Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


ГЕО МИЛЕВ И БЪЛГАРСКИЯТ МОДЕРНИЗЪМ

28 Януари 2005 - 27 Март 2005


 

Организатори: Международна фондация „Гео Милев”, Софийска градска художествена галерия, Художествена галерия Стара Загора, Къща-музей „Гео Милев” Стара Загора

Със съдействието на: Община Стара Загора, Международна фондация „Св. Св. Кирил и Методий”, Сдружение „Демократична мрежа”, ФИК „АКБ ФОРЕС”,„Булгаргаз” ЕАД

Куратор: доц. Ружа Маринска 

През 2005 г. се навършват 110 години от рождението на Гео Милев (1895-1925). В историята на българската култура неговото име и изявите му на поет, критик, издател, театрал и художник е свързано с пика в развитието на модернизма в началото на 1920-те години. Редактираните от него сп. „Везни” (1919-1922) и „Пламък” (1924) са обединяващ център за всички радикално мислещи в областта на литературата и изкуството.

В изложбата са показани близо 100 голямоформатни репродукции на произведения на Гео Милев и художниците от кръга около него: Иван Милев, Иван Бояджиев, Петър Дачев, Сирак Скитник и др.

Художественият материал е групиран в пет водещи теми: 
Азът, Богове и тайнства, Жената, Градът, Музиката.


ЛЕКЦИОННА ПРОГРАМА (четвъртък, 16.00 ч.):

3 февруари - ЛЕДА МИЛЕВА: Баща ми
10 февруари - доц. д-р РУЖА МАРИНСКА, Нов български университет: Художниците от кръга на Гео Милев
17 февруари - проф.СВЕТЛОЗАР ИГОВ, д.ф.н., Институт за литература БАН: Гео Милев – лидерът на българския авангардизъм
24 февруари - доц. ЛЪЧЕЗАР КАРАНЛЪКОВ, Държавна музикална академия “Панчо Владигеров”:
Българското музикално творчество и европейският модернизъм
10 март - проф. МИРОСЛАВ ДАЧЕВ, Нов български университет:
Гео Милев и модерната поезия
17март - ст.н..с. IІ ст. ВИОЛЕТА ДЕЧЕВА, Институт за изкуствознание БАН: Гео Милев и театърът като фигура и практика на модернизма
24 март - КАТЕРИНА ГАДЖЕВА, докторант в Нов Български университет: Българските модернисти и фотографът 







БЛАГОТВОРИТЕЛНА ИЗЛОЖБА ЗА НАБИРАНЕ НА СРЕДСТВА ЗА БЪЛГАРСКИЯ ЧЕРВЕН КРЪСТ

12 Януари 2005 - 16 Януари 2005


 

Изложбата за набиране на средства на Българския червен кръст е съвместна инициатива на СГХГ и БЧК. Ръководени от принципите на хуманизъм и единство, двете организации се обединяват в името на една благородна цел. На техния призив откликнаха десетки български художници, които винаги са готови да помогнат: Светлин Русев, Иван Б. Иванов, Греди Асса, Едмонд Демирджиян, Валентин Колев, Любен Генов, Дарина Цурева, Долорес Дилова, Мариела Иванова, Миглена Александрова, Марияна Маринова, Богдан Пенев, Любен Костов, Милко Павлов, Каля Зографова, Борис Колев, Мими Добрева, Иван Кънев, Андрей Даниел, Ива Владимирова, Силва Бъчварова, Стефан Божков и др.







МЯСТО ЗА СРЕЩИ Недко Жечев. Кинетични обекти

22 Декемрви 2004 - 16 Януари 2005


 

Изложбата на Недко Жечев включва живописни и кинетични обекти: непонятни механизми, свързани чрез законите на физиката, движението и центъра на тежестта.
Предметът като изразно средство в тях е излязъл от употреба или изтръгнат от обичайния си контекст, изолиран от старото си значение. Предметът е такъв какъвто никога не сме го виждали – “учуднен” (по Джани Родари) и поставен в нови съотношения и пропорции, със своя живописна определеност –стари дръжки от врати и триони, вилици, обувки и дъсчици, части от механизми и колела – всички със своя физиономия и звук, със свой музикален ритъм в процеса на задвижване. Вдъхновението явно може да се промъкне и през ушите. Може би затова инсталациите на Недко Жечев грабват сетивата, приковават вниманието със своето реално присъствие, с това което са. Те нищо не оказват, не са пропити с идеен патос. Направени са за забавление, за красота… ”Занимание за безделници”, което не изисква особени усилия на мисълта.
Чрез работата си авторът е стигнал до близката на децата мъдрост, че в играта с нещата, които ни се струват безполезни, има много повече смисъл, отколкото предполагаме. Зрителят, свободен да избира, може да се подчини на техните внушения – птицата, която се опитва да лети, но така и не успява, черният хумор на рибата, “Крилете на желанието”, които няма да се издигнат над нивото на погледа. От друга страна той също може да се изяви, да си “поиграе” с движещите се риби, крила, обувки.
Акцията с акордеона (съвместно с Рин Ямамура), наречена “Изхвърлена риба на сухо”, има пряка логична и концептуална връзка с инсталациите. Но тук човешката фигура е механизма, който задвижва сякаш дишащия музикален инструмент. 

Драгомира Симеонова







СВИЛЕН ПАНАЙОТОВ АНТАРКТИДА

17 Декемрви 2004 - 16 Януари 2005


 

Изложбата Антарктида представя последния самостоятелен проект на Свилен Панайотов след участието му в наскоро завършилата дванадесета българска Антарктическа експедиция на остров Ливингстън, Антарктида. След тримесечен престой в началото на 2004г. фотографът се завръща от там с богати впечатления и много снимки. Целта на проекта е чрез фотоизложба от 51 творби, видеофилм и текст да бъде популяризиран и представен на обществеността уникалният животински свят и необикновената красота на този суров континент, както и труда на българските полярници.







АТАНАС НЕЙКОВ НАЙО живопис дизайн графика пластика

16 Декемрви 2004 - 16 Януари 2005


 

Атанас Нейков е роден на 30 май 1924 г. в София. Учи в Италианския кралски колеж. Завършва Художествената академия през 1948 г.: декоративно изкуство при професор Кирил Цонев и живопис при професор Дечко Узунов. 
Работи живопис, графика, пространствено оформление. Дизайнер е на ”Граци Кристали”, Модена, Италия - водеща фирма в проектирането и изграждането на структури и мебели от кристално стъкло.
Участва в общите изложби на СБХ, биеналета на графиката в: Лугано, Краков, Сао Паоло, Биела, Виена, Любляна и др. Участва в изложби в Рим, Москва, Лондон, Ню-Йорк, Париж, Токио, Люксембург, Базел, Грац, Лисабон, Виена, Прага, Питсбърг, Будапеща и др. Има самостоятелни изложби в Берлин, Краков, Милано, Брюксел, Париж, Модена, Болоня, Капри, Парма, Брюксел, Хелзинки, Верона.
Проектирал е пространственото оформление на Националния исторически музей в Съдебната палата в София, Националния археологически музей в София, Стрелбището (заедно със Светлин Русев), Галерията за чуждестранно изкуство, къщите-музеи на Дечко Узунов и Ненко Балкански в Казанлък, художествените галерии в Добрич и Сливен, Пантеона на Раковски в Котел, Църквата “Свети Николай” в Плевен, стъклената фасада на банка ОББ, изложбата на икони на Св.Св. Кирил и Методий в църквата “Сан Клементе”, Рим и в Елванген, Германия, българското национално участие в ЕКСПО “Христофор Колумб”, Италия и др. 
Почива на 26 декември 2003 г. в София.







МЯСТО ЗА СРЕЩИ Коста Тонев. Пълната картина

26 Ноември 2004 - 19 Декемрви 2004


 

Проектът “Пълната картина” може да бъде определен като изследване на начините, по които зрителното възприятие превъзмогва фрагментарността на образа. Тази твърде обща дефиниция всъщност се отнася за поредица от двусмислени изображения, създадени за да примамят погледа на една абстрактна плоскост между активния сам по себе си фрагмент и цялостната картина. Едновременно с това всички те са серия от невъзможни, абсурдни ситуации. 
“Пълната картина” е наименованието на централната работа в изложбата. Това е фотоинсталация от девет части, които подредени в блок, подобно на пъзел, образуват обща картина. Всеки отделен модул от тази картина съдържа безкрайната тривиалност на ситуация, която лесно се разпознава и разкодира. 
По подобен начин е конструирана и идеята във фотографията, наречена “Един изолиран момент”. На нея е заснето момиче, застанало в позиция “нисък старт”. Противно на всички очаквания обаче целият му предстартов устрем е насочен към равна бяла стена. 
В “Пълната картина” участва и видеото “Превключване”. Негов обект е една жилищна сграда в центъра на Виена, забележителна преди всичко с необичайната си дължина от 1.5 км - напълно в духа на характерната за социализма грандомания. Видеото документира пърформанс, в който един човек пробягва цялата дължина на Karl Marx Hof. За времето, в което той стига от единия до другия й край, нощта се сменя с ден. 
Парадоксално е, че всички тези визуални измами и предизвикателства имат една обща цел и тя е максимално обективното преоткриване на истината. Самият израз “пълната картина” е като шаблонна метафора на “цялата истина”, което предполага оголване на противоречивата действителност. 

