Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


ВИРТУАЛНО И РЕАЛНО Международна изложба графика малък формат

11 Юни 2002 - 07 Юли 2002


 

Проект: галерия ЛЕСЕДРА
Съорганизатор: Софийска градска художествена галерия

През месец ноември 2001 г. бяха обявени условията за участие в изложбата във виртуалната галерия Леседра. Благодарение на установени вече контакти информация беше поместена още в няколко специализирани сайта, както и в едно от най-важните издания за съвременна графика сп. "Принтмейкинг тудей". Това доведе до участие на художници от 11 страни - съвсем естествено очакване като начало. Междувременно изложбата беше разгласена и сред българските художници, със специално внимание към млади автори и студенти и тяхното участие е на едно добро ниво.
Плод на интернет-контактите е и съставът на международното жури: проф. Катрийн Рийвс от Университета Пардю, Уест Лафайет, Индиана, САЩ; г-жа Ан Десмет, главен редактор на сп. "Принтмейкинг тудей", Лондон, Великобритания; проф. Барбара Мадсен, Пейсън Грос Скуул, Университета Руджърс, Ню Джърси, САЩ; проф. Акира Куросаки, Университета Сейка, Киото, Япония, и проф. Румен Скорчев, България. 

Към настоящата изложба СГХГ участва с творби от колекцията на графичния фонд. Представни са графики малък формат на едни от най-значимите имена в българското изкуство от първата половина на ХХ век.: Пенчо Георгиев, Жорж Папазов, Николай Райнов, Петър Морозов.







ВЛАДИМИР ИВАНОВ 25 години работа ОТСАМ И ОТВЪД

04 Юни 2002 - 28 Юни 2002


 

Макар че е дипломиран в специалност Графика, Владимир Иванов като художник е познат с разнообразния характер на своето творчество. С подчертан интерес към съвременните форми на изразяване в изкуството, той още след академията поема един не лек, но благодатен път на непрекъснато търсене в областта на съдържанието и формата на художественото произведение, с амбицията да бъде “със своето време”.
Експозицията представя 25 години работа – ОТСАМ И ОТВЪД: на границата на две епохи, на границата на два свята, на границата на две духовни територии – реалния живот и неизбродните полета на поетичното въображение. Средствата са най-различни – рисунка, графика, пластика, обекти, инсталации – в посока на концептуалното в изкуството, чиято теория акцентира върху идеята на произведението, върху поетичния парадокс и пластичния каламбур и чрез играта с ефимерното внушава непреходното значение на вечните човешки стойности.







OUT OF MYSELF МАРИЕЛА ГЕМИШЕВА. ДАНАИЛ ЩЪРБАНОВ

18 Април 2002 - 28 Април 2002


 

За специалистите и публиката Мариела Гемишева е известна като изявен моден дизайнер, работещ в областта на експеримента.
В настоящата изложба - фотоинсталация ще видим художничката в ролята на обект – фотомодел. Едно ново амплоа пред камерата на Данаил Щърбанов – експеримент с различни състояния на женския образ, носещ риска независимо от професия, възраст, физика, социална принадлежност.
Фотоинсталацията отправя провокация към традиционната ни представа за себе си. Изградена е от 13 цветни постера, организирани в пространството като “статично “ модно ревю.







БЪЛГАРСКА СВЕТСКА ЖИВОПИС ОТ КОЛЕКЦИЯТА НА СОФИЙСКА ГРАДСКА ХУДОЖЕСТВЕНА ГАЛЕРИЯ 1864-1928

01 Ноември 2001 - 01 Декемрви 2001


Изложбата представя 51 автори със 170 картини, собственост на СГХГ. Творбите са създадени в края на 19-ти и началото на 20-ти век.


Разглежданият период е изключително богат на стилови направления. Той започва с първите академични художници в България, които получили художественото си образование в чужбина, осъществяват моста между религиозната и светската живопис. Сред тях са Иван Димитров, Николай Павлович, Георги Данчов. 

Следват представителите на битовата живопис, която след Освобождението през 1878г. се превръща в основен и водещ жанр:
Иван Мърквичка, Иван Ангелов, Антон Митов, Ярослав Вешин. 

Огромен интерес представляват произведенията на защитниците на символизма и сецесиона в българското изкуство: Стефан Иванов, Иван Милев, Сирак Скитник, Николай Райнов, Гошка Дацов, ранните работи на Владимир Димитров-Майстора. 

В изложбата може да бъде проследено и развитието на импресионизма у нас с неговите най-ранни представители Никола Петров, Асен Белковски, Елена Карамихайлова, Елисавета Консулова-Вазова, Никола Михайлов, Никола Маринов, Никола Танев и др. 

Публиката ще може да се запознае с обособяването на отделните жанрове в българската живопис: портрет, пейзаж, натюрморт, голо тяло, което се извършва именно в началото на 20-ти век. Изложбата показва отчетливо как през 20-те години изкуството ни се отваря за най-актуалните течения в Европа и ги усвоява, пречупени през условията на специфичната местна ситуация. 

Исторически периодът е онагледен чрез предмети от бита, любезно предоставени за изложбата от НИМ, Музея за история на София, Етнографския музей.







ХРИСТО СТЕФАНОВ РЕТРОСПЕКТИВНА ИЗЛОЖБА

27 Юни 2001 - 31 Август 2001


За първи път художникът Христо Стефанов представя на многобройната си публика огромното си творчество в цялост, събрано по случай 70-годишния му юбилей. Почитателите на този известен български творец ще се срещнат с многообразното му изкуство, ще проследят изключително богатия му художествен път от най-ранни години (първата му запазена рисунка е правена на 12-годишна възраст - изключително прецизен и жив портрет на чичото на художника), през нашумелия "Пловдивски" период от 60-те години, до най-новите му живописни произведения. Основна нишка в творческата еволюция на автора представляват многобройните портрети - жанр, в който Христо Стефанов е всепризнат майстор. Сред редицата известни личности от национален и интернационален мащаб, привлeкли опитното око на живописеца, ca и много съвременници, които ще имат случая да се "срещнат със самите себе си" през призмата на ярката живопис на художника. Любими теми във фигуралните композиции на Христо Стефанов са Старият Пловдив, семейството му, следите от човешкото страдание и поетичният оптимизъм, природата. В по-новите му живописни цикли, с определена абстрактна насоченост, доминират тревожните теми - краят на века, ентомологични композиции, земни свлачища… Ярки акценти представляват многобройни изящни натюрморти в малък формат. На платно или хартия, с обилна маслена паста, течен акварел или фино перо Христо Стефанов е неоспорим майстор, близък по чувствителност едновременно със сдържаната българска иконна живописна наследственост и с емоционалния латиноамерикански и испански художествен израз, но пазещ през цялото си творческо развитие непреходния индивидуализъм на силната си творческа личност.







В КОНТЕКСТА НА ЕКСПРЕСИВНОТО И ИЗВЪН НЕГО Веселин Начев, Ивайло Василев, Иван Кънчев, Красимир Русев, Румен Богданов

01 Юни 2001 - 01 Юли 2001


Тази изложба привидно е “случайна среща” на художници 

от различни поколения, с различни възгледи и пластически похвати. Това е една експозиция с конгломератна структура 
и макар да е под обединяващо мото, то не бива да препраща към търсене на родственост, близост или сходни концепции 
и идеи.







ПЕЙЗАЖ Изложба съвременно изкуство от Великобритания

21 Май 2001 - 21 Юни 2001


Едно мащабно събитие, което не можете да пропуснете – 20 съвременни художници от Великобритания се представят с общо 47 творби, с най-различни стратегии за отразяване и представяне на истински, въображаеми или затаени в паметта сцени, и богат набор от художествени средства, включително звук, текст, диапозитиви, видео-материали, фотография, реалистичен или абстрактен рисунък и скулптура. 


Изложбата се състои предимно от творби, наскоро придобити в колекцията на Британски съвет и предоставя възможност да се изследва трайния интерес на съвременните британски художници към богатството и сложността на пейзажа и на пейзажната традиция в изкуството.







СПАРТАК ДЕРМЕНДЖИЕВ - ПАРИС ИЗЛОЖБА ОТ СКУЛПТУРНИ ПОРТРЕТИ

08 Май 2001 - 28 Май 2001


“НЯМА ЩАСТЛИВИ БЪЛГАРИ”

(Щастливи са тези без съвест и лудите)

Спартак Дерменджиев - Парис показва 50 портрета на свои приятели и интелектуалци. Те са създадени в продължение на една година - 2000-2001. Скулптурите са изпълнени в теракота (печена глина). Работени са от натура в импресионистичен маниер.

Скулпторът (р. 1954г.) е скандално известен с рисунките и пластиките на голи женски тела. Сега предлага една “кротка” изложба с реалистични портрети. Художникът обаче отново търси предизвикателство. И то е в заглавието на изложбата и в смисъла, който влага в него.







120 КАРТИНИ НА ЕНЧО ПИРОНКОВ

01 Март 2001 - 01 Април 2001


Това е първата изложба на големия български художник Енчо Пиронков в София от 6 години насам. Представени са 120 картини, рисувани през последните 10 години. Произведенията се показват за първи пред публика.


Картините представляват главно фигурални композиции в типичния за автора експресионистичен стил. Най-големите са с размери 2х2 метра, а най-малките - 20х30см.







СОЦРЕАЛИЗЪМ

15 Януари 2001 - 15 Февруари 2001


Изложбата “Соцреализъм” обхваща периода от края на 40-те до края на 50-те години. Включени са и някои творби от по-късно време, които тематично и стилово продължават същата посока. Показани са 80 картини и графики, и 20 скулптури от 70 художника.

\r\n\r\n

rnrn

\r\n\r\n

rnrn

\r\n\r\n

rnrn

\r\n\r\n


\r\nrnrnРазглежданият период е един от най-мрачните в историята на българското изкуство. След първоначалния ентусиазъм, съпътствал събитията през 1944г., започва време на жестоки репресии срещу художниците. Много от тях за дълго време спират да рисуват, други емигрират, а трети са принудени да се съобразяват с официално наложената художествена политика, за да оцелеят. Затова наред с напълно забравени имена, в изложбата могат да се видят работи от известни автори като Дечко Узунов, Стоян Венев, Васка Емануилова, Ненко Балкански и др.
\r\nrnrn
\r\nrnrnВ края на 40-те години Вълко Червенков и официалните проводници на културната му политика налагат брутално новия “художествен метод”. Той изисква творците да спазват точни разпореждания по отношение на тематиката и художествената форма. Жанрове като натюрморт, интериор и пейзаж са обявени за буржоазни и капиталистически. На дневен ред са строителството на новия социалистически живот и “новият човек” – многомашинник и орденоносец. В портретния жанр преобладават образи на политически вождове: Георги Димитров, Ленин, Сталин, портрети на работници, както и типизирани портрети на ударници и бригадири. Фигуралната композиция, която е водещ жанр през периода, е изцяло посветена на исторически събития от близкото революционно минало, както и на теми, свързани с новото строителство.
\r\nrnrn
\r\nrnrnПо отношение на стила се налага единствено академичното изграждане на формата и реалистичната достоверност. Всички отклонения се обявяват за формализъм. Това довежда до уеднаквяване на художествените почерци и до въвеждане на уникалния “колективен метод” на рисуване. 
\r\nrnrn
\r\nrnrnИзложбата “Соцреализъм” за първи път показва в пълнота един период, който десетилетия наред е бил премълчаван. Повечето от картините не са изваждани от депата от времето на попадането им в колекцията на галерията. Изложбата предоставя уникална възможност българският зрител да се запознае с един продължил около 15 години период и принесъл в жертва таланта на много български художници.
\r\nrnrn
\r\nrnrnВ експозицията е включен и документален материал от вестници и списания, излизали през периода.

\r\n\r\n

rnrn

\r\n\r\n

rn

\r\n\r\n

rn

\r\n





1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery