ПЛАМЕН ДЕЯНОФФ, БОРИС КОСТАДИНОВ, ГАЛЕРИЯ ЕМАНУЕЛ ЛАЙР, АВСТРИЙСКО ПОСОЛСТВО - СОФИЯ
Изложбата-акция на Пламен Деянов носи необичайното заглавие: „СОФИЙСКА ГРАДСКА ХУДОЖЕСТВЕНА ГАЛЕРИЯ, ПЛАМЕН ДЕЯНОФФ, БОРИС КОСТАДИНОВ, ГАЛЕРИЯ ЕМАНУЕЛ ЛАЙР, АВСТРИЙСКО ПОСОЛСТВО – СОФИЯ“
Обикновено подобен информативен текст се поставя под оригиналното заглавие на една или друга музейна изложба, но тук на него е отредено централно място.
Причината за това се крие в специфичния подход на Пламен Деянов, като автор който от години манупулира и трансформира езика на корпоративния свят, икономиката на изкуството, принципите на рекламата и по този начин критически коментира основите на нео-либералното общество.
В настоящият проект, реалните организатори на събитието са изписани в азбучна последователност и са изведени като негово заглавие, напомнящо „рекламна кампания“, която разчита на текстуален „тийзър“. Той трябва да ни „намекне“ за основната идея. Гореспоменатият текст е отпечатън върху банер, окачен на фасадата на Сoфийска градска художествена галерия. Освен това множество плакати със същото съдържание присъстват на различни ключови места в града – галерии, книжарници, театри, ресторанти и кафенета и др.
Какво цели цялата тази кампания? Тя трябва да предвести превръщането на „Митрополитската“ къща в Арбанаси, построена през 1480 година – в Център за съвременно изкуство. Това е дългосрочен проект съставен от много инциативи, изложби и акции с цел да се наберат средства за реализирането на идеята. Този дарителски жест е следствие от желанието на артиста да подпомогне и стимулира развиетието на съвременното изкуство и младите художници в неговата собствена страна.
Къщата е исторически паметник и е първата къща в България, която е разполагала със собствена баня. Нейните дърворезби са забележителни. Именно те бяха в основата на голямата изложба „Foundation Requirements“ в музея 21er Haus във Виена миналата година. Тогава инсталацията представена там се базираше на перфектно изработени изчезнали дърворезби и интерпретации на други елементи от къщата. Идеята беше да се привлече вниманието на международни специалисти, колекционери и меценати към поощряването на съвременното изкуство в родината на художника.
Настоящата изложба-акция в София продължава популяризирането на проекта, но този път в България.
Акцията „СОФИЙСКА ГРАДСКА ХУДОЖЕСТВЕНА ГАЛЕРИЯ, ПЛАМЕН ДЕЯНОФФ, БОРИС КОСТАДИНОВ, ГАЛЕРИЯ ЕМАНУЕЛ ЛАЙР, АВСТРИЙСКО ПОСОЛСТВО – СОФИЯ“ задава въпроси и търси обратна връзка с широката публика относно разбирането за важността на съвременното изкуство в съвременния български контекст, частните инициативи за неговото насърчаване и меценатските практики.
За Пламен Деянов
Живее и работи във Виена. Пост-концептуалната му практика се базира на критическо преосмисляне на метаморфозите на консуматорското общество и пряко заимстване на елементи от капиталистическата култура на производство и предлагане. Неговата кариера е свързана със самостоятелни изложби в престижни европейски музеи като: MUMOK, MAK и 21er Haus (Виена), Palais de Tokyo (Париж), Kunstverein Hamburg (Хамбург), както и с галерии като Emanuel Layr и Mayer Kainer (Виена) и Nicola von Senger (Цюрих).
За Борис Костадинов
Живее и работи между Виена и Берлин. Кураторските му проекти изследват взаимовръзката между изкуството и политическите и геополитическите реалности, икономиката, социалните процеси и теории, изкуството като социален или активистки жест. Той е курирал проекти за Manifesta 11 (Цюрих), IG Bildende Kunst, bäckerstrasse4 Gallery, Ernst Hilger Gallery (Виена), LS43 (Берлин), Radiator Gallery (Ню Йорк) и др.
Куратор На изложбата е Борис Костадинов