ЖУЛ ПАСКИН ОТ ВИДИН ДО ПАРИЖ
След пауза от 38 години благодарение на изключителните усилия на Посолството на Франция в България у нас се организира ретроспективна изложба на световноизвестния художник Жул Паскин. В нея са включени 115 произведения – живопис, акварел, рисунка, графика, колаж, от частни колекции и галерии в Париж, Люксембург, Осло, Лондон и Тел Авив.
Жул Паскин е роден като Юлиус Мордекай Пинкас на 31 март 1885 г. във Видин. През 1892 семейството се установява в Букурещ. Паскин завършва гимназия във Виена. Между 1902 и 1905 посещава художествени академии във Виена, Будапеща, Мюнхен и Берлин. Работи за списание „Симплицисимус“, издавано в Мюнхен. През 1905 се установява в Париж, където среща и бъдещата си съпруга Ермин Давид. През 1907 организира първата си самостоятелна изложба в галерията на Паул Касирер в Берлин. През 1914 заминава за Ню Йорк, където живее до 1920. Реализира пътувания до Южните щати и Куба. Заминава отново за Париж, където живее до смъртта си през 1930.
В сравнително краткия си живот Жул Паскин преминава през някои от най-активните световни центрове – Виена, Мюнхен, Берлин, Париж и Ню Йорк. Изкуството му далеч не е изолиран факт, а жива част от случващото се през първата половина на 20-и век. Вкусил от глобалните промени във възгледите за изкуството в самото начало на века и преминал през един от центровете на новите търсения – Виена, той като че ли винаги се оказва там, където нещата се случват. Активен член на художествения живот в Мюнхен и Берлин, Паскин пречупва в рисунките си влиянията на сецесиона, а по-късно и на експресионизма. Приеман за неделима част от Парижката школа, художникът неизменно се свързва с художествения живот там. Живял седем години в САЩ и получил поданство, той оказва влияние върху определен кръг американски художници.
Изложбата „Жул Паскин – от Видин до Париж“ дава възможност да се добие представа за богатото и разнопосочно творчество на автора. В нея са включени много рисунки, на които художникът отдава голямо значение. Представят се ранни работи от 1905 г., когато започва сътрудничеството му с мюнхенското списание „Симплицисимус“; творби от първия му парижки период до 1914 г.; от американския период – 1914–1920 г.; от втория парижки период, продължил до смъртта му през 1930 г.
Изкуството на Паскин може да бъде разбрано само ако се разглежда в неговата пълнота и с всички влияния и промени, които осмисля през годините.
Творческата му активност във Виена, Мюнхен и Берлин е важна за стиловото му развитие. Затова присъствието на тези рисунки в изложбата е съществено.
То подсказва значимостта на ранните години, които често остават пренебрегвани. Сериозен принос на изложбата е и включването на
произведения от американския период на Паскин. Наред със скиците от улиците на Ню Йорк, особен интерес представляват рисунките от пътуванията на Паскин из Южните щати и Куба – една недотам позната страна от творчеството му. Те притежават мимолетността и свежестта на първото впечатление, на рисуването в движение. Точно в този тип творби обаче проличава много силно умението на художника да „портретува” от пръв поглед, да избира от хаотичната реалност готови композиционни решения, да отговаря на ритъма на пътешествието с динамиката на линията и живостта на щриха. Тези рисунки допълват представата за Паскин като за жаден за внушенията на действителността творец, който умее да се вдъхновява от простия обект, който търси този тип вдъхновение, поддава му се и с удоволствие се оставя той да го води. В изложбата са включени и рисунки от Тунис – друга любима дестинация на художника, до която той пътува няколко пъти.
В изложбата са засегнати всички основни видове и жанрове: голо тяло, портрет, композиции по библейски и митологични теми, еротични рисунки, илюстрации, пътеписни скици и т.н. Изкуството на Паскин се показва в пълнота. Отделните периоди са намерили своето място и справедлива оценка. По този начин образът му придобива по-голяма динамика; чувства се неговият неспокоен, импулсивен дух и характер, тласкал творческите му настроения в разнообразни посоки, подлагал го на влияния и изпитания.
Изложбата дава възможност Жул Паскин да се възприеме в творческата му пълнота – като рисувач, илюстратор, карикатурист и живописец; като майстор на голото тяло и портрета, на фигуралната композиция и пейзажа; като певец на лиричното и майстор на сатиричното. Без който и да е от тези елементи образът му би бил непълен. Жив и динамичен като човек, в изкуството си той също не се задържа на едно място – търси, променя, прескача от вид във вид и от жанр в жанр. Това е Жул Паскин – неспокоен гений, един от най-интересните представители на своето време.
Към изложбата е подготвен каталог на български и френски език, в който са включени всички представени произведения.
В отделно издание (отново на български и френски) е публикувано изследването на куратора на изложбата Мария Василева „Жул Паскин и художествените процеси от началото на 20-и век“.
Куратор: Мария Василева
Екип: Давид Вайсман, Аделина Филева, Илинка Чергарова, Петър Димов, Надежда Данаилова, Албена Щарбанова, Капка Кънева