Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


АТАНАС НЕЙКОВ НАЙО живопис дизайн графика пластика

16 Декемрви 2004 - 16 Януари 2005


 

Атанас Нейков е роден на 30 май 1924 г. в София. Учи в Италианския кралски колеж. Завършва Художествената академия през 1948 г.: декоративно изкуство при професор Кирил Цонев и живопис при професор Дечко Узунов. 
Работи живопис, графика, пространствено оформление. Дизайнер е на ”Граци Кристали”, Модена, Италия - водеща фирма в проектирането и изграждането на структури и мебели от кристално стъкло.
Участва в общите изложби на СБХ, биеналета на графиката в: Лугано, Краков, Сао Паоло, Биела, Виена, Любляна и др. Участва в изложби в Рим, Москва, Лондон, Ню-Йорк, Париж, Токио, Люксембург, Базел, Грац, Лисабон, Виена, Прага, Питсбърг, Будапеща и др. Има самостоятелни изложби в Берлин, Краков, Милано, Брюксел, Париж, Модена, Болоня, Капри, Парма, Брюксел, Хелзинки, Верона.
Проектирал е пространственото оформление на Националния исторически музей в Съдебната палата в София, Националния археологически музей в София, Стрелбището (заедно със Светлин Русев), Галерията за чуждестранно изкуство, къщите-музеи на Дечко Узунов и Ненко Балкански в Казанлък, художествените галерии в Добрич и Сливен, Пантеона на Раковски в Котел, Църквата “Свети Николай” в Плевен, стъклената фасада на банка ОББ, изложбата на икони на Св.Св. Кирил и Методий в църквата “Сан Клементе”, Рим и в Елванген, Германия, българското национално участие в ЕКСПО “Христофор Колумб”, Италия и др. 
Почива на 26 декември 2003 г. в София.







МЯСТО ЗА СРЕЩИ Коста Тонев. Пълната картина

26 Ноември 2004 - 19 Декемрви 2004


 

Проектът “Пълната картина” може да бъде определен като изследване на начините, по които зрителното възприятие превъзмогва фрагментарността на образа. Тази твърде обща дефиниция всъщност се отнася за поредица от двусмислени изображения, създадени за да примамят погледа на една абстрактна плоскост между активния сам по себе си фрагмент и цялостната картина. Едновременно с това всички те са серия от невъзможни, абсурдни ситуации. 
“Пълната картина” е наименованието на централната работа в изложбата. Това е фотоинсталация от девет части, които подредени в блок, подобно на пъзел, образуват обща картина. Всеки отделен модул от тази картина съдържа безкрайната тривиалност на ситуация, която лесно се разпознава и разкодира. 
По подобен начин е конструирана и идеята във фотографията, наречена “Един изолиран момент”. На нея е заснето момиче, застанало в позиция “нисък старт”. Противно на всички очаквания обаче целият му предстартов устрем е насочен към равна бяла стена. 
В “Пълната картина” участва и видеото “Превключване”. Негов обект е една жилищна сграда в центъра на Виена, забележителна преди всичко с необичайната си дължина от 1.5 км - напълно в духа на характерната за социализма грандомания. Видеото документира пърформанс, в който един човек пробягва цялата дължина на Karl Marx Hof. За времето, в което той стига от единия до другия й край, нощта се сменя с ден. 
Парадоксално е, че всички тези визуални измами и предизвикателства имат една обща цел и тя е максимално обективното преоткриване на истината. Самият израз “пълната картина” е като шаблонна метафора на “цялата истина”, което предполага оголване на противоречивата действителност. 

Светлана Куюмджиева







БОРИС КОЛЕВ НАСЛАГВАНЕ

23 Ноември 2004 - 15 Декемрви 2004


 

Изложбата “Наслагване” представя последните творби на Борис Колев, създадени през 2004 година специално за пространството на Софийската градска художествена галерия. Художникът има специфичен метод на работа, който комбинира и наслагва множество различни материали: оцветена хартиена каша, стърготини, въглен, акрилни пигменти, намерени обекти. Въздействието на творбите се дължи на работата с цвета, композицията, фактурата на живописните повърхности. Това са произведения, които най-добре се възприемат интуитивно и сетивно. 

Заглавието на изложбата от една страна олицетворява характерната за автора техника, но също така съответства на самата изложба, която е следващият “пласт” в последователното му творческо развитие. 

Борис Колев е роден през 1970 година в София. През 1989г. завършва Националната художествена гимназия в София, а през 1996г. - специалност Живопис в Националната художествена академия. От 1991 до 2003 организира множество самостоятелни изложби в България, Великобритания, Германия, Турция. Освен това, има участия в няколко колективни изложби в България, Австрия, Белгия, Турция. Негови картини са собственост на Софийската градска художествена галерия, Националния дворец на културата, частни колекции в България, Германия, САЩ, Белгия, Канада, Франция, Великобритания, Турция, Гърция, Испания.







БОЙКО МИТКОВ СРЕБЪРНАТА РЕКА

21 Ноември 2004 - 15 Декемрви 2004


 

След дългогодишно отсъствие от българския художествен пейзаж, скулпторът Бойко Митков се завръща с изложбата Сребърната река. Тя ще запознае зрителите с последните му непоказвани творби, създадени през последната година. Поводът е петдесетата годишнина на художника.
Заглавието “Сребърната река” е поетична интерпретация. Авторът използва тази метафора за да обобщи и дефинира процеса на творческото си развитие през годините. Изложбата е подчинена на цялостна художествена идея и е създадена специално за пространството на Софийската градска художествена галерия. Въпреки това, всяко произведение съществува самостоятелно и независимо от останалите. В експозицията са включени литографии, рисунки, релефи и пространствени скулптурни композиции. 







ИЗКУСТВОТО В НОВОТО ПОСОЛСТВО НА САЩ В БЪЛГАРИЯ Посолството на САЩ показва произведения на изкуството, които ще бъдат изложени в новата сграда на мисията

16 Ноември 2004 - 01 Декемрви 2004


 

Посолството на САЩ в София ще покаже в Софийската градска художествена галерия 72 произведения на български и американски творци. Картините, графиките, фотографиите и скулптурите ще красят офисите и фоайетата на новия комплекс на посолството, чието строителство се предвижда да завърши в края на тази година. Изложбата ще предостави на българската общественост възможността да се запознае с тези творби, преди те да бъдат преместени в новата сграда на мисията.

Българските творци, чиито произведения са включени в колекцията, са Светлин Русев, Иво Хаджимишев, Емил Попов, Надежда Ляхова, Емил Мирчев, Пенка Николова, Павел Койчев, Елена Панайотова, Иван Томанов и екипа Мисирков-Богданов. Сред американските творци са Улф Кан, Сол Ле Уит, Джим Камбъл, Ричард Мисрак, Франческа Пастини, Грег Роуз, Антонио Мурадо, Стюърт Алън, Робърт Котингъм, Кен Фандел, Кайо Фонсека, Памела Харис и др.







Колекция Българско фотографско сдружение и приятели Образи от сляпото петно

22 Октомври 2004 - 14 Ноември 2004


 

Софийската градска художествена галерия представя изложба от съвременна българска фотография. 

В “Колекция Българско фотографско сдружение и приятели” са включени творби на: Александър Евтимов / Светослав Стоянов, Борис Мисирков / Георги Богданов, Боряна Пандова, Венцислава Василева / Габриела Александрова, Димитър Дилков, Елена Спасова, Емил Христов, Иво Хаджимишев, Йордан Йорданов-Юри, Любомир Младенов, Милен Станков, Надежда Олег Ляхова, Надежда Чипева, Симеон Леви, Станка Цонкова-Уша. 

Представен е и проектът “Образи от сляпото петно” (съвместно с Центъра за култура и дебат “Червената къща” и с подкрепата на Швейцарската фондация за култура “Про Хелвеция”), в който участват: Веселина Николаева, Иво Хаджимишев, Красимир Андонов, Марина Траянова, Симеон Леви. Той е започнат в началото на 2003 г. и в течение на година екип от фотографи, социолози и културолози се занимава с визуално изследване на “слепите петна” от заобикалящата ни реалност. Това са темите и образите на баналния бит на около осем милиона души, населяващи тази територия – сюжети, които не присъстват в медиите, изпадат от кръга на “художественото”, не са и обект на етнографски, етнически или исторически проучвания.







МЯСТО ЗА СРЕЩИ Асен Емилов. Фон

19 Октомври 2004 - 12 Ноември 2004


 

Серията ”Фон” или “Background” представлява фикция за разстоянието до “фона” и дали това разстояние е безкрайно или фонът е нещо като огромен декор, който създава илюзия за безкрайността, с която човек ”умира от страх” да се сблъска.
Възприемането на фона като гранична зона е фикция, както и предизвикателство за сетивата ни, тоест къде точно се намираме и какви са мащабите на пространствата, които възприемаме и обитаваме или така нареченото време-пространство.
Чрез заснети разфокусирано, в дубли с приближаване последователности, както и самостоятелни образи, фотографиите от тази серия представят обекти от периферната действителност, като изрезки от “фонът”. 
Изложбата е изработена от цветни копия поставени зад плексиглас с размери 106/76/20 мм. и цветно копие върху платно с размери – 137/200 мм.







ЙОАН ЛЕВИЕВ РИСУНКИ НАСАМЕ

13 Октомври 2004 - 07 Ноември 2004


 


Изложбата е по повод 70-та годишнината на големия български художник. Тя включва 82 рисунки, акварели и пастели, изпълнени между 1967 и 1993г. Между тях е цикъл от 30 еротични рисунки с туш, създадени в периода 1981-1985, които се показват за първи път пред публика.
В богатия артистичен път на Йоан Левиев, преминал през разностранна и динамична творческа активност, рисунката винаги е заемала особено място. Търсейки в нея откровение, интимна изповед и същевременно - коректив на собствените си постижения и мост към нови пластични открития, художникът намира в рисуването един чист и самостоятелен начин на творческо изразяване.
Изложбата “Рисунки насаме” е опит да се пристъпи - с респект и съпричастие - в личния свят на твореца, в тишината, където са корените на неговото богато и ярко изкуство.







Надежда Олег Ляхова VANITAS

05 Октомври 2004 - 15 Октомври 2004


 

Изложбата “Vanitas” представя едноименен пърформанс и серията “Дигитални натюрморти”. 
Надежда Олег Ляхова: "Без претенции за “авторство”, а по скоро за “съставителство”, в серията “Дигитални натюрморти” обединявам образ, взет от улицата (фотография на случайно преминаваща жена с рокля на цветя), с компютърно създаден фон. Изображението е изцяло технически репродуцирано и събира “дигиталната реалност” с “нормалната” такава. Съпоставя случайността на живота с необятната закономерност на цифрите. Отново основен е проблемът за крайността – човешка фигура пред безкрая на компютърния фон.
“Дигиталните натюрморти”, репродуцирайки една сборна реалност, изразяват безкрайното понасяне на крайността, изпълнено с надежда и страх. Пърформансът “Vanitas” предлага една моментна реалност, изпълнена с безсмисленото достойнство на живота сам за себе си и предоставя възможността за директно физическо участие в този миг." 







СТОЯН ИЛИЕВ ЖИВОПИС. СКУЛПТУРА

24 Септември 2004 - 15 Октомври 2004


 

Софийската градска художествена галерия представя Стоян Илиев по повод на неговата 70-та годишнина. Експозицията има ретроспективен характер и включва живописни платна и скулптури от 1965 до началото на 2004 година.
Стоян Илиев е от поколението български творци, което навлиза в художествения живот през 60-те години на 20-ти век и е обвързано със значимите промени в нашето изкуство. От средата на 60-те години участва в различни ОХИ и организира самостоятелни изложби, а от 1970 г. се представя и в изложби на графиката, илюстрацията и оформлението на книгата в България, Германия, Италия, Франция, Русия, Чехословакия.
Влечението към монументалното и условното във формата и колорита, към структурата, релефа, обема, плоскостта, силата и вибрациите на баграта, го води към създаване и на керамични пана, стенописи, сграфито или дървена пластика. 





1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery