ПРОТОТИП

Предисторията на изложбата на Иван Паскалев в 0GMS-шкаф започва в Мюнхен. С работно заглавие „Прототип“, той започва нова работа, маркираща промяна в досегашното му творчество. Заниманията на художника от 2003 г. до сега могат да се опишат като един постоянен експеримент с генерирането и появяването на образа, а също и с начините на възприемането му, когато визуалната реалност на заобикалящата ни среда е съпоставена на излъчваната от технологични устройства. Той слага на едно ниво видимото и невидимото, реалното и виртуалното. За разлика от много други, не се възползва самоцелно от най-новите технологии, а винаги е изкушен да се движи на ръба между науката и магьосничеството. В по-ранните си работи дълго време изследва възможностите на един вид монитори – буквално ги деконстуира и саботира тяхната основна функция, способността им да възпроизвеждат картини. След това с частите на разглобените монитори създава движещи се инсталации, имащи същевременно функциите на видео и скулптура. С едно от тези произведения печели наградата на 2-то биенале за видеоарт на Бавария VIDEODOX през 2017 г.

Образите на Иван Паскалев не са пряко разказвателни. Те се движат между абстракцията и обектите от съвременната визуална среда. Но наративът се появява между смисъла на това, което виждаш и това, което разбираш. Значението на визуалните фрагменти кореспондира с това на самото изразно средство. В „Прототип“ новият метод за генериране на картини, както и предишният, е почти невъзможно да бъде възпроизвеждан или документиран. Той зависи изцяло от присъствието на зрителя. В съответствие с пространството на 0GMS-шкаф, изложбата е формирана така, че да коментира идеите за видимото и невидимото, за скриване и откриване, за пълно и празно, за появяване и изчезване. Движението при отварянето и затварянето на четирите слоя променя образа, или по-точно – създава безкрайно много образи. Но зрителят трябва да участва и да ги моделира сам. От отворения шкаф няма да изскочи Франкенщайн, но е възможно в абстрактните форми да се появят разпознаваеми обекти. Всичко зависи от това как се борави с чекмеджетата.

Иван Паскалев е роден през 1980 г. в София. През 2011 г. завършва Изящни изкуства и История на изкуството в LMU, Мюнхен. От 2010 до 2013 г. е съорганизатор на ВЛКВ, Клуб Влайкова, София. През 2014 г. е научен асистент към проекта „Digital Visualization Concepts“ на Art Education Institute LMU и eUnivercity LMU, Мюнхен. През 2011 г. участва в творческа резиденция K-R-T, Краков, Полша. През 2003 г. се присъединява към колектива за видео изкуство Volksmop Royal. 2004 г. участва в Double Feature в ZKMax, Мюнхен; Bubu Nation project of Aiko Okamoto (2006–2008); Sofia Spionage, PLATFORM3, Мюнхен (2009); Vice Photo Tour, България (2009). През 2014 г. се провежда самостоятелната му изложба WIN-WIN-DOWSE, DotDotCommaArt, Мюнхен. Auf Papier, галерия KARL PFEFFERLE, Мюнхен (2016). През 2017 г. печели наградата на 2-то биенале за видеоарт на Бавария VIDEODOX, Galerie der Künstler BBK, Мюнхен. През 2018 г. участва с работата си “futuro chaos“ в изложба, посветена на 50-годишнината от създаването Futuro House на финландския архитект Matti Suuronen, в Pinakothek der Moderne, Die Neue Sammlung, Мюнхен. „Прототип“ е първата официална самостоятелна изложба на Иван Паскалев в София.
https://ivanpaskalev.com/