Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


ЕМИЛИЯ ПАНАЙОТОВА Живопис

09 Април 2003 - 20 Април 2003


 

Картините на Емилия Панайотова могат да бъдат определени както като пейзажи, така и като абстракции. В тях зрителят може да открие намеци за природа, но може да види и светове, по-различни от действителния. По думите на художничката: “Пейзажът в живописта е може би най-привлекателната форма на изява. Основните начала въздух и вода се срещат във всяко платно. Усещането за безбрежност или за тревожност в природата подсказват за различните състояния на духа и тласъците на менталното. В тези отрязъци от природата могат да се открият чувства, настроения, екзистенциални дилеми, които трудно намират или изобщо не намират отговор. Общото свързващо начало се съдържа в идеята за безкрайност, въпреки цикличността на отделното случване в природата и нейната проекция в безкрайността на всемира.”







ГРАВЮРИ Христофор Жефарович (неизв., Дойран - 1753, Москва) Захарий Орфелин (неизв. - 1785) Велко Михайлович, р. 1948

25 Февруари 2003 - 30 Март 2003


 

Изложбата от гравюри на Христофор Жефарович, Захарий Орфелин и Велко Михайлович бе показана през есента на 2002г. в Художествената галерия на град Самоков в рамките на програмата на Международната научна конференция “Манастирската култура на Балканите”. Заради големия интерес към творбите, на откриването в град Самоков бе договорено изложбата да бъде представена и пред софийска публика. Така единствената известна досега в България колекция на Христофор Жефарович и Захарий Орфелин, която е собственост на Фондация “Елена и Иван Дуйчеви”, става достояние на по-широк кръг от хора. 







EXPORT-IMPORT Съвременно изкуство от България

25 Февруари 2003 - 30 Март 2003


 

Според търговската терминология терминът Export-Import означава износ на една стока и внос на друга. В контекста на това издание той променя смисъла си и определя желанието ни да "върнем" виртуално и реално изнесеното навън съвременно българско изкуство обратно в родината му. Виртуално, чрез каталога, който съхранява напуснали пределите на страната работи. Реално, чрез изложбата, която се опитва да възстанови картата на българското присъствие в чужбина.

Проектът Export-Import е опит да се запълни една празнина в знанието ни за случващото се извън пределите на страната (а и вътре в тях). И да се провокира общественото мнение към преосмисляне на позицията спрямо тези художници, които повече от 10 години са постоянното лице на България пред света. Всички представени автори са живи и здрави. И все още не са се отказали да правят изкуство. Не е ли по-добре вместо да участваме в изграждането на "мита за завръщането", просто да го изпреварим? И да дадем на тези художници заслуженото тук и сега. За да не се чувстват като на хотел в собствената си родина.







Киро Мавров рисунки живопис механизми

05 Февруари 2003 - 28 Февруари 2003


 

Киро Мавров е познат на българската публика 
като илюстратор, оформител на книги и автор на сатирични рисунки. Последната му самостоятелна изложба у нас през 1983г. 

Двайсет години по-късно той се представя с 10 рисунки, 10 живописни платна, 10 акварела и 5 механизми.

Идеята на автора възниква преди години. След многобройни рисунки, скици и експерименти Киро Мавров достига до реализация на проекта. Целта му е да създаде едно общо пространство, в което отделните творби взаимно се допълват и си влияят. Активна роля в него играят механизмите - кинетични обекти, които представляват реалното движение като отглас на живописта и рисунките.







ШЕДЬОВРИ НА СЪВРЕМЕННОТО ИЗКУСТВО От личната колекция на Боян Радев

09 Януари 2003 - 09 Февруари 2003


 

През 1975 година живописецът Стоян Илиев подарява на Боян Радев картината “Момиче с птица”, рисувана през 1967 г. Така започва историята на една забележителна колекция, в която творби на съвременни художници се подреждат до живопис и скулптура от целия XX век, до икони и църковна утвар от Средновековието и Възраждането, до паметници от Античността. Вече близо 28 години Боян Радев събира произведения на български художници и паметници, намерени по българските земи.

За първи път ценителите на изкуството имат възможността да видят съвременното изкуство от тази колекция. В две от залите на Софийската градска художествена галерия са изложени 190 живописни и 60 скулптурни произведения, създадени от края на 60-те години на миналия век до наши дни.







Виена Архитектура съхранение и обновление на града Състоянието на нещата III

11 Ноември 2002 - 04 Декемрви 2002


 

Повече от 140 архитекти и творци са проектирали около 140-те сгради, представени в изложбата. Реализираните (или започнатите) през последните четири години строежи отразяват най-важните тенденции в съвременната виенска архитектура, както и начина за съхранение и обновяване ценното наследство на града в областта на строителството.







СЪЗВУЧИЯ И ДИСОНАНСИ

07 Ноември 2002 - 05 Декемрви 2002


 

Да се поставят редом със станали вече класика творби произведения на наши съвременници и то създадени през последните 1-2 години, това беше завладяващо и евристично. Изборът на имената и събирането на двойките имаше своя история и свои обрати. Понякога класиката ме тласкаше да търся съвременника, но в повечето случаи днешен автор и неговите нови работи ме насочваха към старите образци. И у едните, и у другите исках да видя автентичност и съдържателност. Сред новите имена исках да има наистина нови, още неизхабени от употреба в медиите. Сред старите се постарах да избера концептуално осмислени творби. Защото главното, което ме занимаваше, беше да покажа, че една творба е цял свят. И да предизвикам и останалите да мислят върху това, да откриват пластове и аспекти, нюанси и подтексти в ядрото на образната структура. Не говоря за стилови паралели, нито за иконографско сходство. Ще ми се заедно да достигнем до нещо по-съкровено. Всяка от двойките е различна. Логиката на свързването има различна доминанта. Впрочем, възможно е тя да бъде оспорена и това също е заложено като част от “играта”. Важното е да дълбаем, да дълбаем и да разберем, че светът на картината е безкраен.

Ружа Маринска
куратор

Борис ГЕОРГИЕВ (1888-1962) – Светозар БЕНЧЕВ (1962)
Георги МАШЕВ (1887-1946) – Свилен БЛАЖЕВ (1953)
Иван МИЛЕВ (1897-1927) – Иван МИЛЕВ (1957)
Никола АВРАМОВ (1897-1945) – Димитър ХИНКОВ (1972)
Иван НЕНОВ (1902-1997) – Веселин НАЧЕВ (1958)
Бенчо ОБРЕШКОВ (1899-1970) – Едмонд ДЕМИРДЖИЯН (1951)
Любомир ДАЛЧЕВ (1902-2002) – Николай МАЙСТОРОВ (1943)
Златю БОЯДЖИЕВ (1903-1976) – Ива ЯРАНОВА (1977)
Иван ЛАЗАРОВ (1889-1952) – Божидар БОНЧЕВ (1956)







ЕДНА ОТ ПЪРВИТЕ Анна Хен-Йосифова (1872-1931) Юбилейна ретроспективна изложба по случай 130 години от рождението й

24 Октомври 2002 - 15 Декемрви 2002


 

В изложбата са включени 50 живописни творби – масла и акварели, 12 приложни творби – мебели, предмети и аксесоари, 45 рисунки, етюди и проекти, много архивни документи, които представят творчеството на една почти напълно забравена художничка, намерила в България втора родина. 
Родена през 1872 г. в Германия, завършила Художествено-индустриалното училище в Брауншвайг, специализирала в Хага натюрморти с цветя, тя участва в престижни немски изложби – Елберфелд, Брауншвайг, Кемниц, Дрезден. Членува в Съюза на немските художествени дружества, Мюнхенския съюз на художниците, Дружествата на изкуствата в Анхалт-Десау. 
Омъжена за българин, Йосифова идва в България през 1900 г. Тук става член на модерното дружество “Съвременно изкуство” и участва в множество изложби у нас и извън страната – Лиеж, Мюнхен, Загреб, Белград и други, като получава престижни награди. През 1907 г. участва в групова изложба в София заедно с Никола Михайлов, Петър Морозов и Гошка Дацов. Показва своя самостоятелна изложба през 1930 г. Месец след откриването й, в началото на 1931 г. умира. 
Тя е първата жена художничка, получила широко обществено и професионално признание, с трайно присъствие в българския художествен живот през първата половина на ХХ век.







УЛОВЕНИ МИГОВЕ Фотографии от колекциите на Виенския исторически музей

05 Октомври 2002 - 03 Ноември 2002


 

Виена играе много важна роля в развитието на фотографията. Историческият музей на града притежава богата колекция от около 250 000 снимки. Около 300 фотографии (сред тях дагеротипии, стереоскопии и негативи на стъкло) предлагат подбрани мигове от едно интересно и забавно пътешествие в миналото на Виена.







ВИРТУАЛНО И РЕАЛНО Международна изложба графика малък формат

11 Юни 2002 - 07 Юли 2002


 

Проект: галерия ЛЕСЕДРА
Съорганизатор: Софийска градска художествена галерия

През месец ноември 2001 г. бяха обявени условията за участие в изложбата във виртуалната галерия Леседра. Благодарение на установени вече контакти информация беше поместена още в няколко специализирани сайта, както и в едно от най-важните издания за съвременна графика сп. "Принтмейкинг тудей". Това доведе до участие на художници от 11 страни - съвсем естествено очакване като начало. Междувременно изложбата беше разгласена и сред българските художници, със специално внимание към млади автори и студенти и тяхното участие е на едно добро ниво.
Плод на интернет-контактите е и съставът на международното жури: проф. Катрийн Рийвс от Университета Пардю, Уест Лафайет, Индиана, САЩ; г-жа Ан Десмет, главен редактор на сп. "Принтмейкинг тудей", Лондон, Великобритания; проф. Барбара Мадсен, Пейсън Грос Скуул, Университета Руджърс, Ню Джърси, САЩ; проф. Акира Куросаки, Университета Сейка, Киото, Япония, и проф. Румен Скорчев, България. 

Към настоящата изложба СГХГ участва с творби от колекцията на графичния фонд. Представни са графики малък формат на едни от най-значимите имена в българското изкуство от първата половина на ХХ век.: Пенчо Георгиев, Жорж Папазов, Николай Райнов, Петър Морозов.





1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery