ОМАГЬОСАНО ЦАРСТВО

Изложбата е резултат от дългогодишно проучване върху творчеството на Николай Райнов, една от най-значителните фигури в историята на българското изкуство от първата половина на ХХ в. Голямата известност и митовете около личността му се дължат преди всичко на неговото литературно и публицистично творчество. Той остава в историята и като авторът на първата българска история на изкуството и на едни от първите монографии за българско изкуство. Завършва Художествено-индустриалното училище в София през 1919 г. През целия си живот се определя като „художник-декоратор“ и създава значителна продукция в областта на илюстрацията и оформлението на книгата, както и многобройни декоративни проекти. Най-личната, уникална и разпознаваема част от художественото му творчество обаче остават т. нар. „стилизувани картини“, които създава през 20-те и 30-те години. От една страна те го открояват като изключително явление на художествената сцена в този период, а от друга страна препращат към единната философска система, обединяваща делото му. Всяко произведение на Николай Райнов – от най-незначителната рисунка до теоретичните му трудове, е фрагмент от този сложен градеж. Някои от декоративните композиции достигат до нас придружени от обяснение на сюжета, но всички те отразяват дълбоката ерудираност и многостранните интереси на Николай Райнов в области като философия, история на религията, етнография, физика, ботаника, астрология, химия и т.н.

В изложбата са включени над 120 произведения на Николай Райнов, обособени в две части. Опитът е художественото наследство на автора да бъде видяно от ключови позиции чрез текстовете, декоративните природни картини, графичните композиции и илюстрации. Представени са ранни работи от студентските години в Държавното рисувално училище (1909–1911г.), творби от по-зрелия период през 20-те години на ХХ век; гравюри от престоя му в Париж (1925–1927), както й декоративни пейзажи от 30-те години на ХХ век, сред които са и пейзажите изработени в лакова живопис върху станиолена основа, които нямат аналог в българското изкуство. В изложбата са включени и рисунки по натура с туш, темпера, цветни моливи и акварел. Те показват неизследвана страна от художественото наследство на Николай Райнов, свързана с процеса на стилизация.

Участват произведения от Национална галерия, Градска художествена галерия – Пловдив, Художествена галерия „Димитър Добрович“ – Сливен, Художествена галерия „Владимир Димитров-Майстора“ – Кюстендил, Музей към Националната художествена академия, Дарение-колекция „Светлин Русев“ – Плевен, Национален литературен музей, Държавна агенция „Архиви“, Галерия „Нюанс“ – София, Галерия „Филипополис“ – Пловдив, Българска арт колекция фондация, колекционерите Боян Радев, Владимир Илиев, Иво Димитров, Венцислав Кадиев, Димитър Инджов, Сбирка „Фицов“ и други частни лица.

Като част от експозицията ще бъдат прожектирани филмите: „Николай Райнов“, 1984, сценарист Александър Бешков, режисьор Михайл Стойков, „Николай Райнов – Тютюневият човек“, 1989, режисьор Христо Вълев, сценарист Дарин Камбов, предоставени от БНТ.

Куратори: Станислава Николова, Галина Декова

Изложбен дизайн: Светла Георгиева

Изложбата е съпроводена от каталог на български и английски език.

Cтарото дърво, 1937–1939
частна колекция

Илюстрация към „Княз и чума“, 1931
частна колекция

Пейзаж с дървета, 30-те години на ХХ в.
частна колекция

Рисунка „Зима”, 1929
частна колекция

Стилизирана природа, 1922
Национална галерия

Дърво, 30-те години на ХХ в.

Планинско цвете, 30-те години на ХХ в.

Пейзаж с пеперуди, 30-те години на ХХ в.
частна колекция