Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


ИЗКУСТВОТО В НОВОТО ПОСОЛСТВО НА САЩ В БЪЛГАРИЯ Посолството на САЩ показва произведения на изкуството, които ще бъдат изложени в новата сграда на мисията

16 Ноември 2004 - 01 Декемрви 2004


 

Посолството на САЩ в София ще покаже в Софийската градска художествена галерия 72 произведения на български и американски творци. Картините, графиките, фотографиите и скулптурите ще красят офисите и фоайетата на новия комплекс на посолството, чието строителство се предвижда да завърши в края на тази година. Изложбата ще предостави на българската общественост възможността да се запознае с тези творби, преди те да бъдат преместени в новата сграда на мисията.

Българските творци, чиито произведения са включени в колекцията, са Светлин Русев, Иво Хаджимишев, Емил Попов, Надежда Ляхова, Емил Мирчев, Пенка Николова, Павел Койчев, Елена Панайотова, Иван Томанов и екипа Мисирков-Богданов. Сред американските творци са Улф Кан, Сол Ле Уит, Джим Камбъл, Ричард Мисрак, Франческа Пастини, Грег Роуз, Антонио Мурадо, Стюърт Алън, Робърт Котингъм, Кен Фандел, Кайо Фонсека, Памела Харис и др.







Колекция Българско фотографско сдружение и приятели Образи от сляпото петно

22 Октомври 2004 - 14 Ноември 2004


 

Софийската градска художествена галерия представя изложба от съвременна българска фотография. 

В “Колекция Българско фотографско сдружение и приятели” са включени творби на: Александър Евтимов / Светослав Стоянов, Борис Мисирков / Георги Богданов, Боряна Пандова, Венцислава Василева / Габриела Александрова, Димитър Дилков, Елена Спасова, Емил Христов, Иво Хаджимишев, Йордан Йорданов-Юри, Любомир Младенов, Милен Станков, Надежда Олег Ляхова, Надежда Чипева, Симеон Леви, Станка Цонкова-Уша. 

Представен е и проектът “Образи от сляпото петно” (съвместно с Центъра за култура и дебат “Червената къща” и с подкрепата на Швейцарската фондация за култура “Про Хелвеция”), в който участват: Веселина Николаева, Иво Хаджимишев, Красимир Андонов, Марина Траянова, Симеон Леви. Той е започнат в началото на 2003 г. и в течение на година екип от фотографи, социолози и културолози се занимава с визуално изследване на “слепите петна” от заобикалящата ни реалност. Това са темите и образите на баналния бит на около осем милиона души, населяващи тази територия – сюжети, които не присъстват в медиите, изпадат от кръга на “художественото”, не са и обект на етнографски, етнически или исторически проучвания.







МЯСТО ЗА СРЕЩИ Асен Емилов. Фон

19 Октомври 2004 - 12 Ноември 2004


 

Серията ”Фон” или “Background” представлява фикция за разстоянието до “фона” и дали това разстояние е безкрайно или фонът е нещо като огромен декор, който създава илюзия за безкрайността, с която човек ”умира от страх” да се сблъска.
Възприемането на фона като гранична зона е фикция, както и предизвикателство за сетивата ни, тоест къде точно се намираме и какви са мащабите на пространствата, които възприемаме и обитаваме или така нареченото време-пространство.
Чрез заснети разфокусирано, в дубли с приближаване последователности, както и самостоятелни образи, фотографиите от тази серия представят обекти от периферната действителност, като изрезки от “фонът”. 
Изложбата е изработена от цветни копия поставени зад плексиглас с размери 106/76/20 мм. и цветно копие върху платно с размери – 137/200 мм.







ЙОАН ЛЕВИЕВ РИСУНКИ НАСАМЕ

13 Октомври 2004 - 07 Ноември 2004


 


Изложбата е по повод 70-та годишнината на големия български художник. Тя включва 82 рисунки, акварели и пастели, изпълнени между 1967 и 1993г. Между тях е цикъл от 30 еротични рисунки с туш, създадени в периода 1981-1985, които се показват за първи път пред публика.
В богатия артистичен път на Йоан Левиев, преминал през разностранна и динамична творческа активност, рисунката винаги е заемала особено място. Търсейки в нея откровение, интимна изповед и същевременно - коректив на собствените си постижения и мост към нови пластични открития, художникът намира в рисуването един чист и самостоятелен начин на творческо изразяване.
Изложбата “Рисунки насаме” е опит да се пристъпи - с респект и съпричастие - в личния свят на твореца, в тишината, където са корените на неговото богато и ярко изкуство.







