Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


В КОНТЕКСТА НА ЕКСПРЕСИВНОТО И ИЗВЪН НЕГО Веселин Начев, Ивайло Василев, Иван Кънчев, Красимир Русев, Румен Богданов

01 Юни 2001 - 01 Юли 2001


Тази изложба привидно е “случайна среща” на художници 

от различни поколения, с различни възгледи и пластически похвати. Това е една експозиция с конгломератна структура 
и макар да е под обединяващо мото, то не бива да препраща към търсене на родственост, близост или сходни концепции 
и идеи.







ПЕЙЗАЖ Изложба съвременно изкуство от Великобритания

21 Май 2001 - 21 Юни 2001


Едно мащабно събитие, което не можете да пропуснете – 20 съвременни художници от Великобритания се представят с общо 47 творби, с най-различни стратегии за отразяване и представяне на истински, въображаеми или затаени в паметта сцени, и богат набор от художествени средства, включително звук, текст, диапозитиви, видео-материали, фотография, реалистичен или абстрактен рисунък и скулптура. 


Изложбата се състои предимно от творби, наскоро придобити в колекцията на Британски съвет и предоставя възможност да се изследва трайния интерес на съвременните британски художници към богатството и сложността на пейзажа и на пейзажната традиция в изкуството.







СПАРТАК ДЕРМЕНДЖИЕВ - ПАРИС ИЗЛОЖБА ОТ СКУЛПТУРНИ ПОРТРЕТИ

08 Май 2001 - 28 Май 2001


“НЯМА ЩАСТЛИВИ БЪЛГАРИ”

(Щастливи са тези без съвест и лудите)

Спартак Дерменджиев - Парис показва 50 портрета на свои приятели и интелектуалци. Те са създадени в продължение на една година - 2000-2001. Скулптурите са изпълнени в теракота (печена глина). Работени са от натура в импресионистичен маниер.

Скулпторът (р. 1954г.) е скандално известен с рисунките и пластиките на голи женски тела. Сега предлага една “кротка” изложба с реалистични портрети. Художникът обаче отново търси предизвикателство. И то е в заглавието на изложбата и в смисъла, който влага в него.







120 КАРТИНИ НА ЕНЧО ПИРОНКОВ

01 Март 2001 - 01 Април 2001


Това е първата изложба на големия български художник Енчо Пиронков в София от 6 години насам. Представени са 120 картини, рисувани през последните 10 години. Произведенията се показват за първи пред публика.


Картините представляват главно фигурални композиции в типичния за автора експресионистичен стил. Най-големите са с размери 2х2 метра, а най-малките - 20х30см.







СОЦРЕАЛИЗЪМ

15 Януари 2001 - 15 Февруари 2001


Изложбата “Соцреализъм” обхваща периода от края на 40-те до края на 50-те години. Включени са и някои творби от по-късно време, които тематично и стилово продължават същата посока. Показани са 80 картини и графики, и 20 скулптури от 70 художника.

\r\n\r\n

rnrn

\r\n\r\n

rnrn

\r\n\r\n

rnrn

\r\n\r\n


\r\nrnrnРазглежданият период е един от най-мрачните в историята на българското изкуство. След първоначалния ентусиазъм, съпътствал събитията през 1944г., започва време на жестоки репресии срещу художниците. Много от тях за дълго време спират да рисуват, други емигрират, а трети са принудени да се съобразяват с официално наложената художествена политика, за да оцелеят. Затова наред с напълно забравени имена, в изложбата могат да се видят работи от известни автори като Дечко Узунов, Стоян Венев, Васка Емануилова, Ненко Балкански и др.
\r\nrnrn
\r\nrnrnВ края на 40-те години Вълко Червенков и официалните проводници на културната му политика налагат брутално новия “художествен метод”. Той изисква творците да спазват точни разпореждания по отношение на тематиката и художествената форма. Жанрове като натюрморт, интериор и пейзаж са обявени за буржоазни и капиталистически. На дневен ред са строителството на новия социалистически живот и “новият човек” – многомашинник и орденоносец. В портретния жанр преобладават образи на политически вождове: Георги Димитров, Ленин, Сталин, портрети на работници, както и типизирани портрети на ударници и бригадири. Фигуралната композиция, която е водещ жанр през периода, е изцяло посветена на исторически събития от близкото революционно минало, както и на теми, свързани с новото строителство.
\r\nrnrn
\r\nrnrnПо отношение на стила се налага единствено академичното изграждане на формата и реалистичната достоверност. Всички отклонения се обявяват за формализъм. Това довежда до уеднаквяване на художествените почерци и до въвеждане на уникалния “колективен метод” на рисуване. 
\r\nrnrn
\r\nrnrnИзложбата “Соцреализъм” за първи път показва в пълнота един период, който десетилетия наред е бил премълчаван. Повечето от картините не са изваждани от депата от времето на попадането им в колекцията на галерията. Изложбата предоставя уникална възможност българският зрител да се запознае с един продължил около 15 години период и принесъл в жертва таланта на много български художници.
\r\nrnrn
\r\nrnrnВ експозицията е включен и документален материал от вестници и списания, излизали през периода.

\r\n\r\n

rnrn

\r\n\r\n

rn

\r\n\r\n

rn

\r\n





1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery