Хелга Парис. Фотографии
19 септември – 24 ноември 2024

 

Макар и непознато в България, творчеството на Хелга Парис (1938 – 2024) играе важна роля в германската фотографията. В отделни изображения и серии тя разгръща своеобразна палитра на източногерманското ежедневие от края на 60-те до 90-те години на ХХ век. В нейните фотографии всичко изглежда живо, диша, усеща се: не само хората и животните, но и къщите, улиците, пейзажите и вещите.

Хелга Парис има дарбата да разкрива уязвимостта и ранимостта, като в същото време ги обгръща с деликатност. Погледът на самоуката фотографка се оформя под въздействието на живописта на Макс Бекман и Френсис Бейкън, следвоенното италианско и френско кино, театъра и литературата – независимо дали фотографира някогашния работнически квартал Пренцлауер Берг в Източен Берлин или индустриалния град Хале, или пътува из България, Грузия, Румъния, Полша и Италия. Фактът, че като дете е преживяла Втората световна война и е израснала с надеждите на следвоенните и възстановителните години, може би допринася за особената поетичност на нейния визуален свят.

Хелга Парис, родена в Голнов (Померания) през 1938 г., учи моден дизайн преди да започне да изследва медията на фотографията автодидактично през 1964 г. Творческият ѝ е език се характеризира с поетична близост, която се отказва от всякакво тълкуване или идеологизиране.

Фотографката се интересува от всекидневните, понякога съвсем банални моменти на общуване: отношения, погледи, жестове, движения, повърхностни структури и пространства, които разказват за обстоятелствата, историите и преживяванията на хората и нещата, както и за начина на справяне с тези обстоятелства.

По време на пътуванията си до Трансилвания (тогава Народна република Румъния) и Грузия (тогава част от СССР), до Волгоград (Русия) и Ню Йорк (САЩ) Хелга Парис скъсява дистанцията с чужденците със същата безпристрастност както със своите съседи, младежите в Берлин, работничките в модния текстилен комбинат или къщите и лицата в централногерманския, индустриален град Хале.

С около 130 черно-бели фотографии, кратки обяснителни текстове и филмов портрет от Хелке Миселвиц изложбата кани посетителите на пътуване във времето, което ще им позволи да осмислят крехкостта на настоящето.

С изключение на няколко поръчки Хелга Парис работи единствено по своя инициатива. В ГДР не съществува пазар за подобни фотографии. Въпреки това творбите ѝ са популярни още преди съединението на двете германски държави. Хелга Парис е член на Академията на изкуствата и е удостоена с наградата на Берлинската галерия „Хана Хьох“.

***

„Хелга Парис – Фотография“ е изложба на Ifa (Институт за външни отношения), която ще бъде представена в Софийската градска художествена галерия в партньорство с Гьоте-институт България. Логистичен партньор на събитието: Cargo Planet

www.ifa.de

Концепция и селекция: Инка Шубе, куратор, в сътрудничество с Хелга Парис

 

Аз в огледалото, 1971 г.

От серията: Руски ветерани от Втората световна война, Ню Йорк, 1995 г.

Къщи и лица. Хале, 1983–85

Жени в „Комбината за модна конфекция Трефмоделе“, Берлин, 1984 г.

Винсщрасе с гълъб 1970-те години

Сметосъбирачи, 1974 г.

Аренсхоп, 1984 г.

Пътуване в Полша, 1996–1997 г.

Рамона, Колвицщрасе, 1982 г.