Надежда Олег Ляхова VANITAS

05 Октомври 2004 - 15 Октомври 2004


 

Изложбата “Vanitas” представя едноименен пърформанс и серията “Дигитални натюрморти”. 
Надежда Олег Ляхова: "Без претенции за “авторство”, а по скоро за “съставителство”, в серията “Дигитални натюрморти” обединявам образ, взет от улицата (фотография на случайно преминаваща жена с рокля на цветя), с компютърно създаден фон. Изображението е изцяло технически репродуцирано и събира “дигиталната реалност” с “нормалната” такава. Съпоставя случайността на живота с необятната закономерност на цифрите. Отново основен е проблемът за крайността – човешка фигура пред безкрая на компютърния фон.
“Дигиталните натюрморти”, репродуцирайки една сборна реалност, изразяват безкрайното понасяне на крайността, изпълнено с надежда и страх. Пърформансът “Vanitas” предлага една моментна реалност, изпълнена с безсмисленото достойнство на живота сам за себе си и предоставя възможността за директно физическо участие в този миг." 







СТОЯН ИЛИЕВ ЖИВОПИС. СКУЛПТУРА

24 Септември 2004 - 15 Октомври 2004


 

Софийската градска художествена галерия представя Стоян Илиев по повод на неговата 70-та годишнина. Експозицията има ретроспективен характер и включва живописни платна и скулптури от 1965 до началото на 2004 година.
Стоян Илиев е от поколението български творци, което навлиза в художествения живот през 60-те години на 20-ти век и е обвързано със значимите промени в нашето изкуство. От средата на 60-те години участва в различни ОХИ и организира самостоятелни изложби, а от 1970 г. се представя и в изложби на графиката, илюстрацията и оформлението на книгата в България, Германия, Италия, Франция, Русия, Чехословакия.
Влечението към монументалното и условното във формата и колорита, към структурата, релефа, обема, плоскостта, силата и вибрациите на баграта, го води към създаване и на керамични пана, стенописи, сграфито или дървена пластика. 







ПРОЗРАЧНО ИЗЛОЖБА НА КОНСТАНТИН ВЪЛЧЕВ

22 Септември 2004 - 10 Октомври 2004


 

Прозрачността е основно качество на стъклото – материалът, който в ръцете на Константин Вълчев може да бъде от конкретен обект до неговото абстрактно отражение. Петнадесетте стъклени пластики “прозират”, но и отразяват авторовите открития – артистични метаморфози на любими стилове или просто предмети. Кубистични, експресивни, арт деко елементи са добре обмислени и балансирани и са част от предизвикателствата на автора. Творбите му излъчват сила и мекота, блясък и цвят. В усещане за обратна връзка и перспектива окото на ценителя може да открие всичко това, да усети творческия темперамент и брилянтната прецизност на художника, подкрепени със солидни технологични познания.







ДАРЕНИЯ 2001-2004 живопис графика скулптура

16 Юли 2004 - 17 Септември 2004


 

През 75-годишната история на СГХГ творбите в колекцията й постъпват по различен начин. През последните 15 години единственият източник за попълване на фондовете са дарения от самите автори, от техни наследници, от отделни личности и колекционери. Постепенно през периода 2001-2004 в СГХГ се оформя сбирка от 263 дарени творби. От тях: 142 живописни платна, 108 графики, 13 скулптури.
Неоценимо по своя принос е дарението на Лика Янко, която приживе завещава на СГХГ 82 картини. Чрез тях може да се проследи развитието на стила на голямата българска художничка, промяната на художествения език, посоките на творческите търсения. Неотдавна и проф. Румен Скорчев дари на галерията над 85 графики, които представят цялостно творчеството му. На тези забележителни колекции в настоящата изложба ще бъдат посветени отделни зали.
Творбите в изложбата обхващат периода от 20-те години на ХХ век до началото на 2004 г. и са създадени от 53 автори от различни поколения.

Списък на дарителите:

Фондация
“Арс милениум ммм”
Асен Захариев
Бисера Занкова
Боян Пенков
Боян Радев
Валентин Колев
Васил Докев
Владимир Иванов
Вула Кереклиду
Вяра Георгиева
Георги Бояджиев
Георги Коев
Георги Пенков
Даниела Ляхова
Димитър Василев
Димитър Коцев
Димитър Яранов
Дочка Найденова
Eдмонд Демирджиян
Емилия Панайотова
Емилия Стайчева 
Енчо Пиронков
Ива Яранова
Ивайло Мирчев
Иван Б. Иванов
Йордан Парушев
Катя Георгиева Илиева
Кина Гошева
Кирил Прашков
Киро Мавров
Лика Янко
Лили Николова
Лъчезар Бояджиев
Любен Костов
Любомир Савинов
Магда Абазова
Маргарита Радева
Марин Маринов
Мартин Калистров
Мартин Кръстев
Милко Павлов
Надежда Олег Ляхова
Николай Шивачев
Павлин Коцев
Панайот Кондов
Пламена Димитрова-Рачева
Румен Скорчев
Самуил Стоянов
Спартак Дерменджиев
Станислав Памукчиев
Стоян Домусчиев
Явора Петрова 







МЯСТО ЗА СРЕЩИ Антон Терзиев. Психотерапия

15 Юни 2004 - 30 Юни 2004


 

Видеоинсталацията на Антон Терзиев „Психотерапия” засяга темата за инерцията на ежедневието и отсъствието на свободна човешка воля в консуматорското общество.
Заглавието е закачка с детерминирания начин на живот, осигуряващ на човека чрез повторението на рутинни действия една илюзия за пълноценност на неговото съществуване, която го превръща в марионетка на системата.
Героят-конформист приема установените „условия на играта”, без да се опитва да им се противопоставя или да ги променя в името на друга по-висша кауза. 
Антон Терзиев разглежда с тази своя работа процеса на деконструиране на личността в подобен тип общество. Закърняването на свободната воля на индивида е като че ли пряко следствие или закономерност, във всеки случай, най-лесната форма на оцеляване. 
„Психотерапия” представя една, на пръв поглед, комична битова история, в която обаче се крие трагичен екзистенциален проблем. 
Антон използва иносказателен, но остър език, за да предаде конфликта, или по-точно, потресаващия отказ от открит конфликт между индивид и система. Филмите му са изградени на принципа на черната комедия, където нищо не е такова, каквото изглежда.
В инсталацията съществена роля има и амбалажът. Кашоните и етикетите се появяват като символ на масовото производство, на еднократната употреба, на мултипликацията, на консуматорското общество, на дехуманизирането на изкуството.
Мотивът за мултипликацията и серийното тиражиране се осъществява на художествено равнище чрез представянето на една и съща жанрова сцена в три варианта, в които героят един път е разказвач, втори път действащо лице и трети път зрител, както и чрез непрекъснатото превъртане на видео-разказа отново и отново. Всичко това кореспондира пряко с усещането за омагьосания кръг, за затворената система, в която животът на героя представлява просто поредната брънка от веригата. 

Яна Костова







ЗА ЕДИН ПО-ДОБЪР СВЯТ Изложба на студенти и преподаватели от специалност Плакат и визуална комуникация в Националната художествена академия

03 Юни 2004 - 18 Юни 2004


 

“За един по-добър свят” е изложба, създадена по инициатива на Службата на върховния комисар на ООН за правата на човека и Националната художествена академия. Тя включва 43 плаката на над 20 участници – студенти и преподаватели, които са вдъхновени от темата за човешките права. Авторите използват текстове на Всеобщата декларация на ООН, която съдържа основните граждански, културни, икономически, политически и социални права и представлява крайъгълен камък на съвременното законодателство по правата на човека. 





1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery