Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


Светлин Русев Живопис и рисунки избрано 1949 - 2003

14 Юни 2003 - 30 Юли 2003


 

Изложбата в СГХГ има ретроспективен характер и обхваща периода от 1949 - 2003 г. Представените рисунки и маслени платна показват характерни и важни етапи за развитието на Светлин Русев като художник за повече от половин век.







ВАСИЛ СИМИТЧИЕВ

08 Май 2003 - 05 Юни 2003


 

Васил Симитчиев е роден на 25 юни 1938 г., София. През 1962г. завършва скулптура в Художествената академия в София в ателието на проф. Любомир Далчев. В България работи в областта на декоративно-монументалната скулптура. 

От 1975 г. живее и работи в Швеция. Получава известност с концептуалните си проекти, част от които намират реализация в монументален мащаб. “Стъкленият кей” (1985г.) и “Мостът” (1996г.) категорично го налагат като силна творческа индивидуалност не само в Швеция. Критиката го окачествява като най-самобитния и интересен художник в Швеция, неповлиян от “-изми” и комерсиален модернизъм.
Художникът е носител на наградата за култура на гр. Малмьо за 1982г.

Работи в областта на пърформанса и видеото.

Изложбата на Васил Симитчиев в Софийската градска художествена галерия е първата му самостоятелна изява в родния му град. Работите, които художникът показва, са мислени специално за пространствата на галерията.







ВЪЗКРЕСЕНИТЕ ПОСЛАНИЯ НА УИЛЯМ О. УОТСОН

11 Април 2003 - 20 Април 2003


 

Уилям Уотсон е роден на 17.04.1894 година в град Пелсли, Англия. По време на Първата световна война е действуващ офицер. В края на войната остава в Междусъюзническата мисия в България, а след прекратяване дейността й се установява в България. Уилям Уотсон има висше образование на текстилен инженер. През 1931 е акционер и представител на “България” ООД, Казанлък, за производство и търговия с конци и платове.

През 1924 година се оженва за Теодора Попова - дъщеря на Варненския Областен управител Васил Попов. След 1930 година семейство Уатсон живеят в София в дома на проф. Ал. Балан на ул. “Климент Охридски” №4. През този период до 1939 година Уилям Уатсон създава много живописни произведения - портрети, пейзажи от София, Банско, р. Бяла, Русенско, р. Вит, Рибарица, Рилски манастир, Преображенски манастир, Самоков, Хасково, Варна, р. Дунав, Девненското езеро, Аладжа манастир и др. Създава и серия композиции от градския и селския бит, натюрморти с българска тематика, както и живописни платна със сюжети от цирка, шивашки ателиета, градски пазари, улици и пр. Изкуството на инж. Уилям Уатсон се отличава със своето жанрово многообразие. Той създава живописни творби, в класическата техника на маслената живопис и се придържа към реалистично отразяване на натурата. 

Пламена Димитрова-Рачева







ЕМИЛИЯ ПАНАЙОТОВА Живопис

09 Април 2003 - 20 Април 2003


 

Картините на Емилия Панайотова могат да бъдат определени както като пейзажи, така и като абстракции. В тях зрителят може да открие намеци за природа, но може да види и светове, по-различни от действителния. По думите на художничката: “Пейзажът в живописта е може би най-привлекателната форма на изява. Основните начала въздух и вода се срещат във всяко платно. Усещането за безбрежност или за тревожност в природата подсказват за различните състояния на духа и тласъците на менталното. В тези отрязъци от природата могат да се открият чувства, настроения, екзистенциални дилеми, които трудно намират или изобщо не намират отговор. Общото свързващо начало се съдържа в идеята за безкрайност, въпреки цикличността на отделното случване в природата и нейната проекция в безкрайността на всемира.”







ГРАВЮРИ Христофор Жефарович (неизв., Дойран - 1753, Москва) Захарий Орфелин (неизв. - 1785) Велко Михайлович, р. 1948

25 Февруари 2003 - 30 Март 2003


 

Изложбата от гравюри на Христофор Жефарович, Захарий Орфелин и Велко Михайлович бе показана през есента на 2002г. в Художествената галерия на град Самоков в рамките на програмата на Международната научна конференция “Манастирската култура на Балканите”. Заради големия интерес към творбите, на откриването в град Самоков бе договорено изложбата да бъде представена и пред софийска публика. Така единствената известна досега в България колекция на Христофор Жефарович и Захарий Орфелин, която е собственост на Фондация “Елена и Иван Дуйчеви”, става достояние на по-широк кръг от хора. 







EXPORT-IMPORT Съвременно изкуство от България

25 Февруари 2003 - 30 Март 2003


 

Според търговската терминология терминът Export-Import означава износ на една стока и внос на друга. В контекста на това издание той променя смисъла си и определя желанието ни да "върнем" виртуално и реално изнесеното навън съвременно българско изкуство обратно в родината му. Виртуално, чрез каталога, който съхранява напуснали пределите на страната работи. Реално, чрез изложбата, която се опитва да възстанови картата на българското присъствие в чужбина.

Проектът Export-Import е опит да се запълни една празнина в знанието ни за случващото се извън пределите на страната (а и вътре в тях). И да се провокира общественото мнение към преосмисляне на позицията спрямо тези художници, които повече от 10 години са постоянното лице на България пред света. Всички представени автори са живи и здрави. И все още не са се отказали да правят изкуство. Не е ли по-добре вместо да участваме в изграждането на "мита за завръщането", просто да го изпреварим? И да дадем на тези художници заслуженото тук и сега. За да не се чувстват като на хотел в собствената си родина.







Киро Мавров рисунки живопис механизми

05 Февруари 2003 - 28 Февруари 2003


 

Киро Мавров е познат на българската публика 
като илюстратор, оформител на книги и автор на сатирични рисунки. Последната му самостоятелна изложба у нас през 1983г. 

Двайсет години по-късно той се представя с 10 рисунки, 10 живописни платна, 10 акварела и 5 механизми.

Идеята на автора възниква преди години. След многобройни рисунки, скици и експерименти Киро Мавров достига до реализация на проекта. Целта му е да създаде едно общо пространство, в което отделните творби взаимно се допълват и си влияят. Активна роля в него играят механизмите - кинетични обекти, които представляват реалното движение като отглас на живописта и рисунките.







ШЕДЬОВРИ НА СЪВРЕМЕННОТО ИЗКУСТВО От личната колекция на Боян Радев

09 Януари 2003 - 09 Февруари 2003


 

През 1975 година живописецът Стоян Илиев подарява на Боян Радев картината “Момиче с птица”, рисувана през 1967 г. Така започва историята на една забележителна колекция, в която творби на съвременни художници се подреждат до живопис и скулптура от целия XX век, до икони и църковна утвар от Средновековието и Възраждането, до паметници от Античността. Вече близо 28 години Боян Радев събира произведения на български художници и паметници, намерени по българските земи.

За първи път ценителите на изкуството имат възможността да видят съвременното изкуство от тази колекция. В две от залите на Софийската градска художествена галерия са изложени 190 живописни и 60 скулптурни произведения, създадени от края на 60-те години на миналия век до наши дни.







Виена Архитектура съхранение и обновление на града Състоянието на нещата III

11 Ноември 2002 - 04 Декемрви 2002


 

Повече от 140 архитекти и творци са проектирали около 140-те сгради, представени в изложбата. Реализираните (или започнатите) през последните четири години строежи отразяват най-важните тенденции в съвременната виенска архитектура, както и начина за съхранение и обновяване ценното наследство на града в областта на строителството.







СЪЗВУЧИЯ И ДИСОНАНСИ

07 Ноември 2002 - 05 Декемрви 2002


 

Да се поставят редом със станали вече класика творби произведения на наши съвременници и то създадени през последните 1-2 години, това беше завладяващо и евристично. Изборът на имената и събирането на двойките имаше своя история и свои обрати. Понякога класиката ме тласкаше да търся съвременника, но в повечето случаи днешен автор и неговите нови работи ме насочваха към старите образци. И у едните, и у другите исках да видя автентичност и съдържателност. Сред новите имена исках да има наистина нови, още неизхабени от употреба в медиите. Сред старите се постарах да избера концептуално осмислени творби. Защото главното, което ме занимаваше, беше да покажа, че една творба е цял свят. И да предизвикам и останалите да мислят върху това, да откриват пластове и аспекти, нюанси и подтексти в ядрото на образната структура. Не говоря за стилови паралели, нито за иконографско сходство. Ще ми се заедно да достигнем до нещо по-съкровено. Всяка от двойките е различна. Логиката на свързването има различна доминанта. Впрочем, възможно е тя да бъде оспорена и това също е заложено като част от “играта”. Важното е да дълбаем, да дълбаем и да разберем, че светът на картината е безкраен.

Ружа Маринска
куратор

Борис ГЕОРГИЕВ (1888-1962) – Светозар БЕНЧЕВ (1962)
Георги МАШЕВ (1887-1946) – Свилен БЛАЖЕВ (1953)
Иван МИЛЕВ (1897-1927) – Иван МИЛЕВ (1957)
Никола АВРАМОВ (1897-1945) – Димитър ХИНКОВ (1972)
Иван НЕНОВ (1902-1997) – Веселин НАЧЕВ (1958)
Бенчо ОБРЕШКОВ (1899-1970) – Едмонд ДЕМИРДЖИЯН (1951)
Любомир ДАЛЧЕВ (1902-2002) – Николай МАЙСТОРОВ (1943)
Златю БОЯДЖИЕВ (1903-1976) – Ива ЯРАНОВА (1977)
Иван ЛАЗАРОВ (1889-1952) – Божидар БОНЧЕВ (1956)





1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery