Лого на Софийска Градска Художествена Галерия
Анимация по време на зареждане


ДРУЖЕСТВО НА НОВИТЕ ХУДОЖНИЦИ (1931-1944) 80 години от основаването

13 Декемрви 2011 - 04 Март 2012


Изложбата „Дружеството на Новите художници. 80 години от основаването” е част от поредицата изследователски проекти, които Софийска градска художествена галерия разработва през последните години. 

Дружеството на Новите художници изиграва важна роля в българското изкуство през различни исторически периоди. Основано през далечната 1931 г. то има кратко съществуване – едва до 1944 г. За този период дружеството успява да се утвърди и да демонстрира интензивен творчески живот. „Новите” редовно участват във всички Общи художествени изложби, устройват самостоятелни изложби на дружеството и реализират интересни обществени начинания. Целта на тази генерация художници е да постави нови задачи и проблеми за нашето изкуство, да достигне до нови и модерни изразни средства, които да отговарят на духа на времето, в което живеят.

Изложбата има ретроспективен характер и в нея се очертават две посоки – художествена, състояща се от над 250 живописни платна, скулптурни произведения, графични творби, събрани от градските художествени галерии в страната и частните колекции и документална, в която са включени голям брой архивни и критични материали, свързани с организационния и художествен живот на дружеството. В галерия „Васка Емануилова” - филиала на СГХГ е представена документална изложба, свързана с изложбите на Новите художници и отзивите на критиката. Експозициите са съпътствани от филмова програма, посветена на времето на Новите, на Дружеството, на отделни художници. Освен визуалния образ, който се изгражда чрез произведенията, документите и филмите, в залите на СГХГ ще звучи и специално подбрана музика от тези години.

Целта е да се разкрие колкото може по-широко изкуството на Новите художници, обединени от обща творческа платформа, да се възстанови творческия път на дружеството и да се даде по-цялостна представа за личния път, приемственост, влияния, традиции, духовни подбуди, и зрителят да се докосне по-пълноценно до тяхната епоха.

Експозицията е придружена от каталог на български и английски език.


Проектът се осъществява:
с партньорството на: 

Института за изследване на изкуствата към БАН, 
Национална агенция „Архиви”,
Българска национална филмотека, 
Българска национална телевизия, 

и със съдействието на: 

Столична библиотека, 
Народна библиотека „Св. св. Кирил и Методий”, 
Национална художествена академия
Художествена галерия „Борис Георгиев”, Варна
Художествена галерия „Борис Денев”, Велико Търново
Художествена галерия – Добрич,
Художествена галерия – Казанлък
Художествена галерия „Владимир Димитров-Майстора”, Кюстендил,
Художествена галерия „Любен Гайдаров”, Перник
Художествена галерия „Илия Бешков”, Плевен,
Художествена галерия – Пловдив, 
Художествена галерия – Попово, 
Художествена галерия – Русе,
Художествена галерия „Димитър Добрович”, Сливен, 
Художествена галерия – Стара Загора,
Художествена галерия – Смолян,
Художествена галерия „Никола Маринов”, Търговище,
Художествена галерия „Жорж Папазов”, Ямбол
Ателие-колекция „Светлин Русев”, София,
Колекция-дарение „Светлин Русев”, Плевен, 
Център-ателие „Николай Шмиргела”, София 
Галерия „Лоранъ” и частни колекции.

С подкрепата на :

Алианц България, 
Асоциация за развитие на София, 
Сибанк
ЧЕЗ България
Онниг Кючюкиан
Венцислав Кадиев
Алберто Стайков
Колю Бянов
Георги Овчаров

Екип на изложбата: Аделина Филева, Милена Балчева, Светлин Русев, Илинка Чергарова, Марин Маринов, Светла Георгиева, Стефан Стефанов, Станислава Николова, Пламен В. Петров, Кристина Динева, Таня Станева, Мария Митева, Анатоли Михайлов, Калина Минчева и Надежда Олег Ляхова.







MИХАЛИС ГАРУДИС Живопис

04 Ноември 2011 - 27 Ноември 2011


В традициите на българското изкуство името на Михалис Гарудис се свързва с хиперреализма в живописта.
Настоящата изложба включва около 40 произведения. Експозицията съдържа ретроспективен елемент, тъй като показва произведения от различни периоди и дава възможност да се проследи пътя на Михалис Гарудис в смислова и формално-пластична посока. 
В експозицията се обособяват няколко тематични кръга от творби. 

Първата група се състои от ранни натюрморти – композиции, в които предметното изображение е поставено в определен смислов контекст. В зората на творческия си път, в тези платна художникът залага на умозрителното начало и на философското осмисляне на обектите.

В следващата група попадат произведенията, които интерпретират темата за античността, историческата памет, разрушителната сила на времето и съзидателната сила на порива към свобода. Те излъчват епична монументалност. 
Третата група картини представят мотива за морето. Повече от три десетилетия морето за Михалис Гарудис е неизчерпаем извор на интерпретации. То е неговата голяма тема, която доминира и в настоящата изложба. В тези картини художникът търси следите на времето, запечатани в това, което изхвърля морето, в човешката колективна памет, в съпоставката на мигновеното и непреходното. 
Четвъртият кръг произведения е тясно свързан със средиземноморския дух. В последните години художникът създава голям брой живописни творби, в които централен мотив е маслиновото дърво. Маслината се свързва безспорно с Гърция, но при Гарудис е интерпретирана и в общочовешки план. В платната му тя носи умиротворяваща екзотична съзерцателност. 

Всички картини в експозицията показват знакови за автора особености. Те се отличават с владеене на формата, изящност на рисунката, смислово обоснована композиция. При него дори деформацията е подложена на допълнителна естетизация. За Михалис Гарудис смисъла на изкуството е в предметната осезаема същност на нещата, в реалността, пречупена през символната натовареност на виртуозно изобразената конкретика. Емблематична за твореца е съпоставката на реално съществуващо и изобразено. Колажираните пирони, въжета, дървета, ръждясали метални фрагменти допълват педантично нарисуваните обекти като карат зрителя да посегне. На картините му е присъщ сблъсъкът реално-изобразено, двуизмерно - триизмерно, което провокира оптическа игра. 
В осезателно-метафоричната живопис Михалис Гарудис не разказва. Той изпипва формата и съпоставя изображение с реален обект, минало с настояще, безвремие с преходност, като пределната експресия отстъпва място на философското вглъбяване. 

Произведенията, включени в изложбата са притежание на СГХГ, НХГ, ХГ Разград, ХГ Стражица и частни колекции. 


Михалис Гарудис е роден през 1940г. в град Димотика, Гърция. През 1965г. завършва Художествената академия в София, специалност „Живопис” при проф. Илия Петров. От 1986г. живее и работи в Солун, Гърция. Твори в областта на монументалните изкуства, живописта, колажа. Негови творби са притежание на много музеи и частни колекции в България и в чужбина.







КОНТАКТ СОФИЯ Работи от колекцията съвременно изкуство Контакт Куратори: Мария Василева, Валтер Зайдл

22 Октомври 2011 - 27 Ноември 2011


Изложбата представя голяма част от колекция „Контакт” от Виена, чиято цел е да събира някои от най-важните произведения от Централна, Източна и Югоизточна Европа и да очертава паралели между различните концептуални художествени практики, които се развиват от 60-те години на 20. век насам. 

„Контакт” е основана в края на 2004 г. като асоциация и се представлява от: Ерсте Груп, Чешка спорителна, Словенска спорителна, Банка Комерсиала Романа, Ерсте Банк Хърватска, Ерсте Банк Унгария и фондация ЕРСТЕ. 

За първи път в България се показват съвременните художествени произведения от страни със сходна историческа съдба. Изложбата дава възможност да се проследи развитието на видеото, пърформанса, концептуалната фотография, обекта, инсталацията и акцията в Сърбия, Босна и Херцеговина, Хърватска, Словакия, Словения, Унгария, Полша, Чехия, Румъния и България. Включени са и творби на ключови австрийски художници – дълги години контактите със Запада се осъществяват именно през Виена. 

Колекцията поставя множество въпроси, свързани с по-далечната и по-близка история. През нея „преминават” травматични теми като най-тъмните страни на комунистическото минало или пораженията от войната в бивша Югославия. Като червена нишка обаче се налага търсенето и изграждането на собствена идентичност – от осмисляне на модернистичното наследство през вътрешно противопоставяне на политическото статукво до въвеждане на джендър проблематиката. Въпросът „Какво е изкуство?” (заглавие на работа на Раша Тодосиевич) придобива дълбоки измерения, съотнесен към способността на художниците да предусещат, анализират, коментират и предизвикват ситуации, събития и промени.

Художници: Павел Алтхамер, Лъчезар Бояджиев, Джета Братеску, Петер Вайбел, Марина Гржинич, Йон Григореску, Горгона, Карола Дертниг, ВАЛИ ЕКСПОРТ, Наталия ЕлЕл, Артур Жмиевски, Саня Ивекович, ИРВИН, Шейла Камерич, Джули Книфер, Иржи Кованда, Юлиус Колер, Едвард Красински, Каталин Ладик, Казимир Малевич, Владо Мартек, Далибор Мартинис, Иван Мудов, Роман Ондак, Таня Остоич, ОХО, Неша Парипович, Боряна Росса, Младен Стилинович, Раша Тодосиевич, Стано Филко, Катаржина Шеда, Айна Шмид.

Изложбата е придружена от каталог на български и английски език.

В рамките на изложбата лекции ще изнесат художничката ВАЛИ ЕКСПОРТ, Виена и Бояна Пейч, куратор, Белград/Берлин.







НИКОЛА ПЕТРОВ 130 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО

21 Септември 2011 - 30 Октомври 2011


През настоящата 2011г. се навършват 130 години от рождението на Никола Петров - един от най-ярките и стойностни таланти с новаторство и принос в българското изобразително изкуство.
Картините на Никола Петров са от тези произведения, които и днес имат своята съвременност и носят своето бъдеще. Със своята изключителна дарба и майсторство в изкуството, с краткия си живот и ненавременна смърт – умира само на 35години, той се превръща в легенда, обгърната от някакъв мистицизъм. Този мистицизъм идва и от удивителната му съдба. Всичко в нея е наситено, сякаш сгъстено. Качествените промени са видни в малки времеви периоди в различни негови творби.

Тази творческа динамика започва още от студентските години. Едва 22 годишен през 1903г. той става член и основател на дружество „Съвременно изкуство”. Същата година получава държавна стипендия и посещава Рим. От тук нататък всяка година ще следват различни изяви в София, Белград, Лиеж, Лондон, Загреб, Мюнхен, Венеция,Рим, Берлин. Освен множеството рисунки, акварели и живописни платна Никола Петров илюстрира творбите на Пенчо Славейков и Тодор Влайков, създава стенописната композицията „Въведение в храма” в северния олтар в храм-паметника „Александър Невски”. През 1911г. на международната изложба в Рим е откупена картината му „Лъвовият мост в София” от Музея за съвременно изкуство. През същата година е и първата държавна откупка в България на картината му „Църквата „Св. София”.

Към неговата съдба и творчество винаги ще има неудовлетвореност от не създаденото, поради силата на таланта и краткостта на живота.Талант и живот, които биха могли да дадат и да променят още много посоки в българското изкуство, ако имаха своето земно време.

В изложбата участват Софийска градска художествена галерия, Национална художествена галерия, Национална художествена академия, Софийски исторически музей, Художествена галерия „Никола Петров”, град Видин, Художествена галерия Пловдив Художествена галерия „Иван Фунев”, град Враца, Художествена галерия Стара Загора, Национален военноисторически музей, Национален литературен музей Ателие-колекция „Светлин Русев”, град София, Художествена галерия – дарение „Колекция Светлин Русев”, град Плевен, Колекция „Инджов”, Колекция Живко Чубриев и др. частни колекции.

Експозицията се съпътства от каталог, издаден със съдействието на Министерство на културата и Столична община – Дирекция „Култура”.







ДОСВАНЕ ДО СЯНКАТА куратор Красимир Илиев

15 Септември 2011 - 09 Октомври 2011


Изложбата е опит за докосване до темата за тъмнината и сянката, обхващащ един времеви диапазон от близо сто години в творчество на тридесет български художници от различни поколения – Иван Мърквичка, Никола Петров, Владимир Димитров – Майстора, Иван Милев, Жорж Папазов, Никола Танев, Бенчо Обрешков, Илия Бешков, Васил Иванов, Генко Генков, Никола Даскалов, Георги Баев, Атанас Пацев, Никола Терзиев, Петър Дочев, Иван Георгиев – Рембранда, Томас Кочев, Стоян Цанев, Ангел Станев, Димитър Лалев, Димитър Кулев, Милко Божков, Станислав Памукчиев, Юлия Станкова, Красимир Илиев, Зиятин Нуриев, Димитър Илиев, Надежда Карапенчева, Антония Ангелова и Мина Ангелова.

За тях мракът и сянката носят различни смислови значения: покровители на страстите; хранителна среда, която поражда формата; призраци, вещаещи гибел, но и омагьосваща поезия на здрача, неговия час за екстатична молитва, открехваща портата между смъртта и живота. Сянката може да бъде деликатно оръжие на женското кокетство. Тя може да танцува заедно със светлината и да е неин контрапункт. Сянката е концентрирана духовност, а формата, за да е вечна, трябва да съдържа сянка. Сянката на човека е не само негова същност, но и неговата цялостност. Мракът е тъканта на дявола, но и лоно на красотата. Мрачна е тъгата от познанието на човешкото несъвършенство. Мракът е утроба, но и примка за човеците. Той тъче нишка, която оплита светлината в стремежа си да я погълне, но е и нейния създател.

Избраните произведения представят светлината и тъмнината и в диапазона между християнския възглед за тяхното противоборство и китайската идея за тяхната неразчленимост и взаимодопълване. Очевидно е – с времето, особено след 70-те години на 20 век, черното не просто превзема все по-големи територии в българското изкуство, често губи негативното си значение и дори се превръща в същинския носител на образа. Осъзнавано или не, този процес го доближава до онази част от далекоизточното изкуство, която е резултат от дзенския възглед за изобразяване - внезапното постигане на онзи извлечен от мрака разтърсващ миг, който е породен от просветление.







РУМЕН СКОРЧЕВ ВАРИАЦИИ НА ТЕМА ЗАКУСКА НА ТРЕВАТА

08 Септември 2011 - 09 Октомври 2011


Изложбата е опит за преосмисляне на известната картина на Едуард Мане „За-куска на тревата” – тема, която варира в различни интерпретации много преди произве-дението на Мане и вдъхновява многобройни реплики в десетилетията след него. 

За Румен Скорчев „Закуска на тревата” е повод за обобщаване на дългогодишен житейски и артистичен опит, за преструктуриране на утвърдени понятия, за личен про-чит на естетически и морални ценности. В своите вариации около темата, изпълнени с характерна динамична рисунка и интензивен колорит, той постига сгъстено, тревожно усещане за съвремието, търсейки различни гледни точки към непреходните въпроси и непреодолените конфликти на човешкото битие. Надхвърляйки сюжетните измерения на темата, художникът я превръща както в поле на своите пластични открития, така и в свое интимно духовно пространство.

Изложбата в СГХГ се състои изцяло от нови творби, създадени в последните го-дини, които за пръв път се показват пред публика. Своите размисли по темата Румен Скорчев представя в 20 живописни платна и подбрана част от многобройните подготви-телни рисунки, които ги предшестват.

Експозицията се съпътства от богато илюстрирано каталожно издание*.

Академик Румен Скорчев е роден през 1932 г. в Търговище. Дипломиран е като инженер-паркостроител през 1957 г., а през 1964 г. завършва Художествената академия, където от 1984 г. е хабилитиран професор. Получил е над 40 национални и международни наг-ради. Илюстрирал е многобройни книги за деца и възрастни. Стипендиант на японската фондация Kokucai Koryu Kikin. Негови творби са включени в двутомното японско издание за 300 водещи графици на ХХ век. През 1970 г. получава златен медал на международ-ното биенале на графиката във Флоренция и творбата му е включена в колекцията на галерия „Уфици”. Негови картини представят България в музея „Албертина” – Виена, „Виктория и Алберт” – Лондон, Националната галерия във Вашингтон, „Дордрехт Музе-ум” – Холандия и много други музеи и частни сбирки по света.







ПОСЛАНИЕ ОТ ВЕКОВЕТЕ ЦЪРКВИ И МАНАСТИРИ ОТ БАЛКАНИТЕ

12 Юли 2011 - 28 Август 2011


Изложбата представя отделни творби на Ото Хорейши, Йозеф Обербауер, Иван Мърквичка, Цанко Лавренов, Сирак Скитник, Иван Милев, Дечко Узунов, Иван Пенков, Иван Лазаров, Ари Калъчев, Борис Денев, Владимир Лукаров, Никола Кожухаров, Атанас Михов, Пенчо Георгиев, Марио Жеков, Борис Михайлов, Иван Христов, Симеон Велков, Иван Гецов, Наум Хаджимладенов, Петър Морозов, Йордан Кювлиев, Марин Георгиев – Устагенов, Георги Хаджидимитров, Владимир Рилски, Слави Генев, Найден Петков, Здравко Александров, Васил Маринов,`Ради Неделчев, Димитър Андреев, Веселин Парушев, Максим Цанков, Георги Николов, Владимир Пешев, Бойчо Григоров, Лика Янко, Андрей Даниел, Кирил Герасимов, Димитър Стефанов, създадени в различни периоди от края на ХІХ до края на ХХ век и ни пренася във времето, за да ни припомнят колко голяма е ролята на тези обители – манастири и църкви за духовността , морала и добродетелите на християнската вяра в хилядолетната история на българския народ . 

Експозицията има за цел да покаже доколко и каква е връзката между православното християнство и светското изкуство, като същевременно повдига много и различни въпроси, на които е необходимо задълбочено и цялостно да се потърсят отговори. Защо само отделни художници или групи творци са вдъхновени от Православието, от църквите и манастирите, от библейските сюжети? Как, кога и по какви причини пренебрегваме своето християнско наследство и свързаните с него личности, уникални художествени, литературни и философски произведения.

Събраните и представени повече от 120 произведения – маслени платна, акварели и скулптури от различни поколения художници на една място допринася за проследяването на още една посока в българското изкуство. Връзката с манастирите и църквите за едни е пълноценното изучаване на миналото, защото за тях то е родното наследство от което се ражда модерното. За други това е спорадична изява или цялостно обвързване с изписване на църковната живопис, дала отражение и върху светските им творби. За трети това е случайно докосване до духа на Православието. Но неизбежно пътищата им се срещат в храма, в създаването на творби, които разказват за църквите и манастирите, където се е създавала и опазвала българската култура и дух. Творби, които класифицираме като светски, но които в контекста на изложбата придобиват своята автентична светлина. Доближаването до християнската истина посредством художествените произведения има един шанс в повече - да говори на разума и на чувствителността на хората. 

Изложбата е придружена от каталог и е част от съпътстващата програма по повод ХХІІ международен конгрес за византийски изследвания.

Куратор - Аделина Филева







Изложба на номинираните художници за Наградата за съвременно изкуство БАЗА: Албена Баева, Стефания Батоева, Георги Димитров, Викенти Комитски, Мина Минов, Петър Минчев

09 Юни 2011 - 10 Юли 2011


Американската „Фондация за гражданско общество” ръководи „Международната мрежа от награди за млади художници” (YVAA). Вече в десет европейски страни съществуват конкурси, които всяка година изпращат по един художник на резиденция вInternational Studio and Curatorial Program (ISCP), Ню Йорк. Българската Награда БАЗА се присъединява през 2008 г. по инициатива на Мария Василева и под егидата на Института за съвременно изкуство – София. Ежегодната изложба на номинираните се провежда в СГХГ, която поема и цялостната й организация като продължение на традицията да представя млади автори в програмата „Място за срещи”. Наградата БАЗА се изразява в пътуване до Ню Йорк за шест седмици и самостоятелна изложба в галерията на ИСИ-София. Първите трима носители на БАЗА са Рада Букова (2008), Самуил Стоянов (2009) и Антон Терзиев (2010). 

За БАЗА се кандидатства по традиционен начин с портфолио, но решаващо при избора на победител е не само участието в други изложби и вече реализираните произведения, но и участието в изложбата на номинираните. В нея художниците могат да покажат най-добре представящите ги готови работи, но често тя е специален повод за реализиране на нови идеи. Досега за наградата са кандидатствали над 120 художници, а номинирани са 21.

През 2011 се провежда четвъртото издание на наградата БАЗА. В изложбата се представя живопис, интерактивни и пространствени инсталации, обекти, видео, фотографии. 

През 2011 членове на журито са: Яра Бубнова, Лъчезар Бояджиев, Надежда Олег Ляхова, Светослав Кокалов и Даниела Радева.

Носител на Наградата БАЗА за 2011 е Викенти Комитски.







ЗВЕЗДИТЕ НА LOBSERVEUR Френски индустриален дизайн

01 Юни 2011 - 26 Юни 2011


Изложбата представя 33 от най-иновативните постижения на индустриалния дизайн за изминалата година. Всеки от изложените предмети е носител на престижната награда Les Étoiles de l’Observeur (Звездите на наблюдателя) на френската Агенция за популяризиране на индустриалния дизайн (АПИД) .

Още от основаването си през 1983 г. АПИД популяризира важността на дизайна във всеки аспект на човешкия живот, а от 1999 г. организира всяка година изложбата "Observeur du design" (Дизайн наблюдател), за да отличи най-добрите примери за дизайн на "нещата от живота" – от превозни средства през мебели и интериори до детски играчки и съвсем прозаични ежедневни предмети, като четка за зъби например. 
За да бъде удостоен със "звездата на наблюдателя", един предмет трябва да бъде задължително иновативен, удобен, евтин и достъпен за всички, но качествен и оригинален, да бъде произведен с уважение към природата, да отговаря на нови нужди и да модернизира традиционното ноу-хау. 

Изложбата е по повод 20 години Френски културен институт в България и е част от фестивала Sofia Design Week.







ИЗБОРЪТ 43 изкуствоведи 43 произведения

28 Май 2011 - 28 Август 2011


Кураторът на проекта д-р Мария Василева кани 43-ма известни български историци на изкуството и културата от различни поколения и сфери на дейност (преподаватели, научни работници, музейни уредници, директори на галерии, музеи и неправителствени институции, критици, куратори и изследователи на свободна практика) да изберат по една творба от колекцията на СГХГ без значение на периода, жанра или изразните средства – творба, която харесват и смятат за важна, като обосноват избора си в текст от една страница. 
Целта на проекта е да се проследи какво прави едно произведение стойностно и важно за развитието на българското изкуство от днешна гледна точка; има ли промени в критериите в сравнение с предишни десетилетия; издържат ли най-христоматийните произведения на колизиите на времето; променя ли се езикът на критиката; какви са личните позиции на най-известните български изкуствоведи. Важното в случая е вглеждането в една творба и анализът на нейните характеристики като специфични, но и обобщаващо валидни за даден исторически период.
Независимо от изминалите повече от 20 години след промените официалната история на българското изобразително изкуство се преосмисля бавно. Постоянните експозиции в музеите са същите каквито са били през 80-те години на 20. век, представителните изложби по инерция включват добре познати имена. В този контекст проектът „Изборът” е опит за анализ и преоценка на ситуацията. Той показва значително променения пейзаж на 
българското изкуство, в който наред с примерите на класическата и модерната живопис, скулптура и графика, убедително стоят работи на съвременното изкуство, изпълнени с различни изразни средства. Наред с шедьоврите на колекцията се появяват и позабравени имена, както и някои напълно непознати; редом с класиците застават млади художници, които провокират интереса на публиката и критиката.
Проектът е част от усилията на СГХГ да погледне историята на българското изкуство от различни ъгли. И поредният експеримент за нетрадиционна работа с музейната колекция. Както и в други случаи, и сега принципът на подбор на работите е на концептуално ниво и свързва класическа и модерна живопис, скулптура и графика с видео, фотография, обекти, инсталации и др., с амбицията отново да се види какво „говори” най-убедително днес на зрителя и независимо от времето или медията, в която е създадено, държи контакт с възприемащия.
Изложбата цели и да направи професията на историка на изкуството и културата по-видима. Събирането на едно място на различни специалисти допринася за разнообразието и плътността на диалога, защото именно в комбинацията от всички активности на пишещи, изследващи и куриращи специалисти се изгражда това, което наричаме история на изкуството. 
Издаден е каталог (на български и английски език).





1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Последвайте ни
и във Facebook
Facebook
Посетете ни
в YouTube
YouTube
Запишете се за
новини
Изпрати
Изпратете
е-картичка
Vaska Emanuilova Gallery