РОДОВА ПАМЕТ И НАСЛЕДСТВО. ЧЕТИРИ ПОКОЛЕНИЯ ХУДОЖНИЦИ

Тази година се навършват 100 години от рождението на художника Васил Йончев. Изложбата „Родова памет и наследство“ е опит да се обозре творчеството на един от най-големите български художнически родове – Йончеви. Род, който продължава да е жив, а членовете му да се изявяват в полето на живописта, графиката, скулптурата, илюстрацията, графичния дизайн, анимацията, оформлението на книгата, шрифта, сценографията, костюмографията, киното. Това е един визуален разказ, документ, за силата на таланта.

През 1892 г. в Пловдив се ражда основоположника на рода Димитър Василев Йончев. Името му се свързва с полагането на основите на сценографията и костюмографията в Пловдив. Десетките проекти разработени от него за пловдивския театър, част от които съхранени и до днес, утвърждават Димитър Йончев, като едно от най-значимите имена в театралния живот в града през 20-те и 30-те години на ХХ в. Харизматичен, талантлив и бохем по дух, той е баща на пет деца, на които предава страстта си към изкуството. Сред тези наследници е и основоположникът на българската шрифтова школа – Васил Йончев. Изложбата „Родова памет и наследство“ разкрива историята на този род – на неговите членове, чиито пътища ще се пресекат с представители на фамилиите Еневи, Джидрови, Гогови, Димитрови, Вендт и Мюлерови.

В експозицията са представени живопис, графика, сценографски скици, проекти за костюми, оформление на книга, анимация, фотография. Това е проект, в който среща си дават четири поколения творци – 25 автора. Публиката има възможността да се взре в проекти на Димитър Йончев, в оригиналните илюстрации за детски книги на Васил Йончев, в живописни платна на Здравко, Димитър и Илия Йончеви подготвени специално за експозицията, в произведения на големия майстор на сценографията за кино, възпитаникът на Кирил Цонев и Иван Пенков – Константин Джидров–Джидрата. И още – в графични разработки на семейство Мюлерови, във фотографиите на Георг Венд, пред обектива на който застава немският дизайнер и сам фотограф – Карл Лагерфелд.

Тази изложба е първа по рода си, представяща четири поколения художници, оставили своя следа в историята на българското изкуство.

Димитър Йончев в процес на работа по свой сценографски проект, 30-те години на ХХ в

Проект за корица, 1958

Зрители без билет, 1977, 1977

Проект за лого на Зоологическата градина – София

Фотография от цикъл „Tabasco”, 2012