тушев, Димитър Трайчев, Елена Панайотова, Иван Кюранов, Илиян Лалев, Йоан Кирилов, Калин Плугчиев, Калин Серапионов, Кирил Прашков, Красимир Добрев, Красимир Терзиев, Коста Тонев, Лъчезар Бояджиев, Мария Зафиркова, Надежда Олег Ляхова, Недко Солаков, Николай Чакъров, Нина Ковачева, Правдолюб Иванов, Расим, Самуил Стоянов, Сашо Стоицов, Силвия Лазарова, Стефан Николаев, Хубен Черкелов, Юри Стайков. Общото между техните произведения е, че всички те по един или друг начин включват текста като неразделна част от образа, а различното е в начините на неговото използване и в изразните средства: живопис, рисунка, текстил, обект, фотография, видео, инсталация и др. Представените работи са създадени през последните 15 години и разкриват етапите, през които преминава употребата на текста, както и разнообразните начини на прилагането му във визуалните изкуства. 

Някои от творбите се показват за първи път в България. Специално за изложбата са възстановени изчезнали или унищожени работи. Други са създадени по този повод. В едно пространство присъстват значими творби като: Важно съобщение на Недко Солаков, участвала във Венецианското биенале през 1999, Автопортрет върху манифеста на немските анархисти по въпросите за източна Европа на Георги Ружев от Международното биенале на съвременното изкуство, Истанбул, 1992, Говорещи павета на Кирил Прашков, показана в изложбата В дебрите на Балканите в Касел през 2003, и др. Нови работи с текст създадоха най-младите участници: Коста Тонев, Самуил Стоянов и Юри Стайков. 

По повод на изложбата е издаден каталог, в който са включени 150 произведения на 35 художници, създадени в периода 1987-2006 г. Изданието съдържа изчерпателна информация за всички публикувани работи и представлява важен документ за историята на съвременното българско изкуство. 

Изложбата и каталогът са реализирани с подкрепата и съдействието на "Фонд за дебютни проекти в областта на съвременните изкуства и култура", Център за медийни изкуства Интерспейс, Художествена галерия „Петко Чурчулиев” Димитровград, Ксела България ЕООД, Обитех, Sign Café.





1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery