Документи
Живопис след фотографията в България през 70-те и 80-те години на 20-ти век

Изкуството на късния 20-ти век в България се откроява с множество проблеми и тематични разклонения, сред които е и взаимодействието между живописното и документалното – под формата на визуални цитати, трансформации на почерка, влияния от технологичния процес на фотографията, или скрити източници на съдържание.

Изложбата представя произведения от 1973 до 1989 г. и изследва характерната за периода тенденция към интерпретация на фотографии и образи от печатни издания в полето на живописната картина. Настоящият проект не се заключва в разпределяне на категориите „по снимка“, „по натура“, „по памет“ или „по въображение“. Анализираме тенденцията спрямо контекста на късния социализъм и специфичната информационна среда на времето – между политическата пропаганда и новините от чужбина. Маркираме влиянията на предишни периоди върху тогавашното съвременно изкуство. И проследяваме развитието на темата в България в рамките на шестнайсетгодишен период.

Селекцията поставя акцент върху живописното качество, многозначното съдържание и технологичните новости през 70-те и 80-те години. Избирайки автори и произведения, открихме и един общ психологически профил на информирания художник от времето на късния социализъм, който се интересува от  съвременната култура и останалите изкуства. Който анализира и свободно превежда разнообразна информация на собствения си визуален език.

Авторите, подбрани за проекта, са: Текла Алексиева, Георги Божилов, Милко Божков, Тома Върбанов, Мая Горова, Иван Димов, Мария Зафиркова, Васко Иванов, Петьо Маринов, Теофан Сокеров, Елена Сокерова, Сашо Стоицов, Димитър Трайчев, Ванко Урумов, Стефан Янев.

Изложбата е съпътствана от каталог и включва лекционна програма и аудио информационни материали.
Произведенията в изложбата и изданието са от колекциите на: Регионален исторически музей, Благоевград; Художествена галерия „Борис Георгиев“, Варна; Художествена галерия „Христо Цокев“, Габрово; Музей „Дом на хумора и сатирата“, Габрово; Дом на културата, Гълъбово; Художествена галерия, Добрич; Художествена галерия „Владимир Димитров – Майстора“, Кюстендил; Музей на МВР; Художествена галерия „Любен Гайдаров“, Перник; Градска художествена галерия Пловдив; Исторически музей, Самоков; Художествена галерия, Силистра; Художествена галерия „Димитър Добрович“, Сливен; Художествена галерия, Стара Загора; Художествена галерия „Никола Маринов“, Търговище; Национална художествена галерия; Софийска градска художествена галерия; Колекция Иван Ненков; Колекция Теменуга Станчева; Колекция Николай Савов.

Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по „ПРОГРАМА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ НА ДЪРЖАВНИ, РЕГИОНАЛНИ И ОБЩИНСКИ КУЛТУРНИ ИНСТИТУТИ“.

Реквием – на Андрей Тарковски, до 1987, см. техника, пл., 260х500 см. ХГ Добрич

Страници от роман, до 1977, м. б., пл., 191х190 см. СГХГ

Непозната, 1982, м. б., пл., 100х100 см. ХГ Добрич

Един ден ІІ, 1986, м. б., пл., 140х211 см. ХГ „Владимир Димитров – Майстора“, Кюстендил