Светлана Куюмджиева







БОРИС КОЛЕВ НАСЛАГВАНЕ

23 Ноември 2004 - 15 Декемрви 2004


 

Изложбата “Наслагване” представя последните творби на Борис Колев, създадени през 2004 година специално за пространството на Софийската градска художествена галерия. Художникът има специфичен метод на работа, който комбинира и наслагва множество различни материали: оцветена хартиена каша, стърготини, въглен, акрилни пигменти, намерени обекти. Въздействието на творбите се дължи на работата с цвета, композицията, фактурата на живописните повърхности. Това са произведения, които най-добре се възприемат интуитивно и сетивно. 

Заглавието на изложбата от една страна олицетворява характерната за автора техника, но също така съответства на самата изложба, която е следващият “пласт” в последователното му творческо развитие. 

Борис Колев е роден през 1970 година в София. През 1989г. завършва Националната художествена гимназия в София, а през 1996г. - специалност Живопис в Националната художествена академия. От 1991 до 2003 организира множество самостоятелни изложби в България, Великобритания, Германия, Турция. Освен това, има участия в няколко колективни изложби в България, Австрия, Белгия, Турция. Негови картини са собственост на Софийската градска художествена галерия, Националния дворец на културата, частни колекции в България, Германия, САЩ, Белгия, Канада, Франция, Великобритания, Турция, Гърция, Испания.







БОЙКО МИТКОВ СРЕБЪРНАТА РЕКА

21 Ноември 2004 - 15 Декемрви 2004


 

След дългогодишно отсъствие от българския художествен пейзаж, скулпторът Бойко Митков се завръща с изложбата Сребърната река. Тя ще запознае зрителите с последните му непоказвани творби, създадени през последната година. Поводът е петдесетата годишнина на художника.
Заглавието “Сребърната река” е поетична интерпретация. Авторът използва тази метафора за да обобщи и дефинира процеса на творческото си развитие през годините. Изложбата е подчинена на цялостна художествена идея и е създадена специално за пространството на Софийската градска художествена галерия. Въпреки това, всяко произведение съществува самостоятелно и независимо от останалите. В експозицията са включени литографии, рисунки, релефи и пространствени скулптурни композиции. 







ИЗКУСТВОТО В НОВОТО ПОСОЛСТВО НА САЩ В БЪЛГАРИЯ Посолството на САЩ показва произведения на изкуството, които ще бъдат изложени в новата сграда на мисията

16 Ноември 2004 - 01 Декемрви 2004


 

Посолството на САЩ в София ще покаже в Софийската градска художествена галерия 72 произведения на български и американски творци. Картините, графиките, фотографиите и скулптурите ще красят офисите и фоайетата на новия комплекс на посолството, чието строителство се предвижда да завърши в края на тази година. Изложбата ще предостави на българската общественост възможността да се запознае с тези творби, преди те да бъдат преместени в новата сграда на мисията.

Българските творци, чиито произведения са включени в колекцията, са Светлин Русев, Иво Хаджимишев, Емил Попов, Надежда Ляхова, Емил Мирчев, Пенка Николова, Павел Койчев, Елена Панайотова, Иван Томанов и екипа Мисирков-Богданов. Сред американските творци са Улф Кан, Сол Ле Уит, Джим Камбъл, Ричард Мисрак, Франческа Пастини, Грег Роуз, Антонио Мурадо, Стюърт Алън, Робърт Котингъм, Кен Фандел, Кайо Фонсека, Памела Харис и др.







Колекция Българско фотографско сдружение и приятели Образи от сляпото петно

22 Октомври 2004 - 14 Ноември 2004


 

Софийската градска художествена галерия представя изложба от съвременна българска фотография. 

В “Колекция Българско фотографско сдружение и приятели” са включени творби на: Александър Евтимов / Светослав Стоянов, Борис Мисирков / Георги Богданов, Боряна Пандова, Венцислава Василева / Габриела Александрова, Димитър Дилков, Елена Спасова, Емил Христов, Иво Хаджимишев, Йордан Йорданов-Юри, Любомир Младенов, Милен Станков, Надежда Олег Ляхова, Надежда Чипева, Симеон Леви, Станка Цонкова-Уша. 

Представен е и проектът “Образи от сляпото петно” (съвместно с Центъра за култура и дебат “Червената къща” и с подкрепата на Швейцарската фондация за култура “Про Хелвеция”), в който участват: Веселина Николаева, Иво Хаджимишев, Красимир Андонов, Марина Траянова, Симеон Леви. Той е започнат в началото на 2003 г. и в течение на година екип от фотографи, социолози и културолози се занимава с визуално изследване на “слепите петна” от заобикалящата ни реалност. Това са темите и образите на баналния бит на около осем милиона души, населяващи тази територия – сюжети, които не присъстват в медиите, изпадат от кръга на “художественото”, не са и обект на етнографски, етнически или исторически проучвания.





1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery